۰۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۲۵۷۴۸
حجت الاسلام میرباقری:

رعایت نکردن محرم و نامحرم، خانواده ها را به تزلزل می کشاند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه یکی از مهم ترین عوامل سست شدن پایه های خانواده را عدم رعایت مرز محرم و نامحرم دانست و اظهار داشت: کارکردن زنان در کنار مردان شخصیت زن را می شکند و مانع از رشد معنوی زن می شود.
حجاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حمید میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در جمع هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره) این حرم مطهر، گفت: حضرت زینب در عفاف و حجاب بسیار برتری داشت و آنچه امروز ما به صورت حجاب مشاهده می کنیم همانند زمان پیغمبر اکرم بوده است.

وی اشاره کرد: در آیه 59 سوره مبارکه احزاب ذکر شده است «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا»، ای پیغمبر به همه زنان مؤمنه بگو، روسری های بلند و گشاد را روی سر خود بیاندازند تا با عفاف شناخته شوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در آیه 30 سوره نور نیز بیان می کند «به مردان مؤمن بگو : چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران] فرو بندند ، و شرمگاه خود را حفظ کنند ، این براى آنان پاکیزه‏تر است، قطعاً خدا به کارهایى که انجام مى‏دهند ، آگاه است»، این کلام بدین معناست که مردان باید از نگاه های اضافه صرف نظر کرده و نگاه خود را کوتاه کنند و به همان مقداری که نیاز است نگاه کنند و در آیه بعد بیان می کند «و به زنان باایمان بگو : چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند».

وی با بیان این که امروز برخی از فروشندگان از زن ها به عنوان ابزار استفاده می کنند، بیان کرد: کارهای این چنینی برای زنان شخصیت زن را می شکند و مانع از رشد معنوی زن می شود. حجاب امروزی برای هزار و 400 سال قبل نیست زیرا امروز و آن روز از نظر اجتماعی خیلی تفاوتی وجود نداشته است.

حجت الاسلام میرباقری یکی از مهم ترین عوامل سست شدن پایه های خانواده را عدم رعایت مرز محرم و نامحرم دانست و اظهار داشت: این امر ناشی از نگاه های پی در پی مرد یا زن به نامحرم است. گاهی شوخی های حرام در خانواده ها نادیده گرفته می شود و این خلاف نظر اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می فرمایند «چشمانتان ابزار صید شیطان است» یعنی با چشم شیطان انسان ها را صید می کند و در روایت دیگری می گویند «قلوبتان کتابچه و دفترچه چشمانتان است»، یعنی آن چه با چشم می بینیم در دل ما می نشیند و در حدیثی می فرمایند «چه بسا یک نگاه به نامحرم یک حسرت طولانی را در دل انسان می نشاند»./968/پ202/س
ارسال نظرات