۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۲:۳۷
کد خبر: ۱۲۲۹۶۹
اندیشمند مصری در کنفرانس وحدت اسلامی:

هدف اصلی استعمار نابودی اسلام و سلطه یافتن بر ثروت های مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند برجسته مصری با اشاره به تلاش های استعمار برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان، هدف اصلی این تلاش ها را سلب هویت مسلمانان، نابودی اسلام و سلطه یافتن بر ثروت های مسلمانان دانست.
توفيق علي وهبه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، توفیق علی وهبه، رییس مرکز عربی مطالعات و پژوهش های قاهره و عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، روز گذشته با تاکید بر اهمیت وحدت اسلامی، گفت: استعمار جدید و قدیم به دنبال تفرقه افکنی در امت اسلام بوده و هستند و می خواهند با ایجاد جدایی و اختلاف میان کشورهای اسلامی، راه سلطه جویی بر آنها را هموار سازند.

وی با اشاره به تلاش استعمار جدید که آمریکا نمایندگی آن را به عهده دارد برای سلطه جویی بر دولت های منطقه به جهت پیشبرد اهداف سیاسی، اقتصادی و نظامی خود، افزود: قدرت کشورهای اسلامی در اتحاد آنهاست و آمریکا با ترویج فرهنگ تفرقه و چنددستگی می کوشد تا این کشورها را جدا از هم نگاه دارد.

این اندیشمند برجسته مصری شبهه انگیزی دشمنان اسلام و تلاش آنها در راستای ایجاد رعب و وحشت نسبت به اسلام در جامعه جهانی، هدف از این تلاش ها را بی هویت ساختن مسلمانان و گرفتار کردن آنها در سرگردانی و دوری از یکدیگر و نیز جلوگیری از گرویدن غیرمسلمان به دین اسلام دانست.

وی هدف اصلی استعمار جهانی در گذشته و در دوران معاصر را نابودی اسلام و چیره شدن بر ثروت های مسلمانان دانست و نسبت به تلاش همه جانبه آنها برای جلوگیری از وحدت مسلمانان و ترویج روحیه کینه توزی و نفرت و برانگیختن فتنه های طایفه ای، مذهبی و نژادی در میان آنها هشدار داد.

این عضو تجمع مصری پژوهش های تاریخی، تعصب مذهبی، طایفه ای و نژادی را از جمله موانع دستیابی به وحدت اسلامی دانست و افزود: دولت های استعمار و استکبار جهانی می کوشند تا با برانگیختن فریادهای مذهبی، طایفه ای و نژادی، دولت ها و ملت های اسلامی را به جان یکدیگر بیاندازند تا به راحتی بتنوانند به مقاصد شوم خود دست یابند.

وی پدیده تکفیر را یکی دیگر از موانع اصلی بر سر راه وحدت دانست و افزود: مسلمانان باید با تمسک به کتاب خداوند و سنت نبوی، عمل به آموزه های اسلامی که مخالف تکفیر هستند را در پیش گیرند و اختلافات مذهبی تاریخی خود را در چارچوب علمی ان محدود سازند و اجازه ندهند تا این اختلاف ها شکل تعصب به خود بگیرند.

توفیق علی وهبه همچنین مسلمانان را به کنار گذااشتن اختلافات تاریخی خود و جست و جوی نقاط مشترک و دوری از نقاط اختلاف برانگیز فراخواند و از آنها خواست تا با همکاری و همبستگی با یکدیگر، تکفیر و دامن زدن به اختلافات را از میان خود بزدایند و به گفت و گو با یکدیگر روی آورند و منابع اصلی میراث اسلامی را تنقیح کنند.

این عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به پیروزی اسلام گرایان در انتخابات کشورهای مصر و تونس، این رخدادها را نشانگر تداوم بیداری اسلامی و وحدت اسلامی دانست و گفت: بیداری اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و تحولات کنونی در راستای آن به امید خداوند ادامه خواهند یافت.

وی با تاکید بر ضرورت حضور بیداری اسلامی در تمامی عرصه های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، افزود: بیداری اسلامی، عزت و کرامت را به جامعه اسلامی بازگرداند و باری دیگر، شکوه اسلامی را جلوه گر ساخت.

وی از سوی دیگر، مبلغان و اندیشمندان اسلامی را به پیشگام شدن در مسیر وحدت فراخواند و افزود: فراخواندن مردم به نزدیکی و تقریب مذاهب، دعوتی فرخنده و شایسته است و همه گروه های امت اسلامی را با یکدگر متحد خواد ساخت و بدین سان اسلام و مسلمانان را از شر دشمنان و مزدوران در امان نگاه خواهد داشت./981/ب913/گ
ارسال نظرات