۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۱
کد خبر: ۵۶۷۳۷۸
آیت الله نوری همدانی:

روحانیت نمی تواند در برابر ظلم ظالمان ساکت باشد | نهج البلاغه درس رسمی حوزه شود

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که روحانیت نمی تواند در برابر ظلم ساکت باشد، گفت: خداوند از علما پیمان گرفته تا در برابر ظلم آرام ننشینند و در طول تاریخ علمای بزرگ در برابر ظلم ساکت نبودند.
سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به این که نهج البلاغه بعد از قرآن کریم بزرگترین و با عظمت ترین کتاب شیعیان است، گفت: در طول تاریخ کتابی با این جامعیت که همه مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در بر گرفته باشد وجود ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به خطبه 228 نهج البلاغه اظهار داشت: اوج کلمات حضرت(ع) در مباحث توحیدی نمود و بروز پیدا کرده است.

وی با بیان این که حضرت علی(ع) با توصیف های ناب احوالات و ابستگان به دنیا را توضیح می دادند، اضافه کرد: کلام امیرمؤمنان(ع) به اندازه ای گیرا بود که حتی ابن ابی الحدید و برخی مخالفان اذعان داشته اند که اگر این کلام بر هر ملحد و مشرکی قرائت شود، از خوف خداوند لرزه بر اندامش می افتد.           

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: مردم زمان جاهلیت قدرت درک و تحلیل نداشتند، اما اسلام توانست فرهنگ را به اندازه ای بالا ببرد که این مردمان قدرت فهم و تحلیل پیدا کنند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: برخی خطبه های نهج البلاغه همانند خطبه 212، آن چنان اثر معنوی دارند که انسان هر بار آن را با دقت بالا مطالعه کند، اثر جدید معنوی بر قلب او عارض خواهد شد.

وی با اشاره به وظایف علما در بیان امیرمؤمنان ابراز داشت: حضرت علی(ع) در خطبه شقشقیه فرمودند«خداوند این پیمان را از علما گرفته است که در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان ساکت ننشینند»؛ علمای ما در طول تاریخ هیچوقت در برابر ظالمان سکوت پیشه نمی کردند، زیرا حمایت از مظلومان یکی از شئون و وظایف علما محسوب می شود که خداوند بر دوش آن ها نهاده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علما سرپرستان مردم هستند، افزود: عالمان باید با مردم برخوردی متواضعانه و کریمانه داشته باشند، به ویژه در روزگار فعلی که شرایط بسیار حساس است، طلاب و روحانیون باید در صف اول حمایت از مظلومان قرار بگیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که در نهج البلاغه در قرآن کریم سیراب کننده عطش علمی عالمان توصیف شده است، عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) برای نگارش 20 جلد تفسیر المیزان زحمت های بسیاری کشیدند و این گونه نبود که ایشان تنها به تفسیر آیات بپردازند و به معنویات توجهی نداشته باشند، زیرا بارها مشاهده می کردیم که ایشان هنگام تفسیر آیات عذاب و جهنم منقلب می شدند و گریه می کردند، گویا قرآن کریم در وجودشان تجسم پیدا می کرد.

وی قرآن کریم را از دیدگاه نهج البلاغه بهار قلوب عالمان معرفی کرد و گفت: امام راحل هنگامی که مشغول به تفسیر می شدند بسیار عالمانه این کار را انجام می دادند و دیدگاه فراتری نسبت به سایر مفسران داشتند؛ به عنوان مثال جهاد در قرآن کریم به سه دسته جهاد ابتدایی، جهاد برای دفاع و جهاد علیه اهل بغی تقسیم شده است، اما امام(ره) آن را هفت دسته تقسیم کردند که برخی از آن ها عبارت از جهاد برای جلوگیری از فتنه، جهاد برای ایجاد عدالت، جهاد برای حمایت از مستضعفان جهان و جهاد برای امر به معروف و نهی از منکر هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که نهج البلاغه باید بیشتر مورد توجه حوزه های علمیه قرار بگیرد، یادآور شد: این کتاب شریف باید به کتاب درسی حوزه تبدیل شود و مورد تحقیق های دقیق قرار گیرد؛ همچنین کسانی که علاقه مند هستند باید به حفظ آن بپردازند تا این کتاب هر چه بیشتر مورد توجه جوامع علمی واقع شود./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات