۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۱۱۳۲۴
آیت الله سبحانی:

منافقان در ظاهر مسلمان ولی در باطن کافر هستند

خبر گزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی تشبیه عمل منافق به حیوانی که درب مخفی برای لانه اش می سازد را یکی از زیبایی های قرآن دانست و اظهار داشت: منافق در ظاهر مسلمان ولی در باطن کافر است.
درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در سلسله نشست‌های تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه قم ، تفسیر سوره منافقون را آغاز کرد گفت: منافق در اصطلاح قرآن کسی است که در آشکار مسلمان است ولی در دل کفر خود را حفظ کرده است.

وی با توجه به اقلیت مسلمان در مکه و اکثریت کفار وجود نفاق را در پیامبر بی معنا خواند و افزود: اما در مدینه شرایط تغییر کرد و اکثر مردم قبایل اوس و خزرج و حتی برخی از یهودیان مسلمان شدند و عده ای که حُبّ بت ها را از دل بیرون نکرده بودند و از طرفی نمی خواستند در قبیله به انزوا کشیده شوند مجبور شدند به نفاق روی آورند.

این مرجع تقلید با توجه به اینکه در چهارده سوره قرآن کریم موضوع منافقان مطرح شده است گفت : همه اینها در مدینه نازل شده است و تکرار آن در سوره های متعدد نشان از قوی بودن شبکه نفاق در مدینه آن روز است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم نفاق را در لغت به معنای تونلی که در زمین یا کوه کنده می شود عنوان کرد و ادامه داد: حیوانی وجود دارد که برای لانه خود دو سوراخ تعبیه می کند یک درب آن آشکار است و درب دیگر را با فاصله و به صورت مخفی می سازد تا به هنگام خطر از آن بگریزد،قرآن با کنایه از این لغت، اصطلاح منافق را استفاده می کند.

حضرت آیت الله سبحانی تشبیه عمل منافقان به کار این حیوان را یکی از زیبایی های قرآن دانست و اظهار داشت: منافق ظاهرا مسلمان است ولی در باطن مانند آن حیوان دری برای گریز و دو رویی دارد و آن باب درب کفر است.

وی اولین منافق در صدر اسلام را عبد الله ابن اُبَی معرفی کرد و گفت: قرار بود دو قبیله اوس و خزرج او را به پادشاهی برگزینند و به این طریق دعوای این دو قبیله پایان یابد ولی با آمدن اسلام مردم از گرد او فاصله گرفتند و به سمت پیامبر رفتند و همین دلیل نفاق او شد./928/پ202/ج

ارسال نظرات