۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۵۴۳۸۵۴
دبير جامعه روحانيت كاشان تشریح کرد؛

علائم نفاق و منافق در آیات قرآن

دبير جامعه روحانيت كاشان ناراحتي از موفقيت ديگران و خوشحالي از شكست ديگران را يكي از بهترين علائم تشخيص نفاق دانست و گفت: علماي اخلاق توصيه مي كنند انسان بايد هميشه خوشحالي و ناراحتي خود را زير سؤال ببرد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در ادامه تفسير آيه ۴۹ سوره مباركه توبه، گفت: در اين آيه خداوند به  منافقاني اشاره كرده است كه براي عدم حضور در ميدان نبرد بهانه مي آورند.

وي افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلَا تَفْتِنِّي›› برخي از آنها  به پيامبر اكرم(ص) گفتند اجازه بدهيد در جنگ شركت نكنيم و دليل آن نيز اين بود كه مي‌گفتند ‹‹وَلَا تَفْتِنِّي›› از مبارزه ترس و وحشت دارند از اينكه در جنگ با سپاه روم در مقابل بانوان زيبا روي سپاه روم نتوانند خود را كنترل كنند و مرتكب گناه شوند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در پاسخ  اين افراد مي فرمايد ‹‹أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا›› اينها از فتنه اي  ترس و واهمه دارند كه قبل از اين در آن فتنه سقوط كرده اند و مرتكب گناه شده اند ‹‹وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ›› و براي همين است كه جهنم به كفار احاطه دارد.

وي افزود: اگر انسان كاري را نمي خواهد انجام دهد بايد شجاعت و صراحت داشته باشد و بگويد به دليل ترس از كشته شدن نمي خواهد در جنگ شركت كند، اما اگر براي مبارزه نكردن بهانه جويي كند مرتكب دو گناه  شده است، يكي گناه عدم شركت در مبارزه با دشمن و گناه دروغ شده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند اين افراد را در همان دروغي كه مي گويند گرفتار مي‌كند، چرا كه خداوند و پيامبر از درون انسانها آگاه هستند و مي فرمايند، بهانه نياوريد و ريا و نفاق نداشته باشيد تا  گرفتار خط نفاق نشويد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: آنهايي كه در اطراف پيامبراكرم(ص) بودند به بهانه هاي مختلف از حضور در مبارزه با دشمن طفره مي رفتند و اين افراد كساني هستند كه هرگز نمي توانند از حق اميرمومنان(ع) دفاع كنند، چرا كه هزاران بهانه مي آورند تا از حضرت دفاع نكنند.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ›› اين آيه را مفسرين دو نوع معني كرده اند، يك معني آن اين است كه جهنمي كه در آينده وجود دارد به اندازه اي نزديك است كه مانند اين است كه همين الان جهنم به كفار احاطه دارد و كفار همين الان در جهنم هستند، چرا كه زمان براي خدا معنا ندارد.

 دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اگر امروز ما مرتكب گناهي مي شويم و قرار است يكهزار سال بعد به جهنم برويم و يا برعكس اگر الان كار خوب انجام داديم و قرار است يكهزار سال ديگر به بهشت برويم، اين يكهزار سال براي ما هزار سال است، اما براي خدا هيچ فاصله اي بين آن نيست.

به گفته وي، انسان ابه بهانه هاي مختلف از انجام كار خير خودداري مي‌كند و به بهانه هاي مختلف مرتكب گناه مي شود و با وجود اينكه يكهزار سال ديگر در جهنم خواهد بود، اما مانند اين است كه الان در جهنم است، چرا كه يكهزار سال ديگر خيلي نزديك و به اندازه چند ساعت بيشتر نيست و جهنم بر كفار احاطه دارد.

دبير جامعه روحانيت گفت: در تفسير ديگر گفته مي شود جهنم و يا بهشت از همين الان با انسان است، به اين معني كه انسان حسود از همان لحظه اي كه حسادت مي كند در آتش حسد مي سوزد و انسان متكبر از همان لحظه اي كه تكبر مي كند در آتش تكبر مي سوزد.

وي افزود: زندگي حال حاضر انسان گناهكار جهنم است و اگر پرده حجاب كنار برود و زندگي  انسانهاي به ظاهر خوشبخت نمايان شود مشخص مي شود چه زندگي سخت و جهنمي دارند و جهنم را در همين دنيا دارند و هيچ كس حاضر نيست زندگي خودش را با زندگي چنين انسان هايي عوض كند.     

 حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: انسانهاي صالح نيز لازم نيست صبر كنند تا به بهشت بروند، بلكه در همان لحظه اي كه كار خير انجام مي دهد لذت آن را مي برند و اين لحظه، همان لحظه حضور انسانهاي صالح در بهشت است و بهشت آخرت او نيز بحث جداگانه اي  است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: نبايد تصور كرد انسانهايي كه از زير كار شانه خالي مي كنند و با رياكاري به منافعي مي رسند و يا انسانهايي كه با دروغگويي و حقه بازي از مسؤوليت‌ها شانه خالي مي‌كنند و كار آنها روي دوش ديگران مي ماند به آنها حسرت نخوريد، چرا كه اين تفكر اشتباهي است.

وي افزود: اگر انسان قبول داشته باشد كار خير به معناي بهشت و كار بد به معناي جهنم است، هيچگاه تصور نخواهد كرد مانند افراد ناصالح باشد و اگر انساني افسوس برخي افراد ناصالح را بخورد، خداوند روز قيامت او را هم در گناه افراد اين افراد شريك خواهد كرد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه 50 سوره توبه به يكي ديگر از علائم منافقين اشاره مي كند و مي فرمايد ‹‹إِنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ›› وقتي مسلمانان موفقيتي را كسب مي كنند ناراحت مي‌شوند ‹‹وَإِنْ تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ›› و اگر مسلمانان شكست بخورند خوشحال مي شوند ‹‹يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِنْ قَبْلُ›› از اينكه در جنگ شركت نكردند ‹‹وَيَتَوَلَّوْا وَهُمْ فَرِحُونَ››  اينها علائم منافقين است.

وي افزود: منافقين دوست دارند مومنين شكست بخورند و منافقين پيروز شوند، امروز نيز برخي هستند كه از شهادت مدافعان حرم در سوريه و عراق خوشحال مي شوند و اگر سپاه اسلام در سوريه و عراق شكست مي خورد خوشحال مي شدند، بنابراين كساني كه چنين تفكراتي دارند منافق هستند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر جمهوري اسلامي ايران موفقيت هايي را در بخش هاي اقتصادي، سياسي و نظامي و فرهنگي كسب كند، منافقين ناراحت مي شوند و به دنبال مشكل تراشي هستند چرا كه دوست ندارند نظام اسلامي ايران موفقيتي را كسب كند، اما اگر مشكلي براي نظام بروز كند به دليل اينكه با نظام مشكل دارند، خوشحال مي شوند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: علماي اخلاق معتقد هستند كه يك درجه از نفاق در دورن همه انسانها وجود دارد، و روايت است كه تشخيص نفاق مانند تشخيص حركت يك مورچه سياه بر روي يك سنگ سياه در يك شب سياه و تاريك است و نفاق خيلي پنهان است به طوريكه گفته مي شود اكثر انسانها درصدي از انقاق را در درون خودشان دارند بايد با آن مبارزه شود.

وي، ناراحتي از موفقيت ديگران و خوشحالي از شكست ديگران را يكي از بهترين علائم تشخيص نفاق دانست و عنوان كرد: علماي اخلاق توصيه مي كنند انسان بايد هميشه خوشحالي و ناراحتي خود را زير سؤال ببرد كه چرا و به چه علت براي موضوعي خوشحال يا ناراحت شده است و آيا اين خوشحالي يا ناراحتي در راه خدا بوده يا در راه شيطان بوده است.

دبير جامعه روحانيت ادامه داد: خداوند در اين آيه به صراحت مي فرمايد ‹‹إِنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ›› اگر مومني موفقيتي را كسب كرد، اين موفقيت اگر سبب ناراحتي كسي شود اين انسان منافق است، به اين معني كه برخي از ناراحتي ها شيطاني و نفاقي است.

وي افزود: اگر كسي به مرحله اي برسد كه مدعي شود همه خوشحالي ها  همه ناراحتي هاي او في سبيل الله است و خدا از آن رضايت دارد، اين انسان در بالاترين درجات ايمان قراردارد و پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد همه ايمان انسانها، حب و بغض انسانها است، دوست داشتن و دشمن داشتن براي خاطر رضايت، خدا نشانه ايمان است./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات