۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۵۸۹۷
عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه :

بیماری هلندی اقتصاد ایران موجب کاهش تولید ملی شده است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: تعرفه دولت و حمایت دولتی از صاحبان صنایع نقش زیادی در افزایش تولید داخلی و تقویت صاحبان صنایع دارد و حمایت مالی از این قشر، کمک می‌کند تا بتوانند با محصولات وارداتی رقابت کنند.
سال توليد ملي ، حمايت از کار و سرمايه ايراني

 
مجتبی باقری، عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که بحث تولید ملی از عوامل اصلی در اقتصاد است و این مساله باید از ریشه پیگیری شود، افزود: از آنجا که صادارت نفت ما زیاد است و بیشتر بودجه‌های کشور از نفت تامین می شود که آن هم تبدیل به ریال می شود و معمولا هم ذخیره ارزی کمی داریم، در نتیجه نقدیندگی در جامعه بالا می‌رود و تورم افزایش می‌یابد.

 وی افزود: در نتیجه این پروسه نادرست اقتصادی، قیمت کالاهای وارداتی پایین می آید و بنابراین کلیه منابع داخلی به سمت کالاهای غیر قابل مبادله می رود و تولید کالای قابل مبادله با خارج کم می‌شود.

 استاد دانشگاه مفید با اشاره به اینکه امروز اکثر تولیدات کشور در زمینه نساجی و کفش در داخل تولید نمی شود و کارخانه‌های آن تعطیل یا ورشکسته شده اند، گفت: با افزایش قیمت ارز، زمینه برای تولید داخلی بیشتر شده است.

 وی در تبیین مشکل اقتصادی کشور گفت: بیماری هلندی در کشور ما واقعا مبتلا به است یعنی مساله اساسی اقتصاد کشور ما این مساله است که پول ارز نفت به ریال تبدیل و به بازار تزریق می شود.

 عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه اظهار داشت: بیماری هلندی یعنی کالای ارزان خارجی وارد بازار می شود و تولید کننده توان رقابت با آن ندارد؛ دستمزد در چین پائین است اما دستمزد کارگران ایرانی بالا است، در نتیجه این وضعیت، بیشتر منابع و نیروی کار به سمت صنایع غیر قابل مبادله مثل خرید و فروش زمین می رود و افراد سرمایه‌گذار به سمت دارایی‌هایی می‌روند که با تورم، قیمتش افزایش یابد.

 این استاد دانشگاه یکی دیگر از دلایل کمبود تولید ملی را مساله یارانه بخش تولید عنوان داشت و گفت: در کشورما بعد از پرداخت یارانه های نقدی، یارانه تولید داده نشد و مساله افزایش هزینه تولید داخلی پیش آمد و تولید ملی کاهش یافت.

 این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از راه‌های افزایش تولید ملی این است که قیمت دلار واقعی شود تا افزایش قیمت ارز، جلو واردات را بگیرد.

 وی تاکید کرد: تعرفه دولت و حمایت دولتی از صاحبان صنایع نقش زیادی در افزایش تولید داخلی و تقویت صاحبان صنایع دارد و حمایت مالی از این قشر، کمک می‌کند تا بتوانند با محصولات وارداتی رقابت کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید شعاری عمل شود، گفت: راهکار تقویت تولید ملی، بها دادن به صنایع داخلی و مجموعه عوامل تولید داخلی کشور است که دولت نقش اساسی در این زمینه دارد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات