۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۹۰۸۴
استاد حوزه علمیه:

تفسیر شیعه از انتظار تفسیری حیات بخش برای داوم اصالت‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفسیری که شیعه از انتظار و مهدویت ارائه داده یک تفسیر حیات بخش برای بقا و داوم اصالت‌ها است، مکتب انتظار را مکتب پویایی و بالندگی توصیف کرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي علوي بروجردي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی علوی بروجردی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم، عصر دوشنبه در همایش مهدویت و گسترش و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، مقوله عفاف و حجاب را از مهم ترین تاکیدات دین مبین اسلام دانست.

وی در ادامه با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام عصر(عج)، ظهور منجی موعود را یک مساله مورد اتفاق ادیان الهی و آسمانی ذکر و تصریح کرد: طبق آیات و روایات متعدد در آخرالزمان صالحان و نیکان وارث زمین خواهند شد.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: مساله مهدویت، انتظار و ظهور منجی منحصر به ما نیست و این نقطه قوت است که همه ادیان الهی ظهور منجی را پیش بینی کرده‌اند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: مساله ظهور منجی در آخرالزمان از مسلماتی است که در فطرت انسان ها جای داشته و حتی کسانی که با مکاتب الهی سروکار نداشته اند نیز به این مساله معتقد هستند.

وی با بیان اینکه انتظار در مکتب شیعه تجلی خاصی پیدا می کند، ابرازداشت: مهدویت مختص به شیعیان نیست، اما در بین مکاتب و ادیان مذهب شیعه بوده که مشخص کرده که منجی عالم بشریت چه کسی و با چه خصوصیات و اوصافی است.

مدرس خارج فقه با اشاره به اینکه تفسیری که شیعه از انتظار و مهدویت ارائه داده یک تفسیر حیات بخش برای بقا و داوم اصالت ها است، تصریح کرد: مکتب شیعه مجموعه معارف و اصالت هایی است که پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) ارائه داده اند.

وی با بیان اینکه غیر از مکتب شیعه چیزی به عنوان اسلام کامل نیست، ابرازداشت: شیعه مکتب انتظار را بیش از سایر مکاتب پاس داشته و همین مساله نیز موجب بقای شیعه بوده است.

این پژوهشگر حوزه علمیه با تشریح شاخصه ها و ویژگی های جامعه منتظر خاطرنشان کرد: جامعه منتظر امام زمان(عج) بایدها و نبایدهایی را رعایت می کند و همواره به حدود و قیود شرعی ملتزم است.

استاد سطح حوزه علمیه قم بیان داشت: مساله مهدویت با وجود هجمه های همه جانبه دشمنان امروز به صورت زنده حیات بخش و امید بخش مطرح است.

وی تاکید کرد: امروز با مجاهدت اولیا، بزرگان و شهدا میراث امام علی(ع) در دست و اختیار ما است و باید از این میراث با تمام وجود حراست و پاسداری کنیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آنچه شیعه را حفظ کرده امید به آینده وانتظار است، اظهار داشت: بسنده کردن به وضع موجود خلاف فرهنگ انتظار است، مکتب انتظار مکتب پویایی و بالندگی است و توقف در آن جایی ندارد.

وی با تبیین کاربردهای انتظار و اعتقاد به مهدویت، یادآورشد: اگر دراین عرصه به اندازه کافی مجاهده نکنیم خیانتی که به ما نسبت داده خواهد شد، از خیانت هایی که دشمنان مرتکب شده اند بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی بروجردی تاکید کرد: با وجود کارها و اقداماتی که برای ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت و همچنین مساله عفاف و حجاب انجام شده هنوز ما در این عرصه دچار خلا و کاستی هستیم و باید به فکر راه حل باشیم.

وی با انتقاد از مظاهر بدحجابی در برخی شهرهای کشور، گفت: زیبنده نیست که در برخی شهرهای کشور از جمله شهر مقدس قم با صحنه هایی مواجه می شویم که با فرهنگ اسلامی و ارزش های دینی تطابق ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید در عرصه عفاف و حجاب کار فرهنگی صحیح و درست انجام شود، ابرازداشت: بنده با فشار مستقیم و برخورد موافق نیستم.

وی با بیان اینکه گاهی از اوقات مساله مهدویت را سیاسی می کنیم، اظهارداشت: در دوران غیبت ما وظیفه داریم منتظر واقعی باشیم و در برابر هجمه ها خود را حفظ کنیم.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به روایتی از امام زمان(عج) تصریح کرد: در زمان غیبت، امام زمان مدیریت مستقیم درکارها ندارند، در این دوران نیابت علما و فقها از امام زمان(عج) نیابت عام است.

وی افزود: اینکه با شعار کار خود را به امام زمان نسبت دهیم که این کار و فلان اقدام مورد رضایت امام زمان(عج) است، اشتباه است، بزرگان ما یک بار نشده است که بگویند آقا(امام زمان) فرموده اند این کار را انجام دهیم.

برای اثبات خود از امام زمان مایه نگذاریم

حجت الاسلام والمسلمین علوی بروجردی تاکید کرد: از وجود امام زمان(عج) برای خودمان مایه نگذاریم، نباید آقا را دنبال همه کارهای مان یدک بکشیم، چراکه این مساله آفات بسیاری دارد.

وی اضافه کرد: اینکه آقا به جامعه ما توجه دارد بحث دیگری است، اما اینکه بگوییم این کارها با رضایت امام زمان(عج) انجام می شود این نبوده است و متاسفانه در شرایط کنونی این موضوع مرسوم شده است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه با بیان اینکه دوران انتظار دورانی است که مدیریت اجتماعی به عهده تدبیر ما واگذار شده است، یادآورشد: منتظران ظهور باید در صدد قابلیت های منتظر واقعی در خود باشند و اعمال و رفتار خود را به گونه ای تنظیم کنند که مورد رضایت امام عصر باشد.

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از برخی رسانه های ملی که مروج فرهنگ غربی و بدحجابی در جامعه است، تاکید کرد: گاهی اوقات از رسانه ملی برنامه ها و فیلم هایی پخش می شود که ضد فرهنگ اسلامی و بسیار دردآور است. /924/پ202/ع

ارسال نظرات