۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۰۷۶۶۳
استاد حوزه علمیه:

گناه، خروج از جاده عقل است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه کمال عقل به انسان سلامت در دین می دهد، ارتکاب معاصی و گناهان را نوعی خروج از جاده و مسیر عقل دانست.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی از اساتید حوزه علمیه قم، روز سه شنبه در مراسم عزای امام موسی کاظم(ع) که با حضور زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت هفتمین امام شیعیان، روایتی از این امام همام را قرائت کرد و گفت: خداوند تبارک و تعالی نعمت های بسیاری به بشر داده است که باید قدر این نعمت ها را دانست و شاکر خالق متعال بود.

وی تصریح کرد: امام کاظم(ع) می فرماید «خداوند بر بندگانش حجت ظاهری و باطنی دارد» حجت ظاهری خدا بر بشر انبیا و اولیای الهی هستند که برای هدایت بندگان از هیچ کاری کوتاهی نکردند.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به مرارت ها و سختی هایی زیادی که ائمه اطهار(ع) متحمل شده‌اند، تصریح کرد: تمام اقداماتی که انبیا و اولیای الهی انجام دادند برای صلاح و هدایت جامعه بشری بوده است.

وی با بیان اینکه عقل انسان حجت باطنی است، ابراز داشت: هر کاری که انسان می‌خواهد انجام دهد باید به عقلش رجوع کند، اگر عقل تایید کرد می تواند آن را انجام دهد، اما اگر عقل آن را تایید نکرد باید از آن کار اجتناب کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدا بالاتر از عقل، نعمتی را متوجه بندگانش نکرده است، گفت: تمامی مبانی دینی با عقل سازگار است و از این رو یکی از ادله معتبر در دین مبین اسلام عقل است.

این خطیب حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی تصریح کرد: خوابیدن فرد عاقل از عبادت فرد جاهل برتر است و تمام انبیا و اولیا الهی عاقل مبعوث شدند.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه افراد باید عقل خود را در جهت صحیح سوق دهند، اضافه کرد: عقل انسان های کامل و انبیا و اولیا الهی از تلاش هر انسان تلاشگری بالاتر است.

وی با اشاره به روایت دیگری از امام موسی کاظم(ع) بیان داشت: اگر کسی به دنبال غنا و بی نیازی حقیقی است و می خواهد قلب او از حسد پاک شود و سلامت در دین را جستجو می کند، باید به درگاه خدا تضرع و التماس کند و از خداوند تبارک و تعالی این مهم را بخواهد که عقل او را کامل کند.

این خطیب با تاکید بر اینکه کمال عقل به انسان سلامت در دین می دهد، یادآورشد: انسان عاقل راحت نفس دارد و حسد و کینه در وجود او جایی پیدا نمی کند.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به تبعات و عوارض حسد ابرازداشت: حسد یکی از رذائل اخلاقی است که آرامش را از انسان می گیرد و قلب او را تیره می کند.

وی گفت: افراد عاقل در ذهنشان گناه نیست، گناه خروج از جاده عقل است، انسان اهل گناه نابخرد است و نمی توان به او عاقل اطلاق کرد.

حجت الاسلام مؤمنی اگر انسان به عقل خود مراجعه کند پی می برد که تمام چیزهایی که در اختیار دارد خداوند تبارک و تعالی به او داده است و باید در جهت درست و مسیری که مورد رضایت خداوند است از آن استفاده کند.

وی گفت: اگر عقل انسان جهت دهی شود، نسبت به مبداء پیدایش خلقت عالم هستی علم پیدا می کند، مبتلا به تکبر و حجب نمی شود و هیچ گاه خود را از حد تقصیر خارج نمی بیند و همواره خود را نیازمند خداوند تبارک و تعالی می داند.

حجت الاسلام مؤمنی افزود: عقل به اعتبار اضافه به الله است که اعتبار پیدا می کند وگرنه فی نفسه قیمت و ارزشی ندارد، انسان باید بداند اگر ارزشی پیدا کرده به خاطر اتصال به الله است.

این محقق علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود عمل به آموزه ها و تعالیم اهل بیت را ضامن سعادت دنیوی و اخروی انسان دانست و گفت: افرادی که ایمان دارند می توانند سوار بر کشتی اهل بیت(ع) شوند. /924/پ202/ع

ارسال نظرات