۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۵۱۷۵۸۲
معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان:

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراء است

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: تمام مصوبات این شورای عالی انقلاب در حکم قانون و برای تمامی قوای جمهوری اسلامی ایران لازم‌ الاجرا است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از  شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست 550 از سلسله نشست‌های حلقه گفتمان کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع «جایگاه و صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر نظرات شورای نگهبان» با سخنرانی دکتر ابوالفضل درویشوند، معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر درویشوند پس از ارائه سابقه تأسیس و اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی، به بیان جایگاه قانونی و نحوه مشروعیت یافتن مصوبات این شورا پرداخت.

وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور ولایت فقیه و به استناد اصول 5، 57 و 110 قانون اساسی تأسیس شده و بنا به این اصول تمامی مصوبات این شورا قانونی و لازم الاجرا محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان تأکید کرد: منبع و مرجع صلاحیت و شمول مصوبات شورا، خود شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر مجلس قانونی را تصویب کند یا دیوان عدالت اداری حکمی صادر کند که مغایر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، شورای نگهبان آن قانون یا حکم را مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص می‌دهد.

وی افزود: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب چندین بار تأکید فرمودند، هیچ نهاد و سازمانی حق ورود به محدود اختیارت شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد و کلیه مصوبات این شورا در حکم قانون و برای تمامی قوای جمهوری اسلامی ایران لازم‌ الاجرا است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر درویشوند سپس به ارائه نمونه‌ها و مواردی از مغایرت‌های قوانین مجلس شورای اسلامی با مصوبات شورای عالی پرداخت که شورای نگهبان این قوانین را مغایر با اصل 57 قانون اساسی و شرع تشخیص داده است./۹۹۸/د۱۰۱/س

ارسال نظرات