۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۵۱۷۷۳۷
نماینده خبرگان رهبری: 

رسیدگی به سالمندان وظیفه شرعی هر فرد است

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هريسي گفت: رسیدگی به سالمندان وظیفه شرعی، اخلاقی، انسانی و مدنی هر فرد است.
دیدار هریسی با سالمندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هريسي، نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري عصر امروز در ديدار از خانه سالمندان خوبان تبريز با بیان این‌که احترام به والدین از دیدگاه مبانی دینی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار داشت: رسیدگی به سالمندان وظیفه شرعی، اخلاقی، انسانی و مدنی هر فرد است.
وی با بیان این‌که سالمندان نیاز بیشتری به محبت و عاطفه نسبت به سایر اقشار جامعه دارند، خاطرنشان کرد: بايستي حرمت و منزلت سالمندان در جامعه اسلامي حفظ شود، متأسفانه نگهداری پدر و مادر سالمند در مراکز رسیدگی به سالمندان هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد، وظیفه فرزندان رفع نیازها و پرستاری از والدین در دوران سالمندی آنان است.
نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: رسيدگي به نيازمندان و آسيب ديدگان اجتماعي و به ويژه خدمت به اقشار سالمند از اصول مهم و مورد تاکيد اسلام است، از دیدگاه دین مبین اسلام احترام به سالمندان نشانه قدرشناسي است، اگر فرزندان نسبت به پدر و مادر سالمند خود توجه مضاعف داشته باشند؛ اجر دنيوي و اخروي بسیاری نزد حضرت حق خواهند داشت.
وی خدمت به سالمندان را توفیقی ارزشمند برای پرستاران و کارکنان مراکز نگهداری و رسیدگی به سالمندان دانست و افزود: تکريم سالمندان، تعظیم شعائر اسلامی است؛ رسول گرامی اسلام فرموند؛ « از ما نيست کسي که بر خردسالان مهرورزي نکند و سالمندان را تکريم ننمايد».
حجت الاسلام والمسلمین هريسي ادامه داد: حضرت محمد(ص) در جای دیگر فرموده‌اند؛ «مَنْ عَرَفَ فَضْلَ کبيرٍ لِسنّهِ فَوَقَّرَهُ، آمَنَهُ اللَّهُ تعالى مِن فَزَعِ يوم القيامة»؛ يعني هر کس فضيلت و مقام يک بزرگ را به خاطر سن و سالش بشناسد و او را مورد احترام قرار دهد، خداى متعال او را از هراس و نگرانى روز قيامت ايمن مى دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که حضور سالمندان در میان فرزندان و نوه‌ها موجب قوام زندگی مشترک و ارتقای محبت و مودت میان اعضای خانواده می شود، گفت: سالمندان در کنار ديگر اعضای خانواده می توانند با تجربه‌های زندگی خود فرزندان را از آسیب های اجتماعی مصون نگه دارند.
وی با بیان این‌که در فرهنگ ایرانی اسلامی تعصبات قومي و مذهبي، اجازه نمی دهد سالمندان دور از خانواده و فرزندان گذران زندگی داشته باشند، گفت: چه خوب است تلاش شود؛ مراقبت از سالمندان در خانه و توسط اقوام و آشنايان يا فرزندان تقويت و فرهنگسازي شود./935/پ
۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات