۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۵۴۴۳۷
امام جمعه موقت کاشان:

هدف از خلقت عالم هستي به كمال رسيدن انسان است

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: ازآيات و روايات نتيجه مي‌گيريم هدف از خلقت عالم هستي براي به كمال رسيدن انسان است و انسان با اراده خداوند خلق شد و هدف از خلقت انسان براي رسيدن به كمال است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه آيه دوم سوره مباركه رعد، گفت: خداوند در اين آيه شريفه جلوه اي از تجليات قدرت خود را بيان مي كند.

وي در ادامه تفسير سوره رعد، آيه دوم که مي فرمايد، ‹‹اللهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَوَاتِ بِغَيرِ عَمَد تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ يجْرِي لاِجَل مُسَمّىً يدَبِّرُ الْأَمْرَ يفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّکُمْ بِلِقَاءِ رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ›› را تلاوت كرد و افزود: خدا كسي است كه آسمانها را با ستون نامرئي برافراشت و يپس هدايت و مديريت همه آنها به دست گرفت و ماه و خورشيد را به سود انسان مسخركرد و ماه خورشيد و ستارگان و كهكشان‌ها در مسير مشخص و زمان مشخصي حركت مي كنند تا عمرآنها به پايان برسد.

حجت الاسلام الاسلام اسلامي تبار گفت: ازآيات و روايات نتيجه مي‌گيريم هدف از خلقت عالم هستي براي به كمال رسيدن انسان است و انسان با اراده خداوند خلق شد و هدف از خلقت انسان براي رسيدن به كمال است و خداوند براي اينكه انسان به كمال برسد كارهايي را انجام داد تا انسان با مشاهده آن به وجود خداآگاه و هدايت شود.

وي ادامه داد: خداوند براي هدايت انسان ضمن اينكه پيامبر و انبيا و اهل بيت را فرستاد، آنچه كه روي زمين و درياها و اقيانوس و درون انسان است را هم آفريد تا با مشاهده آن به خالق آن فكر كند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: كمال انسان به اين است كه به خدا و قيامت ايمان بياورد و اگر انسان ايمان به خدا و قيامت نداشته باشد هدايت نخواهد شد، از اين رو براي اينكه انسان هم به خدا و هم به قيامت ايمان بياورد، علائمي از جمله آسمانها و كهكشان‌ها و ماه و خورشيد و موجودات عالم را خلق كرد تا انسان به وسيله آن به خدا و روز قيامت ايمان بياورد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: كهكشاني كه ما در آن زندگي مي‌كنيم بيش از يكصد ميليارد ستاره و سياره دارد كه يكي از آنها با يكديگر برخورد نمي كند و فاصله‌هاي و سرعت آنها كم و زياد نمي شود و ميلياردها سال است كه در آسمان درحال گردش هستند.

وي افزود: آسمانها و كرات و زمين و ماه و خورشيد و زمين به گونه اي است كه عقل انسان نمي تواند پذيرد خلقت آنها بر اساس اتفاق و يا حادثه باشد، چرا كه هيچ معلولي بدون علت نيست و هيچ موجودي بدون به وجود آورنده نيست و اگر كسي عنوان كند معلول بدون علت و مخلوق بدون خالق  است به عقل اين انسان بايد شك كرد.

خجت الاسلام اسلامی تبار افزود: برداشت عقل اين است كه وجود عالم هستي با اين عظمت و نظم و تدبير دلالت بر وجود خالق و صفات خالق دارد چرا كه ماه خورشيد ميلياردها سال است در حال گردش هستند كه بيانگر اين است كه خالقي آن را خلق كرده است و آن خالق حيات و قدرت و علم و رحمت و حكمت دارد، بنابراين خداوند انسان با صفات خودش به وجود خالق مي رساند.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: عالم هستي به گونه اي است كه انسان را به قيامت معتقد مي‌كند و به ما نشان مي دهد خدايي را كه قادر است چنين مخلوقات با عظمتي بيفريند، قادر خواهد بود انسان را نيز بعد از مرگ بارديگر زنده كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند دراواخر سوره آل عمران مي فرمايد، ‹‹إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ›› در خدمت آسمانها و زمين و گردش شب و روز آياتي براي صاحبان عقل و خرد است، ‹‹الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ›› فكر مي‌كنند و بعد نتيجه مي گيرند، ‹‹رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا›› مي گويند از خلقت آسمان و زمين متوجه وجود خدا مي شويم كه آنها را بيهوده نيافريده است و حكمتي دارد، ‹‹سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ›› و با نگاه به خلقت نتيجه مي گيرند خالقي وجود دارد و چنين خالقي نيز بيهوده خلق نكرده است بلكه براي رسيدن به معاد و قيامت خلق كرده است./1307/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات