۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۰۳۲۶۹
مدیرکل حج و زیارت خوزستان:

ظرفیت اعزام زائران از مرزهای خوزستان به عتبات عالیات افزایش می یابد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل حج و زیارت خوزستان، از افزایش ظرفیت اعزام زائران از مرزهای خوزستان به عتبات عالیات خبر داد.
بين الحرمين، عتبات عاليات، کربلا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، محمدعلی دلارام، مدیرکل حج و زیارت خوزستان، شب گذشته در آیین تقدیر از فعالان اعزام زائران عتبات عالیات که با حضور آیت الله موسوی جزایری و رییس سازمان حج و زیارت کشور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: در سال 79 سالانه تنها ده هزار زائر از مرز شلمچه به عتبات عالیات اعزام می‌شدند که این میزان به تدریج افزایش یافت و در سال‌های بعد به 16، 35، 70، 100 و 230 هزار زائر رسید؛ در سال گذشته نیز اعزام زائران رشد خوبی داشت و رقم 450 هزار زائر رسید.

وی افزود: با توجه به سرعت و دقت اعزام زائران از مرز شلمچه، استقبال از این مرز بسیار است و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 43 هزار زائر از مرز شلمچه به عتبات عالیات اعزام شده است. با توجه به دستورالعمل سازمان حج و زیارت مبنی بر افزایش اعزام زائران از مرزهای خوزستان، در تلاش هستیم ظرفیت اعزام را به بیش از 500 هزار نفر در سال جاری برسانیم.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان در خصوص اعزام زائران از مرز چذابه، ابراز داشت: با توجه به تاکید استاندار خوزستان مبنی بر بازگشایی این مرز، در تاریخ 6 تیرماه سال گذشته مرز بازگشایی و اعزام زائران از طریق چذابه آغاز شد. سال گذشته نیز 25 هزار زائر از مرز چذابه به عتبات عالیات اعزام شدند.

دلارام در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت هزار و 798 زائر از این مرز به عتبات عالیات اعزام شده‌اند و از هفته گذشته اعزام زائران استان یزد نیز به مرز چذابه منتقل شده است. در تلاش هستیم که اعزام زائران استان‌های دیگر را نیز به مرز چذابه منتقل کنیم.

افزایش ظرفیت اعزام زائر عتبات عالیات خوزستان به یک میلیون نفر  تا 5سال آینده 

سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان نیز در این در مراسم، اظهار داشت: اعزام زائران عتبات عالیات از مرزهای خوزستان دارای امتیاز ویژه‌ای است و آن امتیاز این است که زائر پیش از تشرف به کربلا، در یادمان‌های شهدای شلمچه و چذابه حاضر می‌شود و شهدای کربلای ایران را هم زیارت می‌کند. 

وی افزود: در گذشته دشمن بسیار تلاش کرد که مرز دو کشور به نقطه تهاجم تبدیل شود، ولی استکبار در این زمینه شکست خورد و اکنون مرز دو کشور به فضایی برای تبادلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده است.

حج
ازی تصریح کرد: برای افزایش ظرفیت اعزام زائران به عتبات عالیات از مرزهای خوزستان برنامه‌ریزی شده که امکان اسکان شبانه‌روزی در خرمشهر و دشت آزادگان فراهم شود تا زائرانی که از استان‌های دیگر به خوزستان سفر می‌کنند، امکان اسکان داشته باشند. 

حجازی گفت: هم‌اکنون بسیاری از استان‌های کشور در حال ایجاد زائرسرا در خوزستان برای اسکان زائران مناطق عملیاتی هستند و بسیاری از این زائرسراها تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود. با تکمیل این زائرسراها، می‌توان از ظرفیت آنها برای اسکان موقت زائران عتبات عالیات هم استفاده کرد؛ با ایجاد زائرسراها، عملا امکان اسکان 90 هزار نفر اسکان در روز فراهم می‌شود. 

وی گفت: برای تردد مسافران انفرادی از مرزهای خوزستان دستوالعملی تهیه شده و اکنون در وزارت کشور در حال بررسی است؛ انشاالله با تصویب این دستوالعمل و ابلاغ آن، مشکل تردد انفرادی از مرزها هم حل می‌شود. 

استاندار خوزستان تصریح کرد: پایانه‌های مرزی خوزستان برای اعزام زائران ظرفیت‌ بالایی دارند و امکان افزایش ظرفیت هم وجود دارد؛ اکنون 450 هزار زائر از مرزهای استان تردد می‌کنند و این امکان وجود دارد که تا 5 سال آینده این میزان را به یک میلیون زائر افزایش دهیم.
/9455

ارسال نظرات