۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۲۲۰۷۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

نعمت هاي خداوند نبايد سبب غفلت از ياد خدا شود

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: انسان در زندگي خود بايد مراقب باشد تا نعمت هايي كه خدا او به داده، سبب غفلت او از ياد خدا نشود.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، پنجشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) با تبريك فرا رسيدن روز عرفه و عيد سعيد و بزرگ قربان بر خواندن دعاي روز عرفه تأكيد كرد و ابراز اميدواري كرد بتوانيم از بركات اين دو روز بزرگ بيشترين بهره برداري را داشته باشيم.

وي با اشاره به اهمیت قرائت دعاي عرفه، افزود: دعاي عرفه به اندازه اي اهميت دارد كه گفته شده اگر كسي مي داند كه در روز عرفه روزه گرفتن مستحب است، اگر روزه بگيرد و نتواند دعاي عرفه را از دست خواهد داد، بهتر است روزه نگيرد تا دعاي عرفه را بتواند قرائت كند.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه و در تفسيرآيه 23 سوره مباركه توبه كه مي فرمايد ‹‹ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَکُمْ وَ إِخْوانَکُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْکُفْرَ عَلَي الْإيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ›› گفت: موضوع بحث اين آيه و آيه بعد اين است كه انسان بايد بين محبت خدا و محبت غير خدا، محبت خدا را انتخاب كند و نبايد غير خدا را برخداوند ترجيح بدهد.

وي افزود: خداوند در آيه اول خطاب به مومنين مي فرمايد ‹‹لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ››  اگر پدران و برادران شما كفر را بر ايمان ترجيح مي دهند آنها را به عنوان ولي و دوست انتخاب نكنيد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، با يادآوري اينكه در صدر اسلام  ازيك خانواده يك برادر مسلمان و برادر ديگر مشرك بودند و يا پدر مسلمان بود اما فرزندش مشرك بود،گفت: خداوند به آنها هشدار داد شما كه برداران و فرزندانتان كفر را بر ايمان ترجيح مي دهند و بين كفر و ايمان، كفر را انتخاب مي‌كنند و از بين دوستان كافر و مسلمان خود، دوستان كافر را بيشتر دوست دارند و رفتارهاي كفرآميز را بر رفتارهاي مومنانه ترجيح مي دهند با اين افراد دوستي نكنيد و صله رحم انجام ندهيد.

حجت الاسلام شاه فضل، افزود: خداوند مي فرمايد اگر كسي پدر و يا برادر او از بين كفر و ايمان، كفر را انتخاب كرده است، آنها را به عنوان ولي انتخاب نكنيد كه منظور از اولياء در اين آيه محبت است، چرا كه ولي به معني سرپرستي است، اما در اين آيات به توجه به آيه بعد كه واژه ‹‹أَحَبَّ›› را دارد، اولياء به معني محبت است كه مي فرمايد با اينها دوستي و رفت و آمد نداشته باشد.

وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد هركدام از شما كه پدران و مادران خود را كه از بين كفر و ايمان، كفر را انتخاب كرده است، به عنوان دوست انتخاب كنيد يك عمل ظالمانه است و از نگاه قرآن چنين عملي پذيرفتني نيست.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: در آيات ديگر نيز مشابه چنين عبارتي را داريم، در سوره مباركه نساء دو مرتبه چنين مفهومي بيان شده است كه در آيه 144 سوره نساء مي فرمايد ‹‹يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ›› مومنين را رها نكنيد و كفار را به عنوان دوست خود انتخاب نكنيد ‹‹أَ تُريدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْکُمْ سُلْطاناً مُبيناً›› اگر غير مومن را بر مومن ترجيح داديد خداوند شما را نابود مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در آيه ديگري مي فرمايد ‹‹الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا›› كساني كه مومنين را رها مي كنند و كفار را دوست خود مي دانند و به دنبال گرفتن عزت و اقتدار و بزرگي از خدا هستند، بايد بدانند كه ‹‹فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا›› عزت تنها از خداوند است و شما نمي توانيد با دوستي و عهد و پيمان با كافران به عزت و اقتدار برسيد بلكه خداوند شما را نابود مي‌كند.  

وي افزود: هركس به خدا رسيد همه چيز را دارد و هركس خدا را از دست داد هرچه هم بدست بياورد، هيچ چيزي نخواهد داشت، بنابراين، خداوند توصيه مي‌كند با مسلمانان باشيد حتي اگر به ظاهر متضرر باشيد و از طرف ديگر با كفار دشمن باشيد حتي اگر تصور كنيد برايتان سود خواهد داشت چرا كه اگر كفار را انتخاب كنيد نابود خواهيد شد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند در اين آيه تهديد مي كند و نام اين افراد را فاش مي كند و  مي فرمايد ‹‹قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشيرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّي يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ›› اگر مال و ثروت و دارايي  و فرزند و پدر و همسر و اقوام و خانه خود را بيشتر از خدا و رسول خدا و جهاد في سبيل الله دوست داشته باشيد، خداوند همه آنها از شما خواهد گرفت.  

وي افزود: خداوند مي خواهد انسان را امتحان كند و ببيند آنچه را كه او داده و يك روزي همه آنها را از دست خواهد داد و يا خود از بين خواهد رفت آيا حاضر است همه آنها را در راه خدا از دست بدهد و يا اينكه همه آنها از در نزد او محبوب تر از خدا و روسل خدا و جهاد در راه خدا است.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: انسان به گونه اي است كه نمي تواند از مال و ثروت و دارايي  و فرزند و پدر و همسر و اقوام و خانه خود دست بردارد از اين رو خداوند مي فرمايد اگر انسان اين چنين شد نتيجه اين است ‹‹فَتَرَبَّصُوا حَتَّي يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ›› منتظر عذاب خدا باشد.

به گفته وي، انسان هرآنچه را كه دارد يا بايد داوطلبانه آنها را در راه خدا بدهد و از همه آنها بگذرد و يا اينكه هر آنچه را كه دارد عليرغم ميل باطني  انسان از او گرفته خواهد شد.  

وي با تأكيد بر اينكه انسان قرار نيست لذت هرآنچه را كه در دنيا دارد داشته باشد، گفت: انسان نه خود و نه آنچه در اختيار او است دوام و قوام ندارد، از اين رو خداوند به انسان مي فرمايد بايد آماده باشيد تا آنچه را كه داريد در راه خداوند هزينه كنيد و اگر نافرماني كنيد ‹‹فَتَرَبَّصُوا حَتَّي يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ›› بايد منتطر عذاب خدا باشيد و در انتها نيز مي فرمايد ‹‹وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ››  خداوند انسانهاي فاسد را هدايت نمي كند و هركس اهل فسق شد براي هميشه در مسير انحراف خواهد بود.

دبير جامعه روحانيت با اشاره به اينكه برخي از مفسرين يك شأن نزولي براي اين آيه بيان كرده اند، گفت: زماني كه اميرمومنان(ع) آيه برائت را به مردم مكه ابلاغ  كرد و گفت، چهار ماه فرصت داريد تا در مكه بمانند و بعد از اتمام اين فرصت بايد از مكه خارج شوند، برخي مخالفت كردند كه اگر مشركين از مكه اخراج شوند با مشكل اقتصادي روبرو خواهند شد، اما خداوند در جواب آنها گفت، شما بايد بين دستور خدا و دستور مشتري و تجارت، دستور خدا را اطاعت كنيد؛ چرا كه اگر دستور خدا را اطاعت كنيد مشكل مالي نيز حل خواهد شد اما اگر به دليل مسائل مالي از خدا نافرماني كنيد خداوند نيز اموالی را كه به شما داده است پس خواهد گرفت.

وي در جمع بندي اين دو آيه، اظهار داشت: انسان در زندگي خود بايد مراقب باشد تا آنچه كه خدا اعم از مال و ثروت و فرزند و همسر و فاميل به او داده است سبب نشود او از خداوند دور شود./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات