۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۵۸۴۱۷

روایت داستانی از زندگی آیت الله اسماعیل هاشمی در یک اثر

نشر شهید کاظمی، نخستین مجموعه جاودانه‌ها را با عنوان «آسید اسماعیل؛ روایت داستانی از زندگی آیت الله سید اسماعیل هاشمی» منتشر کرد.
کتاب «آسید اسماعیل»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر شهید کاظمی، نخستین مجموعه جاودانه‌ها با عنوان «آسید اسماعیل؛ روایت داستانی از زندگی آیت الله سید اسماعیل هاشمی» نوشته مهری السادات معرکه نژاد را منتشر کرد.

در سخن مؤسسه فرهنکی شهید آیت الله مدرس که آیت الله سید اسماعیل هاشمی عضو هیئت مؤسس آن بوده است چنین می‌خوانیم:

در سال 1391 یکی از برنامه‌های مصوب جهت گرامی‌داشت یک ربع قرن از فعالیت‌های فرهنگی آیت الله مدرس، معرفی برخی از مؤسسین و بنیانگذران مجموعه بود که به جهت ویژگی‌های شخصیتی، سبک زندگی و عاقبت خیری که داشتند می‌توانند به عنوان الگو جهت اعضا و عموم مردم معرفی شوند.

 در این راستا معرفی مرحوم آیت الله سید اسماعیل هاشمی، شهید محمدعلی مطیع و شهید سید مهران حریرچیان در قالب یک اثر فاخر در دستور کار قرار گرفت و سه نفر از نویسندگان خوب و جوان و شهر متقابل پژوهش و تألیف این آثار گردیدند که این مجموعه حاصل و زحمات و تلاش این عزیران است.

 بدیهی است آنچه در این اثر ذکر گردیده متناسب با ذائقه اصلی مخاطب یعنی نوجوان و جوانان بوده و فقط گوشه‌هایی از زندگی این سه عزیز سفر کرده می‌باشد.

در این کتاب به بیان 100 خاطره از آسید اسماعیل هاشمی پرداخته شده است که عنوان ها برخی از آنها عبارت است از :

اهل توسل، یک قلو، نقش روی سنگ، کوچک اما بزرگ، نماز شب حرام، جامع علما، فرشته نجات، حفظ روحیه، حاضرجواب متین، میزبان بافرهنگ، شطیطه نیشابوری، دل نازک، شاه دهن شکسته، بهانه آتش، شنیدن اولین آسید اسمال، الهاشمی اولی، اولین برخورد، شروع اعتکاف، بخندیم یا...، مفید و مختصر، مشهدی مسیب، دوراندیش، نخودچی و کشمش، اول شعار، صف ملائک، دعای ابوذر، اجتماع نقضین، زندگی دوباره، شبانه روزی، تدریس اخلاق نه، برق رفت، چشم به نماز آقا، خرد و خاکشیر، یار عربی، کار خیر، فال نیک، پسند دکتر و چاپول.

حجت الاسلا احمد سالک در خاطره‌ای با عنوان فال نیک آورده است:

گزارش کتبی و تصویری بود. مقام معظم رهبری گزارش را ورق زد. به عکس‌ها که رسید با دقت نگاه کرد. بعد گفت: چقدر قشنگ است این عکس‌هایی که آیت الله هاشمی بین بچه‌ها در اردو هستند یا قرآن گرفته‌اند بالای سر بچه‌ها.

بعد پرسید: ایشان را چند وقت یک بار دعوت می‌کنید؟ گفتم: آیت الله هاشمی جزء هیأت مؤسسین‌اند و همیشه بالای سر ما و ناظر بر ما.

 آقا، بودن آیت الله هاشمی را بین جوانان مرکز به فال نیک گرفت و گفت:‌ من خودم آدم فرهنگی هستم، از مراکز فرهنگی خبر دارم. مرکز شما به خاطر داشتن عالمی چون آیت الله هاشمی یا اول است یا دوم. بعد رو کرد به من و گفت: از من برای این بچه‌ها چیزی بخواه گفتم: می‌خواهم دلتان قوت بگیرد که نیروهای مرکز مدرس پا به رکاب ولایت هستند. آقا برای بار دوم گفت: از من برای این بچه‌ها چیز بخواه گفتم: در لیست نماز شبتان برایشان دعا کنید. برای بار سوم گفتند: از من چیزی بخواه.

من هم دست کردم توی جیبم و بک کاغذ بلند بالایی درآوردم: مینی بوس، ماشین، کامپیوتر و... گفت: مقداری از اینها را در فلان جا داریم. 

وقتی رفتم آنجا، مسئولش گفت: اول پولش بده. گفتم: هدیه رهبر انقلاب است. او حرف خودش را می‌زد. گفتم: این معنای ولایت‌پذیری است؟! وسیله‌‌ای نگرفتم و آمدم؛ اما به آقا هم چیزی نگفتم و دلم نمی‌خواست ناراحت شود.

نگاهی به زندگینامه آیت الله سید اسماعیل هاشمی

آیت الله سید اسماعیل هاشمی اصفهانی حدود سال 1290 ه.ش در روستاى "طالخونچه سمیرم سُفلى" در استان اصفهان به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌ خانه و نزد پدر فراگرفت؛ اسماعیل هاشمی پس از آن برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و در آنجا مشغول فراگیری علوم حوزوی شد. او به قصد اجازه عزیمت به نجف، به قم رفت؛ اما حوزه علمیه را مکان مناسبی جهت ادامه تحصیل دید و در قم ماند.

آیت الله هاشمی پس از چندی از قم به زادگاهش بازگشت؛ او همزمان با نهضت امام خمینی(ره) به ایجاد ارتباط با امام(ره) و سایر مراجع پرداخت و به عنوان تکیه گاه و ملجئی برای مردم و دیگر روحانیون و مبارزین و انقلابیون تبدیل شد.

آیت الله هاشمی در دوره دوم مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم اصفهان حضور داشت و در دوره سوم این مجلس که انتخابات آن در آبان ماه ۱۳۷۷ برگزار شد، جزء منتخبان استان قرار گرفت و به مجلس راه یافت؛ هنوز چند ماهی از حضور ایشان در مجلس سوم نگذشته بود که در شهریور ماه 1378 دارفانی را وداع گفتند. 

گفتنی است؛ نشر شهید کاظمی، کتاب «آسید اسماعیل؛ روایت داستانی از زندگی آیت الله سید اسماعیل هاشمی» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۱۲۵ صفحه با قیمت ۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۳/ش

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناعم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
کتابش عالی بود و آموزنده. خداوند رحمتشان کند
0
0