۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۱۲۵۴۳۵
آیت الله جوادی آملی خطاب به اساتید حوزه علمیه:

باید نسبت به برطرف کردن نیازهای نظام احساس مسؤولیت داشته باشید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی اثر بخشی علما را منوط به حفظ استقلال دانست و گفت: انبیاء هم استقلال فکری و هم مسئولیت هدایت را به عهده داشتند؛ شما نیز باید در علم و عمل مستقل باشید و هم نسبت به برطرف کردن نیازهای نظام احساس مسؤولیت داشته باشید.
ديدار اساتيد سطوح عالي حوزه علميه با آيت الله جوادي آملي ديدار اساتيد سطوح عالي حوزه علميه با آيت الله جوادي آملي ديدار اساتيد سطوح عالي حوزه علميه با آيت الله جوادي آمليبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در جمع شماری از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در مسجد هدایت با تاکید بر اینکه بر همه ما واجب است که نظام را تایید و حمایت کنیم، افزود: نه تنها نظام بلکه خاورمیانه بیدار و جهان غرب نیمه بیدار نیز محتاج رهنمود های فقها است.

وی با بیان این روایت که عالمان ورثه انبیاء هستند، اظهار داشت: انبیاء هم استقلال فکری و هم مسئولیت هدایت را به عهده داشتند؛ شما نیز باید در علم و عمل مستقل باشید و هم نسبت به برطرف کردن نیازهای نظام احساس مسئولیت داشته باشید.

قوای سه گانه نیازمند فقها است

استاد سطوح عالی حوزه با استناد به روایتی از امیرالمومنین علیه السلام، کار دستگاه های سه گانه کشور را وابسته به فقه دانست و تصریح کرد: دستگاه قضا، تبیین و اجرای قوانین بدون فقه ناتمام است و باید بر سر در این دستگاه ها نوشته شود بدون فقه کارایی ندارند.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: تا فقیه توانمند و محقق و عامل نباشد نمی تواند این وظیفه مهم را جامه عمل بپوشاند؛ لازمه اش این است که حوزه مستقل باشد.

وی تکامل فقه را بدون قواعد و اصول تطبیقی غیر ممکن عنوان کرد و گفت: این تکامل بر سه اصل است که عبارت است از اینکه قواعد فقهی، اصول و فقه تطبیقی باید به روز باشد.

بازنگری در علم اصول بنیان علمی حوزه را تقویت می کند

این مفسر قرآن، تقویت مایه علمی حوزه را ضروری دانست و اظهار داشت: مهم ترین مایه علمی، اصول است؛ این علم دارای کمبود هایی است که باید به آن افزوده شود و مسائلی هم وجود دارد که جایش در اصول نیست؛ البته بعید است کسی حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، علم را در سه سطح فوق حجت، حجت و دون حجت تقسیم بندی کرد و گفت: باید در اصول علوم ملکوتی و غیبی که فوق حجت است نیز مورد بررسی قرار گیرد.

چرا برخی عالم بی عملند؟

حضرت آیت الله جوادی آملی علت بی عمل بودن برخی عالمان را ناشی از ضعف ایمان دانست و بیان داشت: چنین فردی مشکل علمی ندارد بلکه اراده ی او فلج است؛ یعنی او نتوانسته عقل و جان را به هم گره بزند به همین دلیل عقیده و ایمان در او شکل نگرفته است و به عمد مرتکب گناه می شود؛ حضور چنین شخصی در جامعه مشکل افرین است.

وی تمایز علوم را به اغراض دانست و افزود: آن پزشکی که با نیت الهی درس می خواند و در زمان دفاع مقدس در جبهه حاضر می شود علم دینی تحصیل کرده است و کسی که به ظاهر علوم دینی می خواند ولی از معرکه جنگ می گریزد و تنها به دنبال مطامع دنیایی خود است علم بدن را فراگرفته است.

غرض علوم دینی انذار است

این مفسر قرآن با اشاره به آیه 122 سوره توبه، غرض علم دین را انذار عنوان کرد و گفت: انذار یعنی طوری سخن بگویید که مردم از جهنم بترسند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر هرگاه از جهنم صحبت می کرد چهره اش سرخ می شد ادامه داد: وقتی شب عملیات یک فرمانده می خواهد از حمله دشمنان خبر دهد کلامش آنگاه موثر خواهد بود که خودش نیز تحت تاثیر خبر باشد؛ کسی می تواند مردم را از جهنم بترساند که آثار خوف از جهنم در او باشد.

وی عالمان دینی را بقیه الله خواند و گفت: درست است که به تصریح قرآن امام زمان علیه السلام در قله « بقیه الله » است ولی هرکس که علم می آموزد و به آن عمل می کند و در نشر آن می کوشد در دامنه « بقیه الله » قرار دارد؛ بر اساس همین آیه امام علی علیه السلام فرمود «العلماء باقون مابقی الدهر».

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان آیه « مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها» گفت: اگر بزرگی به ما وعده دهد که « اگر کارتان را انجام دهید من هزینه شما را تامین می کنم » باور می کنیم اما این وعده الهی را باور نداریم در حالی که همه چیز ما از خداوند است.

وی افزود: قطاع برخلاف علما هستند آنها به محکمی باور دارند ولی اندیشه ندارند و برخی علما در علمشان لرزانند./928/پ202/ج
ارسال نظرات