۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۵۴۱۳۹۶
مدير حوزه علميه كاشان:

اهل بیت راهکارهای برون رفت از هجوم فتنه ها در عصر غيبت را ارائه کرده اند

مدير حوزه علميه كاشان گفت: در عصر غيبت هجوم فتنه ها به دين جدي است، اين موضوع نيز پيش از اين در روايات پيش بيني شده و اهل بيت آن را تذكر و راهكارهاي برون رفت از آن را نيز براي ما ارائه كرده اند.
حجت الاسلام منصور فرجي

حجت الاسلام منصور فرجي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، با اشاره به اينكه بعد از هر نماز به گفتن ‹‹ثبِّتْ قَلْبِي عَلي دِينِکَ›› مرا در دين خودم ثابت قدم نگهدار سفارش شده است، گفت: در عصر غيبت دين به تزلزل كشيده مي‌شود و آسيب هاي ديني جدي خواهد شد، بنابراين قبل از اينكه به مشكلات زمان غيبت برسيم اهل بيت(ع) راهكارهاي برون رفت از اين آسيبها را براي ما بيان كرده اند.

وي با بيان اينكه اميرمومنان(ع) مي فرمايد در فتنه ها به قرآن پناه ببريد و كسي كه عالم به زمان خودش نباشد فتنه ها بر او هجوم مي آورد، افزود: ما در عصر غيبت هستيم و در اين عصر هجوم فتنه ها به دين جدي است، اين موضوع نيز پيش از اين در روايات پيش بيني شده و اهل بيت آن را تذكر و راهكارهاي برون رفت از آن را نيز براي ما ارائه كرده اند.

حجت الاسلام فرجي افزود: لازمه حفظ اصالت های دينی در عصر غيبت توجه به راهكارها و توصيه هاي قرآن و آموزه هاي هدايتي قرآن و اهل بيت(ع) در عصر غيبت و آخر الزمان است كه علائم آخر زمان هم براي ما مشهود و مكشوف شده است.

وي يكي از اين راهكارهاي حفظ اصالت های دينی در عصر غيبت را پيروي از مكتب اهل بيت و سيره علما دانست و عنوان كرد: سفارش و ارتباط با علماي رباني، علمايي‌كه حافظاً لدينه و مخالفاً علي هواه و مطيعا لامر مولاه هستند در زمان غيبت ازشاخص هاي هدايتي مردم هستند.

مدير حوزه علميه كاشان افزود: يكي ديگر از راهكارهاي حفظ اصالت های دينی در عصر غيبت، رفتن به سمت قرآن است كه ما به قدري بايد با قرآن مأنوس باشيم كه بر فتنه هايي كه بر ما هجوم مي آورند بتوانيم به راحتي دستور كار خدا را از قرآن دريافت كنيم.

حجت الاسلام فرجي رفتن به سمت سيره اهل بيت را يكي ديگر از راهكارها دانست و با اشاره به اينكه در هر دوره اي فتنه اي به اشكال مختلف بوده كه نوع برخورد با آن را اهل بيت(ع) و علما بيان كرده اند، گفت: اگر مي فرمايد مسجد بايد محل هدايت باشد و عالم مركز هدايت مردم باشد دليل آن اين است كه عالم راه هاي برون رفت از آسيب‌ها را از قرآن و روايات جمع آوري و در اختيار مردم بگذارد.

حجت الاسلام فرجي در ادامه به مصاديق فرهنگ انتظار در سبک زندگی اسلامی اشاره كرد و گفت: يكي از مباحث جدي بحث انتظار و تبعات انتظار در زندگي انسان است و همانگونه كه انتظار فرج افضل اعمال است، اين انتظار فرج زماني افضل اعمال خواهد بود كه منتظر خود را آماده كرده باشد.

به گفته وي، يكي از تبعات انتظار، آمادگي هر انساني براي زمان ظهور است و اگر زمان ظهور محقق شد اين آمادگي انسان را از تبعات دنياي آخر الزمان حفظ مي كند.

مدير حوزه علميه كاشان يادآور شد: چه ظهور محقق شود و چه نشود، منتظران ظهور حضرت آمادگي براي ظهور و تبعات اين آمادگي را دارند و خودشان را به امام خود گره خواهد زد، چرا كه ما معتقديم امام حضور دارد اما ظهور ندارد و همه جا در محضر امام هستيم و اگر امام ظهور كند، امام همه دنيا خواهد بود، بنابراين امام نمي تواند يك جا ساكن باشد و همه مردم دنيا امام را شاخص خود قرار مي‌دهند.

به گفته وي، اگر امام هم ظهور كند، اينگونه نيست كه همه ما در محضر امام حضور داشته باشيم، بلكه يك امام است و يك حكومت جهاني كه همه دنيا را بايد اداره كند.

حجت الاسلام فرجي افزود: انسان مومن هميشه بايد خود را آماده سربازي و ظهور و تبعات ايماني زمان ظهور كند و متوجه باشد كه يك منتظر چه ويژگي هايي بايد داشته باشد و اين ويژگي ها است كه انسان را از آسيب‌هاي آخر الزمان حفظ مي كند و آماده زمان ظهور مي‌كند.

وي اظهار داشت: از تبعات فرهنگ انتظار بالابردن قدرت توحيدي است، از اين رو در دعا مي گوييم خدايا خود را به من بشناسان تا پيامبر را بشناسم، پيامبرم را بشناسم تا امام خود را بشناسم و امام خود را بشناسم تا از دين خودم گمراه نشويم، بنابراين در مرحله نخست لازمه عدم گمراهي از دين، شناخت امام است.

مدير حوزه علميه كاشان افزود: لازمه شناخت امام، شناخت پيامبر ست و لازمه شناخت پيامبر شناخت خدا است، از اين رو اگر در توحيد شناسي قوي باشيم، هيچگاه ضلالت در دين تحقق نخواهد داشت، چرا كه تبعات توحيدي انسان هميشه انسان را در برابر آسيب‌هاي غير توحيدي مصون نگه مي دارد و بيمه مي‌كند.

وي افزود: انسان نه تنها در زمان غيبت، بلكه در هر زماني هرچه به لحاظ بنيه قوي تر و از جهت آرماني پيشرفته تر باشد در مقابل آسيب‌ها شكست نخواهد خورد، چرا كه هميشه بين دين و دنياگرايي درگيري بوده كه دليل آن اين است كه دين دنيا را نمي پذيريد، اما نه اينكه دين مخالف دنيا باشد، بلكه دنيا طلبان هستند كه مخالف دين هستند و آنها دين را مقابل خود مي بينند اما دين، دنيا را عامل سعادت، تعالي مي داند و لازمه رسيدن به بهشت دنيا است و براي همين انبيا همه به دنيا آمدند و تبعات قرآن كريم و نزول فرشتگان و وحي و آمدن انبيا و نزول كتب آسماني همه در دنيا تحقق داشته است، از اين رو دين با دنيا مخالف نيست بلكه دين با دنيايي كه خدا از آن جدا شود مخالف است.

حجت الاسلام فرجي گفت: هميشه دين دنيا را تعريف كرده اما در مسير تعالي و دنيا طلبان نيز هميشه با دين مقابله كرده اند به دليل اينكه دين را مقابل خود و مخالف خود مي ديدند و به همين دليل نيز اين جنگ هميشه ادامه داشته و دائمي است و وظيفه و حكمت و فلسفه دين اين است كه انسان را هميشه در مقابل آسيب‌ها و خطرات مصون كند و يكي از راهكارهاي آن، بالابردن قدرت توحيدي در وجود انسان است كه مي تواند تبعات و آسيب‌هاي بي ديني را كه دنيا خواهي و دنيا طلبي است كاهش دهد./1307/ت302/ب1

ارسال نظرات