۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۲۱۶۱۵

شناسایی 3 هزار موقوفه در استان گیلان

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان این که این استان سه هزار موقوفه و 20 هزار و 87 رقبه دارد اعلام کرد: از این تعداد 16 هزار رقبه منفعتی( در‌آمدزا) هستند.
مدير کل اوقاف و امور خيريه گيلان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام ولی عادلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که گیلان سه هزار موقوفه و 20 هزار و 87 رقبه دارد گفت: از این تعداد 16 هزار رقبه منفعتی(در آمدزا) هستند.

مدیرکل اوقاف گیلان اضافه کرد: چهار هزار و 87 رقبه نیز انتفاعی شامل مساجد و اماکن دارای برکات صرفاً معنوی هستند.

حجت الاسلام عادلی در خصوص اقدامات اوقاف گیلان در حوزه احیای وقوفات، اظهار داشت: به روز رسانی اجارات با مجوز سازمان اوقاف تا مرز 220 درصد ، تجدید اجاره با مستاجرین و برگزاری نشست های هم اندیشی با علما، روحانیان و معتمدین و مسؤولان محلی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از جمله اقدامات اوقاف بوده است.

وی از ثبت 18 وقف جدید به ارزش ریالی یک میلیارد تومان در سال 90 در گیلان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

مدیرکل اوقاف گیلان، تعداد بقاع متبرکه گیلان را 940 بقعه اعلام و اظهار داشت: بقاع متبرکه از نظر میزان نذورات و درآمد، تاثیرگذاری فرهنگی و تعداد زائران به سه سطح ملی، استانی و شهرستانی تقسیم می شوند.

حجت الاسلام عادلی در خصوص چگونگی هزینه درآمدهای بقاع متبرکه گفت: 40 درصد نذورات در امور عمرانی، 20 درصد در امور فرهنگی و سی درصد به صورت هزینه های مدیریتی شامل حقوق خدام و هزینه های جانبی همان بقعه هزینه می شود.

وی اضافه کرد: صد درصد درآمد بقاع متبرکه به حساب سرجمع سازمان اوقاف واریز می شود که به صورت وام های بلاعوض به استان برگشت داده شده تا صرف امور عمرانی در بقاع فاقد درآمد یا کم درآمد شود.

مدیرکل اوقاف گیلان از کسب رتبه نخست اوقاف گیلان در حوزه عمران و بازسازی بقاع متبرکه در کشور خبر داد و گفت: 350 بقعه از 940 بقعه استان در حال بازسازی و عملیات عمرانی هستند.

وی افزود: در سال جاری 570 میلیون تومان از محل 10 درصد حق نظارت سازمان اوقاف به استان واگذار شد.

حجت الاسلام عادلی در پاسخ به سؤالی در خصوص ساخت جایگاه عرضه سوخت CNG در زمین موقوفه قبرستان تازه آباد رشت، اظهار داشت: احداث جایگاه عرضه سوخت CNG مغایر با نیت واقف است و شهرداری رشت باید قیمت زمین تصرف شده را به اوقاف استان بپردازد تا در جای دیگری زمینی تهیه و به نیت واقف عمل شود.

وی همچنین به مسأله بقعه آقا پیر بوعلی رشت و طولانی شدن بازسازی این بقعه اشاره کرد و گفت: 500 میلیون تومان از شهرداری رشت بابت تصرف زمین محوطه این بقعه گرفته شده و با بررسی های فنی و مهندسی در آینده نزدیک ساختمان بقعه و مسجد آقا پیر بوعلی ساخته خواهد شد.

مدیرکل اوقاف گیلان اعلام کرد: ساخت مجوعه مورد نظر اوقاف گیلان در محل بقعه آقا پیر بوعلی یک میلیارد تومان هزینه دارد./950/پ202/س

ارسال نظرات