۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۲۴۹۴۵
امام جمعه هیدج:

گسترش عرفان‌های نوظهور ریشه در کم‎کاری مبلغان دینی دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه هیدج گفت: عرفان‌های نوظهور را می‌‌توان ریشه در کم‎کاری مبلغان دینی دانست که چهره حقیقی دین را به خوبی معرفی نکرده‌اند.
عرفان نوظهور عرفان کاذب
حجت‌‌الاسلام محمد نوری، امام جمعه شهرستان هیدج، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به گسترش فعالیت عرفان‌های نوظهور در نقاط مختلف کشور‌ اظهار داشت: عرفان‌های نوظهور پیامد سخت‌گیری‌های کلیسا و تفتیش عقاید و پس از آن انقلاب صنعتی و رنسانس بود.

وی با بیان این که انسان در ذات خود حس خداجویی و کمال داشته و برای دست‌یابی به خدا نیاز به مسیری به نام عرفان دارد، افزود: گسترش عرفان‌های نوظهور را می‌‌توان ریشه در کم‎کاری مبلغان دینی دانست که چهره حقیقی دین را به خوبی معرفی نکرده‌اند. وظیفه مبلغان دین نشان‌دادن مسیر برای فطرت‌جویان است.

امام جمعه هیدج اضافه کرد: در برخی موارد افراد بت‌پرست بت‌های خود را واسطه بین خود و خدا می‌دانند که این امر نیز از عدم شناخت صحیح مسیر خداجویی است، در حقیقت عدم شناخت بشریت از تعالیم عالی اسلام بیشتر موجب بروز چنین فرق ضاله ای شده است.

وی دین را منشأ آرامش دانست و گفت: دنیای غرب به جایی رسیده که حتی برای مداوای بیماران خود و به آرامش رساندن آن‌ها از دین و حضور مبلغان دینی در مراکز درمانی خود استفاده می‌کنند، این در حالی است که حضور روحانی و مبلغ دینی در مراکز درمانی کشور تنها در امر اقامه نماز جماعت و یا پاسخ‌گویی به شبهات دینی محدود شده است.

حجت‌‌الاسلام نوری ادامه داد: امروز با پی‌گیری فطرت‎های خداجوی بر شاهد رواج مبانی دین اسلام در کشورهایی که کمونیست 70 سال خفقان را بر آن‌ها حاکم کرد، هستیم، روحانیت بایستی پاسخگوی خلأ معنوی موجود در جامعه جهانی باشد.

وی خلأ معنوی را بهترین پایگاه برای نفوذ عقاید شیطانی دانست و افزود: پاسخ به ندای فطرت و رسیدن به خدا، انسان را ناخواسته به مسیرهای منحرف و لذت‌های نامشروع سوق می‌دهد که ظهور مکاتب عرفانی نمونه بارز این امر است.

امام جمعه هیدج با بیان این که رسالت خطیر روحانیت شیعه تبیین عرفان ناب اسلامی در مقابل عرفان های نوظهور و کاذب است، گفت: در برخی از این مکاتب که شیطان‌پرستی یکی از شاخص‎ترین آن‎ها است به جایی می‌رسند که خوردن نجاست امری طبیعی به شمار می‌رود.

وی با مقایسه دین اسلام و ادیان دیگر اظهار داشت: در دین مبین اسلام، برای ارتباط با خدا از طریق نماز، نباید حتی ذره‌ای نجاست در بدن و لباس فرد نمازگزار باشد و طبق آیین دینی رسیدن به خدا و طی مراتب کمال جز از طریق پاکی جسم و روح ممکن نمی‌شود.

نوری با تأکید بر این که مهم ترین پیامد اوج عرفان‌های نوظهور بی‌دینی است، تصریح کرد: پایان بی‌دینی جهنمی است که تا ابد در آن خواهیم بود؛ از این رو عقل سلیم حتی ذره‌ای قبول نخواهد کرد که قدم در راهی بگذارد که فرجام آن تلخی و غضب الهی باشد./935/ت302/س
ارسال نظرات