۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۲۶۲۲۳
رضایی با اشاره به سخنان رهبری:

مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید مکانی برای دور زدن دین باشد

خبرگزاری رسا ـ محسن رضایی با اشاره سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سه شرطی که رهبری برای مصلحت تبیین کردند نشان می‌دهد مجمع تشخیص نباید مکانی برای دور زدن دین باشد.
محسن رضايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم آغاز به کار پژوهشکده دین و سیاستگذاری که صبح امروز در دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به این که مساله دخالت حکومت در اداره جوامع از قدیمی‌ترین مسائلی است ذهن بشر را به خود مشغول کرده است، بیان داشت: برخی معتقدند حکومت نباید در جامعه دخالت کند و نظریه حکومت رفاه تا حدودی ناظر به این دیدگاه است و بر اساس آن حکومت مانند پلیس تنها موظف به ایجاد نظم و رعایت قانون است و حق دخالت در امور جامعه را ندارد.

وی ادامه داد: در مقایل برخی معتقدند حکومت، نماینده جامعه است و باید در همه شؤون جامعه دخالت کند، این دیدگاه منجر به سوسیالیسم شد. بین این دو اندیشه طیف‌های فکری و نظری گوناگونی مطرح شده است لکن با وجود این سابقه چند هزار ساله هنوز ابعاد مختلفی از این مساله باقی است مانند این که حکومت چه مقدار باید در جامعه و زندگی مردم دخالت کند، رابطه اینها با هم چگونه است و سوالاتی از این دست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که در حال حاضر نظریه پردازی بر اساس ساده‌سازی علم رخ می‌دهد بدین معنا که با حذف فاکتورهای مختلف، تنها به فاکتورهای اصلی می‌پردازند، اظهار داشت: غرب با حذف دین از فرآیند سیاست، دین و جامعه خیال خود را راحت‌ کرد و با این مار ارتباط آن را با جامعه و سیاست قطع و آن را منحصر به زندگی فردی کرد که نتیجه‌اش سکولاریسم شد.

رضایی افزود: با تشکیل انقلاب اسلامی در ایران و با وجود این که اعتقادات ما با زندگی، جامعه و سیاست و حکومت در هم تنیده است باید مدلی را اجرا کنیم که در بردارنده این ارتباط باشد و با توجه به پیچیده بودن دنیای کنونی و روابط حاکم بر آن، به دست آوردن چنین مدلی بسیار سخت و پیچیده است.

وی ادامه داد: ابتکار حضرت امام خمینی(ره)در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام این بود که بتوانند بین دین، سیاست و جامعه ارتباط برقرار کنند اما این به تنهایی کافی نیست. از این رو 12 سال پیش کمسیون منابع دینی در قم تشکیل شد تا این کمسیون نظر بزرگان دین را درباره مسائل مختلف جویا شود و به مجمع تشخیص منتقل کند. با این حال 6 سال پیش مجمع به این نتیجه رسید که باید در برخی زمینه‌ها پژوهش‌هایی هم انجام دهد تا بتواند به برخی نیازها جواب دهد لکن این پژوهش‌ها هم پاسخگو نبود از این رو بر این شدیم تا با تاسیس پژوهشکده‌ای به این مهم بپردازیم.

رضایی تصریح کرد: از آنجا که شهر قم مرکز انقلاب بود مقرر شد این پژوهشکده در این شهر تاسیس شود و اظهار داشت: راه‌اندازی پژوهشکده دین و سیاست‌گذاری گامی در جهت پاسخگویی دینی به سوالات مجمع تشخیص مصلحت نظام در عرصه حکومت و رابطه آن با دین و جامعه است. از طرف دیگر تشکیل این پژوهشکده در دانشگاه قم تعاملی دوجانبه بین مجمع و دانشگاه ایجاد می‌کند تا هم مجمع از ظرفیت دانشگاه و محققان حوزوی استفاده کند و هم دانشگاه رشد پژوهشی داشته باشد.

وی در پایان به دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلح نظام با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رهبری در این دیدار تاکید داشتند که اصل بر رعایت نظر شورای نگهبان است، از سوی دیگر مصلحت باید زمان‌دار باشد و این که مصلحت باید بیّن باشد رای اکثریت برای آن کافی نیست بلکه مثلا دوسوم اعضا باید بر آن تاکید داشته باشند. این سه شرط نشان می‌دهد که مجمع نباید محلی برای دور زدن دین باشد./916/پ202/ع

ارسال نظرات