۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۰۳۶۲۹
عضو هیات علمی جامعه المصطفی:

حق طلاق برای مرد مشروط به عدالت و عدم ظلم است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: مرد دارای حق طلاق است در صورتی که عادل باشد و به همسر خود ظلم نکند از این رو باید برای به دست آوردن حکم الهی بین این دو قاعده جمع کرد.
حجت الاسلام محسن غرويان


حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اضافه شدن بندی توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایران به لایحه حمایت از خانواده مبنی بر اعطای حق طلاق به بانوان در صورت ازدواج مجدد مردان، اظهار داشت: از نظر فقهی و بر طبق قواعد، طلاق به دست مرد است.

وی بیان داشت: از نظر فلسفی مرد دارای حق طلاق است در صورتی که عادل باشد و به همسر خود ظلم نکند از این رو باید برای به دست آوردن حکم الهی بین این دو قاعده جمع کرد.

این استاد حوزه علمیه قم در توضیح قاعده به دست آمده از جمع این اصول بیان داشت: طلاق به دست مرد است تا زمانی که از تصمیم مرد به طلاق ظلمی به همسر نشود که این مطلب را می توان به صورت قاعده درآورد.

استاد فلسفه اسلامی با بیان اینکه اگر همسر گزینی توسط مرد از سوی مرد مصداق ظلم شمرده شود، پس مرد از شرط عدالت تخلف کرده است و این حق را به زن می دهد که مانع ازدواج دوم مرد شود و اگر ازدواج دوم صورت گرفت زن بر طلاق خود تسلط داشته باشد.

وی بیان داشت: با این نگرش فقهی می توان به حق طلاق برای بانوان قائل شد و حتی این مساله نیازی به شرط ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: البته برای اینکه عقد دقیق‌تر و مضبوط‌ تر باشد خوب است که این مباحث تحت شرط ضمن عقد درآید.

وی گفت: قانون باید ریز و دقیق باشد تا امکان دور زدن و طفره رفتن را از افراد بگیرد، به همین دلیل حق طلاق بانوان باید در قالب شرط در عقد ذکر شود.

حجت الاسلام غرویان گفت: معتقدم باید بر اساس اصل عدالت رفتار کنیم و بر همین اساس، آموزه های دینی را تفسیر کنیم تا ظلمی به مرد یا زن نشود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات