۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۱۰۵۳۶
مدیر کل جدید اوقاف گیلان اعلام کرد؛

عزم جدی اوقاف گیلان برای مقابله با خرافه‌پرستی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان، مبارزه با خرافه پرستی را یکی از رسالت‌های مهم این سازمان اعلام کرد و گفت: سازمان اوقاف با مشارکت مردم در برچیدن بساط خرافه گرایی در استان عزم جدی دارد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه گيلان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام ولی عادلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان، امروز در نخستین نشست خبری خود پس از تصدی مدیریت اداره اوقاف گیلان برنامه‌های ماه مبارک رمضان و اولویت‌های کاری این اداره کل در سال جدید را تشریح کرد.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان با تأکید بر ضرورت تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی، اظهار داشت: برنامه های فرهنگی ویژه در بقاع متبرکه تنها به مدیریت اوقاف و در سطح مساجد با همکاری اداره ارشاد و سازمان تبلیغات به صورت مشترک برگزار می شود.

وی اصحاب رسانه را در ترویج فرهنگ وقف و تبلیغ اقدامات اوقاف مؤثر خواند و خاطر‌نشان کرد: رسانه‌ها برنامه‌ها و عملکرد مالی اداره اوقاف را به اطلاع مردم برسانند تا در این حوزه اعتماد‌سازی لازم برای گسترش فعالیت‌های اوقاف انجام شود.

حجت الاسلام عادلی با اشاره به برنامه‌های اداره اوقاف گیلان در ماه مبارک رمضان گفت: استقبال از ماه رمضان با غبار‌روبی در ماه شعبان و جمع‌آوری قرآن‌های قدیمی انجام شد.

وی اضافه کرد: اداره اوقاف گیلان ویژه برنامه استقبال از ماه رمضان را با اجرای دو برنامه با حضور استاد انصاریان در مسجد باقرآباد رشت و بقعه آقا سید جلال الدین اشرف در آستانه اشرفیه برگزار کرد.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان یادآور شد: در ماه مبارک رمضان سه هزار پوستر دعاهای مشترک ماه رمضان و دو هزار کتابچه نجوای آسمانی حاوی ادعیه ماه مبارک رمضان بین بقاع متبرکه گیلان توزیع شد.

وی در خصوص برنامه های قرانی اداره اوقاف گیلان در ماه رمضان اظهار کرد: 60 محفل انس با قرآن کریم به صورت روزانه در بقاع متبرکه گیلان با محوریت سوره انفال برگزار می‌شود.

حجت الاسلام عادلی با اشاره به برپایی جلسات ترتیل قرآن کریم به صورت قرائت هر روز یک جز از قرآن کریم در پنج بقعه شاخص استان، اذعان کرد: این مراسم همه روزه در بقاع متبرکه خواهر امام(س)، دانای علی(س)، صدرالشریعه(س)، آقا سید جلال الدین اشرف(ع) و آقا سید صالح(ع) برگزار می شود.

وی با بیان این که ترویج فرهنگ تفسیر قرآن کریم از نیات مهم واقفان است، از اعزام 29 روحانی از قم به گیلان خبر داد و گفت: در برنامه‌های تفسیری ماه مبارک رمضان در گیلان از ائمه جمعه و روحانیان برجسته استان نیز استفاده می‌شود.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان افزود: در مجموع برای برنامه‌های تفسیر قرآن کریم در گیلان از 60 روحانی و مبلغ در‌ بقاع متبرکه استان بهره‌برداری شده است.

وی از حضور استاد محمود شحات انور، قاری برجسته مصری در روز های 15 و 16 ماه مبارک رمضان در شهرهای رودبار، بندرانزلی، رشت، فومن و آستانه اشرفیه خبر داد و گفت: کارگاه آموزش در سطح عالی برای قاریان گیلانی با حضور استاد شحات انور در رشت برگزار می‌شود.

حجت الاسلام عادلی، برپایی ضیافت افطاری، برگزاری دعاهای ماه مبارک رمضان، مناجات و احیای شب های قدر را از دیگر برنامه های اداره اوقاف در ماه رمضان برشمرد و گفت: اقامه نماز جماعت روزانه در 124 بقعه استان گیلان برگزار می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن سالگرد شهادت امام زاده هاشم(ع)، این بقعه را از بقاع متبرکه ملی معرفی کرد و گفت: روز شنبه بعد از نماز مغرب مراسم سالگرد شهادت ایشان با حضور مسؤولان برجسته استانی برگزار می شود.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان در ادامه با اشاره به اولویت های کاری اداره اوقاف گیلان در سال جاری، احیای موقوفات را یک از مهم‌ترین رسالت‌های اوقاف دانست و گفت: اجارات موقوفات واقعی نیست و در جایی که موقوفات می‌تواند یک قدرت اقتصادی محسوب شود با اجارات پرداختی ناچیز مستأجران این مسأله محقق نمی‌شود.

وی با بیان این که رویکرد اوقاف گیلان در سال جهاد اقتصادی، توجه به مسائل عمرانی و فرهنگی است، تصریح کرد: این هدف محقق نمی‌شود مگر این که تنظیم اجارات موقوفات به نرخ عادله روز باشند و حقوق موقوفات ادا شود.

حجت الاسلام عادلی با انتقاد از فرهنگ نادرستی که تصور می شود باید موقوفات به قیمت کم اجاره داده شود، گفت: متأسفانه مردم شناخت چندانی از قانون و احکام وقف ندارند و این امر بر عهده خبرنگاران است که فرهنگ‌سازی کنند.

وی تاکید کرد: ترویج فرهنگ وقف به احیای موقوفات خواهد انجامید که در نتیجه می‌توان کارهای فرهنگی عظیمی را به ثمر رساند.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان با اشاره به نیاز کشور به 73 هزار مسجد اعلام کرد: مساجد نباید تنها مکانی برای اقامه نماز باشد؛ بلکه باید به مجتمع های فرهنگی تبدیل شوند.

وی از برنامه های اداره اوقاف برای ساخت 82 مسجد و بازسازی 62 بقعه خبر داد و گفت: در بخش فرهنگی اولویت های اداره اوقاف ترویج فرهنگ وقف و کمک به نیاز مندان و ایتام و تقویت اعتماد در فضای افکار عمومی است.

حجت الاسلام عادلی تاکید کرد: از رسالت های اوقاف مبارزه با خرافه پرستی است و با توجه به ظرفیت و آگاهی های بالای مردم اقدامات خوبی در برچیدن بساط خرافه گرایی انجام شده و این موضوع در آینده با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بقعه آقا پیر بوعلی رشت، اعلام کرد: احداث تقاطع غیر همسطح جانبازان امکان توسعه بقعه را از بین برده و با رایزنی هایی که با شورای شهر و شهرداری انجام شده تصمیم بر این است که این بقعه به زودی بازسازی شود.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان با اشاره به وضعیت در حال بازسازی بقعه خواهر امام رشت، نیز اظهار کرد: اوقاف در نظر دارد خیابانی از خیابان مطهری رشت و حاشیه رودخانه زرجوب به سمت بقعه احداث نماید و برای این امر بافت های فرسوده مورد نظر به استثنای دو باب منزل خریداری شده است./950/پ202/س
ارسال نظرات