۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۱۱۰۳۸۶
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

تحلیل صحیح حوادث رمز موفقیت خبرنگاران است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی شکوری خطاب به خبرنگارن و اصحاب رسانه گفت: شناخت عمیق جریان های سیاسی و قدرت تحلیل حوادث و رویدادها رمز موفقیت خبرنگاران است.
حجت الاسلام سيد رضي موسوي شكوري امام جمعه شهرستان خوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی در جلسه تجلیل از خبرنگاران به محورهای حوزه‌های کاری خبرنگار، ابزار مورد نیاز در موفقیت خبرنگار، آسیب های خبرنگاری و همچنین اخلاق خبرنگاری اشاره کرد.

وی انعکاس صحیح انقلاب‌ها و مبارزات حق طلبانه مردم، فعالیت گروه‌ها و احزاب، عملکرد مسؤولان جامعه، انتقال خواسته و مشکلات مردم، ثبت حوادث جنگ‌ها را از ‌حوزه‌های پرمخاطره خبرنگار برشمرد که می تواند با بردباری و سعه صدر مدیریت شود.

حجت الاسلام شکوری در عین حال تأکید کرد: بیشترین آسیب هایی که متوجه خبرنگاران خدوم می شود معمولاً در حوزه های یاد شده اتفاق می افتد که بعضا به بی مهری و آسیب خبرنگار ختم می شود.

وی معیار سنجش موفقیت خبرنگار را تحلیل صحیح او از واقعیات جامعه ارزیابی کرد و گفت: داشتن تخصص لازم در حرفه خبرنگاری، شناخت عمیق از جریان‌ها و مسائل سیاسی حاکم بر جامعه، قدرت تحلیل حوادث و رویدادها از معیارهای سنجش و رموز موفقیت خبرنگاران به شمار می‌رود.

امام جمعه خوی با تأکید بر رعایت خطوط قرمز و مصالح عمومی جامعه در مطبوعات خاطر‌نشان کرد: خبرنگاران و صاحبان جراید باید با استقلال فکر و اندیشه، صداقت در گفتار و مواضع، اجتناب از افراط و تفریط، بالا بردن سطح مطالعات علمی، دارا بودن بر روحیه تعاون و اعتقاد به مشاوره و همچنین تحمل بی مهری ها در جهت تلطیف فضای عمومی جامعه گام بردارند.

وی موج سواری را از آسیب های جدی مطبوعات و اصحاب رسانه دانست و اذعان داشت: سطح نگری و ساده اندیشی، تأثیر پذیری از فشارها و تهدیدات، مطرح ساختن مسائل جناحی و پیش داوری از آسیب‌های عرصه خبرنویسی است که لازم است خبرنگاران با آینده نگری و بررسی پشت صحنه حوادث، در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی موضع‌گیری جامع و پخته داشته باشند.

نایب رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از خبرنگاران درخواست کرد: با حفظ قداست قلم و پای‌بندی به منافع عمومی جامعه از تجسس و ورود به حریم خصوصی اشخاص، مقدم داشتن اغراض صنفی بر مصالح عمومی، غلط نویسی و تحلیل های سطحی، سانسور و تحریف قلب حقایق و همچنین سرقت آثار دیگران جدا پرهیز کنند.

وی در ادامه دارا‌بودن بر تقوای سیاسی و پرهیز از افراط و تفریط را از رسالت های خبرنگاران عنوان کرد و گفت: خبرنگاران، صاحبان جراید و اصحاب رسانه با پای بندی به محاسن و مکارم اخلاقی، تعهد در بیان واقعیت ها، رعایت انصاف و عدالت، پای بندی به منافع و مصالح عمومی، رعایت بی طرفی در انعکاس اخبار و حقایق، داشتن روحیه نقد‌پذیری، امانت‌داری و راز نگهداری می‌توانند نقش بسزایی در تلطیف فضای عمومی جامعه ایفا کنند.

رییس حوزه های علمیه خوی در پایان از تلاش و فعالیت‌های خالصانه و شبانه‌روزی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان جامعه که در بالا‌بردن سطح آگاهی‌های عمومی مردم و خنثی‌کردن توطئه‌های استکبار نقش اساسی ایفا می‌کنند، قدردانی کرد./938/پ202/س
ارسال نظرات