۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۶۵۴۵۸
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

احکام دینی زمینه پرورش اخلاق نیک در انسان| تمام مشکلات به دلیل انحراف از مسیر اخلاق است

حضرت آ‌یت الله مکارم دنیای امروز را محتاج اخلاق دانست و گفت: تمام مشکلات در خانواده ها، بازار، اقتصاد، سیاست به دلیل وجود رذائل اخلاقی و انحراف از مسیر صحیح اخلاقی است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در چهارمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که«انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» به تفسیر این حدیث پرداخت.

وی افزود: پیامبر در این روایت می فرماید من برای این مبعوث شدم که فضائل اخلاقی را در وجود انسان ها کامل کنم، تعبیر به کامل کردن بدان معنا است که قبلا چیزی بوده که ایشان تکمیل می کنند، این موضوع دو معنا دارد یکی این که انبیای پیشین پایه هایی گذاشتند و رسول اکرم(ص) آن ها را کامل می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: احتمال دیگر این است که خداوند متعال در وجود انسان ها پایه های اخلاق حسنه را قرار داده و انسان به سخاوت، عدالت، شجاعت و فضائل اخلاقی علاقه دارد و پیامبر آمده که علاقه ها را پرورش دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آیات، خداوند انسان ها را مانند درخت رویانید که این یعنی بذرها در درون وجود انسان ها است و انبیا باغبان بوده و آبیاری می کند، اساس فطرت انسان بر پایه تقوا است و این که گفته می شود فلان کس جانی بالفطره است مورد قبول نیست چرا که کسی جانی متولد نمی شود و بذرهای سعادت در وجود انسان قرار دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: تمام دستورات الهی و احکام دینی در مسیر پرورش اخلاق نیک در انسان ها است، انسان کاملی به انسانی گفته می شود که دارای اخلاق فاضله باشد و پیامبران آمده اند تا انسان ها را به کمال برسانند.

وی عنوان کرد: اگر مسائل اخلاقی حل شود دنیا گلستان خواهد شد، تمام مشکلات در خانواده ها، بازار، اقتصاد، سیاست و دیگر مشکلات به دلیل وجود رذائل اخلاقی و انحراف از مسیر صحیح اخلاقی است که اگر این انحراف نباشد دنیا گلستان می شود و کار به جایی می رسد که نیازی به دادگاه و پرونده نخواهد بود.

این مرجع تقلید با اشاره به بحث کلامی قاعده لطف خاطرنشان کرد: قاعده لطف این است که وقتی خداوند متعال بشر را برای تکامل آفریده باید وسائل و اسباب آن را در اختیار انسان بگذارد و زمینه ها را فراهم کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر دولت می گوید در مسأله گندم خودکفا باشیم، این گفتن کافی نیست بلکه باید زمینه ها را فراهم کند و در اختیار کشاورزان بگذارد، شخص مدیر و مدبر کسی است که اگر چیزی را از کسی می خواهد وسائل آن را نیز در اختیار قرار دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر می گوییم باید محصولات داخلی مصرف شود، برنامه خوب و سازنده ای است اما زمینه ها باید فراهم شود؛ باید سرمایه ها تأمین شده، کیفیت ها افزایش پیدا کند و قیمت ها قابل رقابت باشد و به تولیدکنندگان کمک شود، برای مردم نیز باید فرهنگ سازی کرد تا تولید داخل را مصرف کنند.

وی افزود: وقتی خداوند انسان را برای سعادت آفریده وسائل آن را در اختیار او قرار داده است، 124 هزار پیامبر برای همین فرستاده شدند، خدا در این مسیر واعظانی قرار داده که انسان را موعظه کنند و مانع انحراف آن ها شوند؛ خدایی که پیامبر را مأمور اکمال مکارم اخلاق کرده زمینه را فراهم آورده و الا با حکمت الهی نمی سازد؛ خداوند مجموعه کاملی در اختیار انسان قرار داده تا بتواند به سعادت و کمال برسد./1323/

ارسال نظرات