۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۷۰۳۷
آیت الله جوادی آملی:

علوم طبیعی سخن از فعل خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، بیان داشت: فلسفه اسلامی قائل است جهان فعل خداوند است که نتیجه طبیعی این سخن دینی بودن علومی همچون فیزیک و شیمی و ستاره شناسی و زمین شناسی و ... است.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در اختتامیه همایش ملی علامه طباطبایی فیلسوف علوم انسانی که شامگاه پنجشنبه در پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تبریک عید غدیر و تسلیت شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران همواره برای پذیرش شهدا باز بوده است و هست و از خداوند اجر صابران را برای خانواده های عزیر شهدا داریم.

وی با تفکیک بین علم دینی و فعل دینی، اظهار داشت: تعلیم اساتید، فراگیری علم توسط دانش پژوهان، استفاده از دانش برای تقویت نظام اسلامی، از اعمال دینی است.

وی گفت: برخی تصور می کنند که علم دینی منحصر در متن آیات و احادیث است و دین را منحصر در فقه می دانند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در تعریف علم دینی اظهار داشت: علمی که از دین صحبت می کند علم دینی است و دین عبارت از عقاید، اخلاق و احکام است.

وی در ادامه به جایگاه عقل در نظام علم دینی اشاره کرد و بیان داشت: عقل قانون شناس است و نه قانون گذار، در هیچ علمی عقل والی نیست و عقل تنها سراج است نه صراط، عقل هیچ عاقلی به نحو قضیه سالبه کلی قدرت قانون گذاری ندارد البته در قانون شناسی قهار است.

این استاد تفسیر حوزه علمیه قم، در تبیین عدم ولایت عقل، اظهار داشت: موضوع، محمول، رابطه بین موضوع و محمول و نه مصرف کننده، آفریده شده عقل نیستند، پس عقل ولایتی ندارد.

وی با بیان آنکه عقل در مقابل نقل است و نه وحی، گفت: علم دینی دانشی است که با دخالت عقل حل و فصل شود و جایگاه عقل کشف این مناسبت ها است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز این مطلب تلقی به قبول شده است که بحث از سخن خداوند، قول نبی و ائمه معصومین(ع) و فعل نبی و ائمه معصومین(ع)، علم دینی است اما مشکل اینجاست که سخن گفتن از فعل خداوند را علم دینی نمی دانیم.

وی گفت: فلسفه اسلامی می گوید جهان فعل خداوند است که نتیجه طبیعی این سخن دینی بودن علومی همچون فیزیک و شیمی و ستاره شناسی و زمین شناسی و ... است.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به جایگاه رفیع فلسفه در میان علوم بیان داشت: همه علوم در محدوده بسته خودشان صحبت می کنند و نمی توانند الحادی بودن یا الهی بودن خود را ثابت کنند و این علم فلسفه است که به عنوان رییس علوم می توانداین مطلب را مشخص سازد.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: بحث و بررسی در دانش های شیمی و فیزیک که به فعل خداوند می پردازند اگر دینی تر از دانش حدیث نباشد کمتر نیست.

وی درباره شیوه اسلامی سازی علوم انسانی بیان داشت: بعد از بیان مبانی این کار، جاری نمودن این مباحث در دانش ها نیاز به کار جمعی دارد و همچنین افرادی همچون شیخ انصاری و دیگران را می طلبد که این مطالب را کشف کنند.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: در دوران جنگ و سازندگی، به دنبال مستحکم نمودن پایه های انقلاب اسلامی بودیم و امروز فرصت مناسبی پدید آمده است تا محققان علوم اسلامی به امر مهم دینی کردن علوم انسانی همت گمارند. /909/پ202/ج
ارسال نظرات