۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۷۲۲
آیت الله مصباح یزدی:

عُجب و غرور انسان را کافر می کند

خبر گزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عجب را معمولا توأم با غرور دانست و گفت: اگر شخص گرفتار غرور شد از همان جا سرازیر در جهنم می شود چرا که غرور انسان را به کفر می کشاند.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی (ره) در ادامه تفسیر روایت اخلاقی امام باقر علیه السلام گفت: از آفاتی که انسان را در دام شیطان گرفتار می سازد، عُجب و خود پسندی است.

وی حب ذات را برای تمام موجودات زنده طبیعی خواند و افزود: گاهی انسان خودش را با گناهکاران مقایسه می کند و کم کم خود را از برخی کسانی که اهل عبادت هستند و لغزش هایی هم دارند، بالاتر می بیند و شیطان خوبی هایش را به رُخش می کشد و به خود می بالند و دچار عجب می شود.

این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: اگر شخص متوجه باشد، خواهد فهمید همه نعمت ها و عبادت ها و خوبی ها لطف خداوند به اوست که هرچه بیشتر باشد بدهکاری او به خدا بیشتر می شود و باید بیش تر شکرگزار باشد. متأسفانه چنین افرادی کم پیدا می شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عجب را معمولا توأم با غرور دانست و گفت: اگر شخص گرفتار غرور شد از همان جا سرازیر در جهنم می شود چرا که غرور انسان را به کفر می کشاند و مهم ترین عامل جهنمی شدن انسانهاست.

آیت الله مصباح یزدی راه علاج و رهایی از عُجب را توجه به نقایص خویش و شناخت از خود عنوان کرد و اظهار داشت: انسان تا حدی مجاز است امتیازات خود را بداند که دچار ناسپاسی از نعمات الهی نشود و با تفکر درباره خود که "از کجا آمدم؟ و سرانجام چه خواهم شد؟" می توان از گزند خود پسندی نجات یافت.

وی معرفت النفس را در اصطلاح عرفا از مراتب بالای انسانی توصیف کرد و گفت: این که حضرت در اینجا از شناخت خود سخن به میان می آورد منظور کمال معرفت النفس نیست بلکه منظور شناخت اجمالی است. اینکه اول چه بودیم و نهایتا هم یک مردار متعفن خواهیم شد. تا با این شناخت به خود غره نشویم.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به داستان حضرت یوسف و حضرت یونس گفت: گاهی خداوند اولیاء خود را برای یک ترک اولی ادب می کند تا خوب ساخته شود. همچنین با مومنین هم به فراخور جایگاهشان این کار را انجام می دهد تا صبر پیشه کنند و به لحاظ معنوی رشد کنند.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: هرچه خود را بهتر بشناسیم به ناچیزی و پستی خود بیش از پیش پی می بریم و عظمت الهی را بیشتر درک می کنیم و این نگاه منجر به محبوبیت هرچه بیشتر در نزد خداوند می شود./928/پ202/ج

ارسال نظرات