۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۰۷۹۰۲
مقتدی صدر:

ملت عراق مخالف تقسیم کشور است

خبرگزاری رسا ـ رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد که ملت عراق یکپارچه بوده و با تقسیم کشور مخالف هستند.
سيد مقتدي صدر رهبر جريان صدر عراق
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در بیانیه ای سخنان رئیس پارلمان این کشور درباره جدایی اهل سنت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: اسامه النجیفی ادعا می کند که تاسیس اقلیم اهل سنت و جدایی آنان از حکومت مرکزی خواسته ای ملی است، بنده از وی می خواهم همه پرسی را در سراسر کشور انجام دهد تا مخالفت مردم با حرف های خود را مشاهده کند.

وی بر یکپارچگی ملت عراق تاکید کرد و افزود: برخی از افراد به شدت از نظام فدرالی حمایت می کنند، اما بنده معتقدم که این امر به تقسیم کشور یکپارچه منجر می شود.

«جمعه العطوانی» نماینده پارلمان و عضو مجلس اعلای اسلامی عراق نیز سخنان رئیس پارلمان را خطرناک خواند و گفت: اظهارات النجیفی درباره جدایی اهل سنت از حکومت مرکزی عراق به شدت خطرناک است و رایحه طایفه ای را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: سنی ها در سال های اخیر به همه حقوق خود دست یافته اند و از شنیدن سخنانی که استقلال عراق را مورد تهدید قرار می دهد بسیار متاسف هستم.

العطوانی اظهار داشت: النجیفی در هنگام دریافت پست ریاست پارلمان تاکید کرد که نماینده همه ملت است و به اهل تسنن اختصاص ندارد، لیکن هم اکنون ادعا می کند که سنی ها به حقوق خود دست نیافتند و در صدد جدایی آنان برآمده است.

گفتنی است «اسامه النجیفی» رئیس پارلمان عراق در گفت وگو با یکی از شبکه های ماهواره ای پس از بازگشت از آمریکا از ناکامی سنی ها در عرضه سیاسی عراق ابراز ناامیدی کرد و اظهار داشت اگر این موضوع به سرعت حل و فصل نشود سنی ها می توانند به جدایی بیاندیشند.

این اظهارات رئیس پارلمان سبب جنجال در عراق شد و نمایندگان پارلمان این کشور، سخنان النجیفی را همسو با طرح جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا ارزیابی کردند./980/ب902/گ
ارسال نظرات