۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۱۱۲۶۳
حجت الاسلام میرباقری:

وادی ولایت حضرت علی، وادی توحید است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه وادی ولایت حضرت علی وادی توحید است و هر کس به این وادی برسد به حقیقت ایمان دست یافته است، شب قدر را شب رسیدن به مطلع الفجر دانست و گفت: به وسیله معرفت به امام علی می توان به توحید دست یافت.
حجت الاسلام ميرباقري رئيس فرهنگستان علوم اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در جمع عزاداران قمی در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) با تسلیت شهادت امام علی(ع) اولین امام شیعیان، به تبیین مراتب توحید پرداخت.

وی در ادامه تصریح کرد: کسانی که مسیر معرفت را طی می کنند هنگامی که یاد خدا به میان می آید قلوب شان به لرزه می افتد، شب ها خواب ندارند و از بستر پهلو تهی می کنند و حالت خوف نسبت به خدا در وجودشان است.

این خطیب حوزه علمیه با تاکید بر اینکه ما باید به مراتب عالی توحید برسیم و حضور خداوند را احساس کنیم، ادامه داد: باید به مرتبه ای برسیم که پرده ها کنار برود و به حقیقت یقین برسیم و برای رسیدن به این مقام باید به معرفت برسیم.

وی با اشاره به آیات و روایاتی تصریح کرد: معرفت خدای متعال از عالم بالا نازل می شود، خداوند انوار معرفتی را نازل کرده است تا این نور به ما برسد و ما موحد شویم. حقیقت توحید که در عالم هستی جاری شده است، ما را به توحید می رساند و به این وسیله است که درهای توحید و معرفت گشوده می شود، در غیر این صورت به مقام معرفت و عین الیقین رسیدن دشوار است.

حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: برای اینکه انسان به مرتبه ای برسد که اول و آخر خدا را ببیند، خداوند این نور را در عالم هستی جاری کرده است ما باید سیر کنیم که درهای قلب مان به روی این توحید باز شود. خداوند راه ها را به سوی خودش باز کرده است، بابی که خداوند به روی ما گشوده و دری به سوی توحید است، مولای متقیان امام علی است و در روایات متعددی که فریقین از ائمه معصومین نقل کرده اند به این مساله اشاره شده است.

وی با بیان اینکه به وسیله امام علی(ع) می توان به توحید رسید، تصریح کرد: این امام با همه جلالتی که برای ایشان بیان و تعریف شده باب الله است، از خود این حضرت نقل شده که فرمودند خدای متعال می توانست بی واسطه خود را به همه معرفی کند، اما این کار را نکرده و دلیل آن چیز دیگری است و ما را وجه و صراط خود قرار داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ابرازداشت: به اندازه ای که انسان راه به سوی امام علی(ع) پیدا می کند به همان اندازه به حقیقت توحید راه می یابد، به اندازه ای که انسان در صراط ولایت علی حرکت کند موحد می شود. وجود حضرت علی(ع) نور الهی است، خداوند این نور را نازل کرده است و می خواهد به همه جا برساند.

وی افزود: خداوند امامت را با امام علی(ع) آغاز کرده و با امام زمان(عج) به کمال می رساند، باید نور امامت را شناخت، دنباله آن حرکت کرد چراکه دنباله روی از این مسیر باعث نورانیت انسان می شود.

حجت الاسلام میرباقری بیان داشت: هرچه سیر معرفت و شناخت ما به سمت امیرمومنان(ع) بیشتر شود مؤمن تر می شویم و به حقیقت ایمان و توحید نزدیک تر شده ایم، وادی ولایت حضرت علی وادی توحید است و هر کس به این وادی برسد به حقیقت ایمان دست یافته است.

وی اضافه کرد: رسیدن به معرفت حضرت علی(ع) که همان درک حقیقت توحید است، آسان و راحت نیست، عموم مردم حتی مؤمنان همتی برای رسیدن به این مراتب ندارند و تنها عده ای معدود که مقربین هستند که به کُنه این حقیقت دست می یابند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برای اینکه انسان به مقام معرفت و توحید برسد، خدای متعال حقیقت را نازل و جاری کرده و از مردم خواسته است در این وادی گام بردارند و تحقق این راه با ولایت امام علی(ع) امکانپذیر است.

وی تقوا را قدم نخست جهت سیر در این وادی ذکر و تاکید کرد: انسان باید در مراتب معرفت الله سیر کند، چراکه این سیر، سیر در مراتب معرفت امام علی و پیامبر گرامی اسلام است از این رو خدای متعال انبیا و کتب آسمانی را برای هدایت ما فرستاده است.

حجت الاسلام میرباقری شرک به خدا را حجاب و مانعی برای رسیدن به این حقیقت دانست و گفت: برای رسیدن به این مقام خدا قرآن و امام علی را نازل کرده است و باید به آنها تمسک جست و حقیقت را از آنها دریافت کرد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه با اشاره به فضیلت لیالی قدر اظهارداشت: روایات در خصوص شب قدر بسیار عجیب است، قرآن در این شب نازل شده است، حقیقت قرآن از این شب بر سایر شب ها نازل می شود و این شب از هزار ماه افضل و برتر است.

وی با بیان اینکه با شب قدر است که به مطلع الفجر می رسیم، خاطرنشان کرد: در برخی از روایات آمده است که خداوند ولایت امام علی(ع) را در شب قدر نازل کرد و در این شب رسیدن به ولایت امام علی و قرآن کریم آسان تر است، مقدرات یکسال انسان در این شب رقم می خورد و باید از این شب ها حداکثر استفاده را کرد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات