۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۳۷۷۹۶
آيت الله نمازي:

برداشت ما از قرآن به اندازه معرفت ما است

نماينده ولي فقيه دركاشان با اشاره به اينكه قرآن براي همه قابل دسترسي نيست، گفت: قرآن را فقط اهل بيت(ع) درك مي‌كنند و برداشت ما از قرآن نيز به اندازه ميزان معرفت ما است.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، بعد از ظهر امروز در ديدار با برگزيدگان قرآني كشوري دانشگاه علوم پزشكي كاشان،آشنايي و انس و حفظ و هم نشيني با قرآن را نعمت بزرگي خواند و افزود: همه اينها مقدمه اي براي عمل به قرآن است.

وي افزود: در نظام آفرينش و تكوين، اگر قرآن از جامعه و زندگي بشر حذف شود، زندگي بشر بر روي كره زمين بي معني خواهد بود و آنچه به انسان و زندگي انسان ارزش و اعتبار مي دهد معرفت الله است و اگر انسان ممكن الوجود كه از سوی واجب الوجود آفريده شده است  به حب الله پيوند نخورد همه وجود او  بي معني و پوچ خواهد بود.

آيت الله نمازي، گفت: همه فرقه ها و اديان ديگر به خوب خوردن و خوب خوابيدن و لذايذ مادي و حيواني و شهواني دل خوش كرده اند در حالي كه انسان  براي اين آفريده نشده است، چرا كه اگر فضيلت انسان براي كارهايي از اين دست باشد، حيوانات از انسان جلوتر هستند.

وي، فلسفه آفرينش انسان را معرفت الله خواند و اظهار داشت: در نظام آفرينش، همه هستي آيات الهي است و همه موجودات آينه نشان دادن خدا است و هرچه كه مشاهده مي شود وجود خدا در آن مجسم است.

نماينده ولي فقيه دركاشان، با اشاره به اينكه معرفت الله به زندگي انسان معنا مي دهد، گفت: اگر انسان با كتاب خدا آشنا شود و با آن انس پيدا كند و معارف در قرآن را عملياتي كند به بالاترين درجه كمال و تكامل خواهد رسيد.

آيت الله نمازي گفت: به بركت انقلاب اسلامي قرآن از حاشيه زندگي مردم به متن زندگي مردم وارد شده است و امروز قرآن در زندگي مردم و جامعه قرار است؛ اين درحالي است كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي قرآن در حاشيه قرار داشت و در آموزش و پرورش نيز خبري از قرآن و آشنايي با قرآن وجود نداشت.

وي هدف انقلاب اسلامي ايران را احياي توحيد خواند و با اشاره به اينكه با پيروزي انقلاب اسلامي قرآن در زندگي مردم و جامعه قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: با وجود اينكه قرآن در زندگي مردم و جامعه قرار دارد اما هنوز به جايگاه واقعي خودش نرسيده است.

نماينده ولي فقيه در كاشان، قرآن را تنها صرف حفظ قرآن ندانست و افرود: قرآن هم لفظ و معنا دارد و هم ظاهر و باطن دارد و بايد به ظرائف و لطائف قرآن نيز توجه شود، چرا كه قرآن كلام خدا است.

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه قرآن قابل دسترسي نيست، گفت: قرآن را فقط اهل بيت(ع) درك مي‌كنند و برداشت ما از قرآن نيز به اندازه ميزان معرفت ما است.

وي تأكيد كرد: بايد تلاش كنيم قرآن را به محيط زندگي، دانشگاه، بازار و حوزه هاي علميه وارد شود و به جاي قرآن لفظي در همه جا قرآن مجسم باشد، بنابراين يكي از رسالت هاي ما در نظام اسلامي ايران، احياي قرآن و قرار دادن قرآن در جايگاه اصلي آن است.

نماينده ولي فقيه دركاشان، علت گمراهي انسان را عدم آشنايي با قرآن و عترت خواند و ادامه داد: تا قرآن در بطن جامعه و مردم قرار نداشته باشد انسان نخواهد توانست در صراط مستقيم قرار بگيرد.

آيت الله نمازي، گفت: هرچه هست در قرآن و اهل بيت(ع) است و جاي ديگر هيچ خبري به غير از پوچي و بيهودگي نيست و آنچه ماندگار و ابدي است قرآن است و شما فعالان عرصه قرآني بايد قدر خود و موقعيتي راكه داريد بدانيد.

وي به فعالان قرآني دانشگاه علوم پزشكي كاشان توصيه كرد در اين عرصه تنها به تلاوت و ترجمه قرآن بسنده نكنند و تلاش كنند از درسهاي قرآن در روابط اجتماعي و خانوادگي، بيشترين بهره برداري را داشته باشند.

نماينده ولي فقيه دركاشان بر انجام فعاليتهاي تخصصي در قرآن تأكيد كرد و افزود: فعالان قرآني بايد از تعداد آيات توحيدي، معاد و با مسائل اقتصادي و حقوقي در قرآن آشنا باشند.  

در ادامه حميدرضا گيلاسي معاون دانشگاه علوم پزشكي كاشان، نيز به رتبه هاي برتر دانشگاه علوم پزشكي كاشان در حوزه قرآن طي سالهاي گذشته اشاره كرد و گفت: دانشگاه علوم پزشكي كاشان طي 7 سال متوالي در بين 61 دانشگاه در سراسر كشور موفق به كسب رتبه برتر شده است و سال گذشته رتبه دوم را كسب كرده است.

به گفته وي، دانشگاه علوم پزشكي كاشان در مسابقات اخير قرآني موفق به كسب 26 مقام قرآني در كشور شده است.

گيلاسي تعميق فرهنگ قرآني را از جمله برنامه هاي دانشگاه علوم پزشكي كاشان خواند و گفت: در زمينه فعاليتهاي قرآني تلاش شده در قرائت  قرآن و حفظ قرآن توقف نداشته باشيم و به فعاليتهاي قرآن پژوهي و ديگر فعاليتهاي قرآني نيز توجه شده است./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات