۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۶۱۳۳۲
مشروح | کارگردان سریال پایتخت مطرح کرد؛

مؤلفه های یک سریال پرمخاطب/ داعش مربوط به همسایه نیست

سیروس مقدم گفت: وظیفه ما این بود که هم با داعش شوخی کنیم و در عین حال این خطر جدی را گوشزد کنیم چرا که داعش مربوط به همسایه نبود و شاید خود ما هم ممکن بود از آنها آسیب ببینیم.
سیروس مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست « بررسی فرآیند ایده تا ساخت مجموعه تلویزیونی پایتخت» با همکاری انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی و حوزه هنری خراسان رضوی با حضور سیروس مقدم، کارگردان این مجموعه عصر 26 فروردین در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

سیروس مقدم در ابتدا با اشاره به چگونگی ایجاد طرح اولیه این سریال که از 9 سال پیش با سریال زیرهشت شکل گرفت، گفت: ازآنجا که این سریال درفضایی تلخ و جدی بود احساس کردم که باید سریالی متفاوت ودر فضایی شیرین و دلنشین بسازم که درعین حال همان دغدغه های اجتماعی را داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که برای شروع ساخت این سریال یک دست نوشته و طرح یک خطی از محسن تنابنده به دستم رسید، اظهارکرد: با خواندن آن مطلب احساس کردم که می شود یکسری مسایل جامعه را به این صورت نوشت و آن را تبدیل به یک سریال کرد اما در عین حال فکر نمی کردیم که این سریال در5 مجموعه جداگانه ساخته شود.

مؤلفه های یک سریال پرمخاطب در تلویزیون

سیروس مقدم در ادامه درباره مؤلفه های یک سریال پرمخاطب در تلویزیون گفت: در واقع سریال پایتخت چیزهایی را ثابت کرد که با ترازهای یکسان فیلم و سینما درباره آثار پر مخاطب همخوانی ندارد.

وی با اشاره به این مطلب که حضور چهره های شناخته نشده در تلویزیون درسریال پایتخت ثابت کرد که درعین اینکه این بازیگران ویترین نبودند اما این سریال پرمخاطب شد، اظهارکرد: محسن تنابنده و ریما رامین فر و مهران احمدی وبقیه اعضای گروه در صحنه تئاترسابقه خوبی داشتند اما در تلویزیون تا قبل از پایتخت فعالیت پررنگی نداشتند اگر چه این چهره ها، جوایز خوبیدر جشنواره ها کسب کرده بودند اما آن جوایز ربطی به تلویزیون نداشته است.

از سریال های آپارتمانی تا پایتخت

 این کارگردان تلویزیون با  اشاره به این مطلب که قبل از«پایتخت یک» سلیقه مخاطب به گونه ای متفاوت از سوی تلویزیون طراحی  شده بود، اظهارکرد: در آن زمان اکثر سریال ها در آپارتمان های لوکس و همراه با بازیگرانی بود که لهجه نداشتند.

وی با بیان اینکه سریال پایتخت با مخاطبان آن زمان که به سریال های آپارتمانی خو گرفته بودند مطابق نبود، گفت: در واقع در پایتخت، قهرمان قصه ما یک خانواده کوچک از شهر علی آباد است و این موضوع درعین حال این نگرانی را برای ما ایجاد کرده بود که شاید به همین دلیل ازسوی مخاطب مورد استقبال قرار نگیرد و پس زده شود.

 بسیاری از تابوها در پایتخت یک برای تلویزیون شکسته شد

مقدم در ادامه با اشاره به این مطلب که نگاه جامعه نسبت به شهرهای شمالی کشور فقط منوط به گیلان و رشت و لاهیجان بود ودر عین حال همه فکر می کردند که شهرهای شمالی این سه شهر هستند، تصریح کرد: بعد از سریال پایتخت مردم متوجه شدند که مازندران نیز از استان های زیبای شمالی است و به همین دلیل بار جغرافیایی پایتخت را این استان به دوش کشید.

این کارگردان تلویزیون با بیان اینکه بسیاری از تابوها در پایتخت یک برای تلویزیون شکسته شد، اظهارکرد: درواقع می توان گفت که با یک قصه یک خطی سریالی ساخته شد که 70 تا 80 قسمت داشت.

پس از نمایش پنج فصل از مجموعه سریال پایتخت هنوز هم مخاطب عطش دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر پس از نمایش پنج فصل از مجموعه سریال پایتخت هنوز هم مخاطب عطش دارد و به دنبال این سریال هست که قصه های آن هنوز ادامه دارد، تصریح کرد: در واقع  عوامل پایتخت پس از ساخت نخستین فصل این مجموعه عهد کردند که اگر حرف جدید و نویی داشته باشند فصل های بعدی آن نیز ساخته شود.

این کارگردان تلویزیون با اشاره به این مطلب که قرار شد سریال پایتخت به ورطه تکرار مکررات مبتلا نشود، تصریح کرد: این عهد تا پایتخت پنج هنوز هم پا برجا است.

وی درادامه درباره نگاه خود نسبت به مردم که سبب ساخت سریال پایتخت شده است که توانسته با مخاطب ارتباط نزدیکی برقرار سازد، گفت: من خودم بچه شهرستان و متولد آبادان هستم و در واقع غیر تهرانی هستم و در خانواده ای شهرستانی بزرگ شده ام و به همین دلیل نمی توانم راهی را انتخاب کنم که به خودم توهین شود.

مقدم با اشاره به این مطلب که توجه به آداب و رسوم صاحبخانه از سوی میزبان سبب می شود که دوباره صاحبخانه از مهمان بخواهد که به خانه آنها بیایند، تصریح کرد: به همین دلیل اگر فیلمساز این آداب را رعایت کند برای دفعه بعدی به او گفته می شود که بازهم می توانند به این خانه بیایند و اینطور مهمانی مورد استقبال میزبان است.

وی با بیان اینکه اگر مهمان زبان و نگاه بد داشته باشد و قوانین صاحبخانه را رعایت نکند  میزبان برای حضور دوباره این مهمان مشتاق نیست، تصریح کرد: در تلویزیون هم وضعیت ما همین گونه است چرا که مخاطب این توانایی را دارد که حرف درست را از نادرست تشخیص بدهد و در عین حال متوجه می شود که کدام سخن،ریا است.

مخاطب تلویزیون و سینما دروغ را از راست تشخیص می دهد/ مردم احساس می کنند که اجزای پایتخت از خانواده خودشان هستند

این کارگردان تلویزیون با اشاره به این مطلب که توجه به قواعد و قوانین میزبان از سوی ما در این سریال مد نظر بوده است، تصریح کرد: ما سعی کرده ایم که این قواعد رعایت شود که اگر به دلایلی نمی توانیم حرف راست را بگوییم در عین حال دروغ هم گفته نشود چرا که مخاطب دروغ را از راست تشخیص می دهد.

وی درباره دلایل موفقیت سریال پایتخت گفت: در واقع مردم احساس می کنند که اجزای پایتخت از خانواده خودشان هستند و در عین حال محرم و همسایه آنان می باشد و به همین دلیل به خانواده پایتخت اعتماد می کنند.

نشان دادن ناامنی ترکیه به جای جاذبه های توریستی مدنظر بوده است

وی با بیان اینکه برخی به ما می گویند که شما می خواستید جاذبه های توریستی را در ترکیه نشان دهید، تصریح کرد: اما حرف من این است که جاذبه های توریستی مازندران را به صورت مفصل تر در این سریال نشان داده ام.

مقدم با اشاره به این مطلب که  ما می خواهیم در عین اینکه ظاهر و پوشش جذاب ترکیه در این سریال نمایش دداده شود اما ناامن بودن این کشور هم نشان داده می شود، اظهارکرد:  به همین دلیل در ابتدا باید مسئله طرح و سپس به سمت نقد برود.

وی با بیان اینکه وقتی قرار است راجع به قاچاق کالا صحبت شود نیاز است که درابتدا درباره خرید کالاهای خارجی در فیلم نمایش داده شود، تصریح کرد: در واقع اگر این موضوعات گفته نشود چطور زمینه فراهم می آید .

مقدم با اشاره به مطرح کردن خرید کالاهای خارجی از سوی هما که قبلا در شورای شهر بوده است، گفت: اگر موضوعات مربوط به پلاسکو و تولیدات داخلی مطرح نشود در واقع این مسئله باز نمی شود پس برای اینکه این موضوع به چالش کشیده شود در ابتدای امر باید به نمایش درآید.

وی با بیان اینکه وقتی زبان کمدی و طنز پیش می آید در واقع کمدی براساس تضاد و تناقض شکل می گیرد که تضادهایی مانند چاق و لاغر بودن و در اخلاق نیز زشتی و زیبایی نمایش داده می شود، تصریح کرد: به همین دلیل است که پایتخت طرفداران زیادی دارد چرا که یک فرد بی ادب، مورنگ کرده وقتی پای ناموس و مسایل انسانی پیش می آید دارای خصلت های نیک و ارزشمندی می شود.

وی با بیان اینکه رنگ آمیزی و فرم پایتخت بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: در واقع از مرحله ورود به ترکیه و سوار شدن به بالن حرکت های دوربین کم کم می آید و التهاب وارد قصه می شود ودر این بخش رنگ ها به سمت قهوه ای و زرد می رود و وقتی به داعش می رسیم رنگ ها کرم است تا این گروه به خوبی تداعی شوند.

مقدم با اشاره به این مطلب که جغرافیای سوریه با ترکیه تداعی می شود و این موضوع آگاهانه است، تصریح کرد: ازطرفی تکنیک زمانی کارآمد است که در خدمت قصه باشد.

وی در ادامه درباره چرایی انتخاب شمال و لهجه این استان در سریال پایتخت گفت: در قصه ابتدایی قرار بود که از یک نقطه خیلی خیلی دو از تهران شروع شود تا اینکه این خانواده امکان بازگشت نداشته باشند و در آن زمان محور یزد و زاهدان و مشهد و کردستان بود.

 این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه طبق جلسه ای که برای انتخاب استان مورد نظر با سرگروهها داشتیم بر این مطلب تأکید بود که شهرستان انتخابی نمایشی و دراماتیک باشد، تصریح کرد: با یزد موافقت نشد چرا که با توجه به گویش این استان، روند این سریال کند می شود و این درحالی بود که ما می خواستیم سریال ریتم تند داشته باشد.

قرار شد استانی انتخاب شود که بتواند ویژگی های فرهنگی را نشان دهد

وی با بیان اینکه طبق پیشنهاد آهنگساز ما که او مازندرانی و اهل کتول است و در عین حال معتقد بود اگر قرار است که استانی انتخاب شود بهتر است شهری باشد که بتواند ویژگی های فرهنگی را نشان دهد، گفت: بنابراین در این راستا باید به سراغ سازها و آهنگ هایی قوی برویم که البته با این انتخاب آهنگ های مازندانی احیا شد.

مقدم با بیان اینکه شیفته موسیقی مازندران و کتول شدم، تصریح کرد: از آنجا که خانواده تنابنده در مازندران بودند او به سرعت برای این لهجه مسلط شد و از طرف دیگر انتخاب مازندران به دلیل نشان دادن زیبایی های جغرافیایی این منطقه بود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا داعش در این سریال مطرح شد، گفت: خود تنابنده به این موضوع رسیده بود که بهتر است قصه فرامرزی باشد و ما نیز احساس کردیم که اینگونه بهتر است اما امکاناتی برای تانک و تفنگ نداشتیم به همین دلیل پای موسسه اوج وسط آمد.

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به این مطلب که در ابتدا قرار بود قسمتی از این سریال درباره عراق، طالبان و یا سوریه باشد، اظهارکرد: اما بحران طالبان تمام شد و از طرفی بحران عراق هم به سوریه کشانده شد و به همین دلیل سوریه انتخاب شد.

داعش مربوط به همسایه نیست

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه وظیفه ما در سریال پایتخت به عنوان یک سریال نوروزی و از طرفی واقعیت عینی این بود که با داعش شوخی کینم، گفت:در عین اینکه این فضای خنده دار در مواجه با داعش ایجاد شد اما خطر آن نیز گوشزد می شود چرا که داعش مربوط به همسایه نیست و ممکن بود که آنها به خود ما هم آسیب برسانند.

گفتنی است، در پایان این برنامه یک قطعه کاشی از حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان هدیه ای معنوی توسط رییس حوزه هنری خراسان رضوی و نماد انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان به سیروس مقدم اهدا شد./934/ز۵۰۴/س

ارسال نظرات