۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۴۹
عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی:

استاد مطهری قهرمان خرافه زدایی از دین است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: شهید مطهری تلاش کرد با تبیینی خردپسند به تحلیل دین بنشیند و ساحت دین را از تحریف و خرافات پاک کند و بین این دو مرز ایجاد کند.
شهيد مطهري


حجت‌الاسلام رضا بخشایش، عضو هیئت علمی گروه فلسفه مدرسه عالی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: افکار و آرای علمی استاد مطهری هنوز زنده و با طروات است.

وی با اشاره به اینکه خلوص و ایمان شهید مطهری نقشی ارزشمند در پیشرفت علمی وی داشت، بیان داشت: تعبد و آراسته شدن به اخلاق اسلامی موجب شده تا آثار شهید مطهری امروز هم پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شاید برخی اشکال‌های طبلگی به برخی مطالب بیان شده شهید مطهری وارد باشد، گفت: منتقدان باید توجه داشته باشند که شهید مطهری در چه زمانی به تدوین و تالیف پرداخت و فضای فکری آن زمان را مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: استاد مطهری قبل از انقلاب، وارد فضای دانشگاه شد و به صورت رسمی به عرصه اندیشه‌ای رفت که کسی قبل از وی از حوزه علمیه وارد آن فضا نشده بود و حساسیت و ضرورت آن را درک نکرده بود.

این استاد فلسفه اظهار داشت: استاد مطهری تلاش کرد تا اسلام را از دامن خرافات پاک کند و بیان استدلالی و حکمت عقلی را برای این کار انتخاب کرد.

وی بیان داشت: استاد مطهری فرزند علمی امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بود که با خوشه چینی از محضر این اساتید، موفق شد تا حوزه های فکری اسلامی را فعال کند.

وی گفت: استاد مطهری تمام تلاشش این بود که با تبینی خردپسند به تبیین دین بنشیند و ساحت دین را از تحریف و خرافات پاک کند و بین این دو مرز ایجاد کند.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: امروز در فضای فکری غرب می توان خرافاتی را دید که در تفکر مردم جا گرفته و در بخش هایی با دین مردم آمیخته شده است، شهید مطهری با نگرش تمییز بین حقیقت و باطل، تلاش کرد تا این خطر از دامن اسلام و تشیع پاک کند.

وی ادامه داد: البته تفکیک میان دین و دین‌نما بسیار کم است و جدا کردن بین این دو نیاز به تخصص و تهعد دارد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: چه بسیار افرادی که با انگیزه حذف خرافات به جان دین افتاده‌اند و به دلیل ندانستن مبانی و اصول علمی دچار التقاط فکری شده اند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات