۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۱۱۲۶
آیت الله مصباح یزدی:

برخی با ادعای تشیع کارهای دشمنان امیرالمومنین را انجام می دهند

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در مذمت ایمان بدون عمل گفت: برخی خود را جزو دوستان و شیعیان امیرالمومنین می دانند ولی در عمل کار دشمنان او را انجام می دهند این یعنی خدعه و مکر کردن در مقابل خداوند.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره)قم کسب محبوبیت را یک علاقه فطری در انسان دانست و گفت: حکمت آن این است که با پرورش صحیح این علاقه، نزد خدا محبوب شویم.

وی افزود: اگر کسی عظمت محبوبیت الهی را درک کرد و محو توحید شد، محبوبیت دیگران نزد او رنگ می بازد مگر محبوبیتی که در راستای حب خدا باشد.

این استاد اخلاق حوزه با بیان این مطلب که همه انسانها برای کسب محبوبیت تلاش می کنند، اظهار داشت: انسان سعی می کند با آراستگی ظاهری و رفتار نیکو توجه دیگران را به خود جلب کنند تا محبت فرد مورد نظرشان را بدست آورند.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) آراستگی ظاهر را برای جلب محبت کافی ندانست و تصریح کرد: اگر بخواهیم محبوب خدا شویم باید زینتی متناسب با خدا پیدا کنیم چرا که در روایت داریم او به قیافه ها نگاه نمی کند و به دلها توجه دارد و پاکی دل برایش مهم تر است. باید سعی کنیم خدا نگاهی از روی رضایت به ما داشته باشد تا از ما خوشش آید.

آیت الله مصباح یزدی با بیان ادامه توصیه امام باقر علیه السلام به جابر گفت: حضرت فرمودند « اگر می خواهی خود را برای خدا زینت کنی، در رفتار و اعمالت صداقت داشته باش» یعنی سعی نکن خدا را فریب دهی چون او عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدور است و هرچیز که به ذهن ما خطور کند او می فهمد و از نیت انجام کارهای ما آگاه است.

وی صدق را منحصر در گفتار ندانست و بیان داشت: در اصطلاحات قرآنی و روایی ما چیزهای دیگری از قبیل وعده نیز صدق و کذب دارد به همین دلیل خداوند می فرماید «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ » یعنی مردانی که به آن عهد خود وفا کردند و عهدشان صادق است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قرآن در مقابل کسانی که به وعده خود با خدا عمل نکرده اند لغت کذب استفاده می کند و می فرماید «فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقاً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَى یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ‌ »کسانى‏ که با خدا عهد کرده‏اند که اگر از کَرَم خود به آنها عطا کند، قطعاً صدقه می دهند. سپس به وعده خود عمل نکردند در نتیجه ، به نفاق ابدی دچار شدند.

عضو مجلس خبرگان نفاق را تنبیه الهی توصیف کرد و گفت: با خدا نمی شود شوخی کرد آنها چون به وعده خود عمل نکردند، منافق شدند و به خاطر وعده دروغ در دلهایشان تا روز قیامت پیامدهاى نفاق باقى می ماند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: کید و مکر در شرایط عادی مطلوب نیست گاهی در حد گناه است و گاهی هم باعث کفر می شود .

وی با بیان اینکه گاهی عمل انسان قولش را تصدیق نمی کند افزود: اینکه حرفی بزنیم و آن را انجام ندهیم نوعی نفاق است و منافق نزد خدا بدتر از کافر است چرا که او هم کفر ورزیده و هم خدعه و نیرنگ می کند.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دور شدن از شیطان را در گریز از دام کفر موثر دانست و ادامه داد: اگر می خواهیم در دام کفر نیفتیم باید از مراتب ابتدایی و آسان آن جلوگیری کنیم یعنی عهدی که با خدا بستیم را شوخی نگیریم.

این استاد اخلاق حوزه در مذمت ایمان بدون عمل گفت: برخی خود را جزو دوستان و شیعیان امیرالمومنین می دانند ولی در عمل کار دشمنان او را انجام می دهند. این یعنی خدعه و مکر کردن در مقابل خداوند.

آیت الله مصباح یزدی انجام گناه را عادت آور توصیف کرد و تصریح کرد: عادت، گناه را برای انسان امری عادی جلوه می دهد و کم کم گناه ملکه می شود و در این شرایط ترک کردن آن خیلی سخت خواهد شد.

وی برای کسب دوام و ماندگاری محبت خدا گفت: امام باقر علیه السلام می فرماید برای جلب محبت خدا حرکت به سمت رضای او را با شتاب مقبول انجام بده. تنبلی کردن باعث می شود که انسان مورد توجه ویژه خداوند قرار نگیرد و نهایتا بتواند به وظایف عمومی عمل کند./928/پ202/ج
ارسال نظرات