۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۱۶۳۱۱
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انسان مومن هميشه بايد نگران انحراف از مسيرحق باشد

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: انسان مومن ضمن انجام اعمال صالح، هميشه بايد نگران انحراف از مسير حق باشد و از خداوند بخواهد تا او را در مسير حق ثابت قدم نگهدارد و بداند لطف الهي در راس همه كارها است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، دبیر جامعه روحانیت کاشان شنبه شب در مسجد باب الحوائج ناجي آباد در تفسير آيه هشتم سوره مباركه آل عمران كه خداوند مي فرمايد ‹‹رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ‌››، گفت: يكي از نگراني هاي انسان مومن همواره بايد نگران ثابت قدم بودن و يا نبودن در مسير حق باشد.

وي با بيان اينكه، ازآيات و روايات و از تاريخ استفاده مي توان نتيجه گرفت انسانهاي زيادي بودند كه در مسير حق قرار داشتند اما در ادامه از مسير خارج شدند، افزود: خداوند در سوره مباركه توبه مي فرمايد ‹‹لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ›› به گذشته خود افتخار نكنيد شما انسانهايي هستيد كه بعد از اينكه ايمان آورديد كافر شديد، به اين معني كه مدتي را در جرگه مومنين بودند اما در ادامه از دين خداوند خارج شدند.

حجت الاسلام شاه فضل، با اشاره به نمونه هاي قرآني افراد مومني كه در ادامه مسير منحرف شدند، گفت: بعلم باعورا مومني مستجاب الدعوه بود،اما به مرور زمان از دين خارج شد و قرآن تعبير كرد به ‹‹فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ›› مانند كسي كه ما آيات خود را به او داديم اما مانند سگ شد.

وي يادآور شد: در زمان پيامبر اكرم(ص) نيز افرادي بودند كه در جرگه مومنين بودند اما به مرور از دين برگشتند و خيلي از افرادي كه جزو مهاجرين و همراه با پيامبر از مكه به مدينه هجرت كردند اما در ادامه از مسير حق برگشتند و برخي نيز جزو انصار بودند كه در مدينه خانه هاي خود را در اختيار مهاجرين گذاشتند اما در ادامه برگشتند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: برخي نيز در جنگ بدر و در جنگ احد در كنار پيامبراكرم(ص) بودند اما بعد از پيامبراكرم(ص) از دين برگشتند ضمن اينكه شخصيت هايي كه در كنار اميرمومنان(ع) بودند و حتي با ايشان بيعت كردند و درجنگ جمل در ركاب اميرمومنان نيز شمشير زدند اما در جنگهاي بعدي برگشتند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه هميشه بايد در وجود خود اين نگراني را داشته باشيم امكان داشته باشد ما نيز در هر موقعيت و پشت و مقامي كه هستيم شرايطي بوجود بيايد كه از دين خارج شويم، گفت: براي اينكه  خطر از دين خارج شدن را از خود دور كنيم اين دعا را ‹‹رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا›› خدايا قلب من را برنگردان ‹‹بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا›› بعد از اينكه هدايت شديم را حفظ و در دعاها و نماز بخوانيم.   

وي با اشاره به اينكه افرادي زيادي در انقلاب اسلامي انقلابي بودند اما امروز ضد انقلاب هستند، عنوان كرد: برخي در دفاع مقدس نيز شركت داشتند و حتي خود را در معرض شهادت قرار دادند اما بعد از دفاع مقدس عليه دفاع مقدس شدند، اينها انحرافاتي است كه در اين آيه نيز بيان شده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: اگر امام خميني(ره) ملاك را حال فعلي افراد مي داند براي انحرافات ادامه راه است كه خيلي از افراد از امام راحل حكم داشتند اما در ادامه منحرف شدند و مدعي داشتن حكم از امام شدند اما امام ملاك اين افراد را حال فعلي آنها دانست ضمن اينكه عكس آن نيز وجود داشت و برخي افراد منحرف بودند اما در ادامه در مسير حق قرار گرفتند.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: امام رضا(ع) مي فرمايد، يكي از ويژگيهاي انسان عاقل اين است كه كارهاي خير خود را اندك بداند و در روايتهاي ديگر مي فرمايد، هركار خيري را انجام مي دهيد بلافاصله آن را فراموش كنيد چرا كه برخي اوقات انسان به واسطه كارهاي خوب گذشته به خودش جرأت كار خلاف مي دهد و يا اينكه خلاف هاي خود را توجيه مي كند و به سابقه درخشان گذشته خودش استنباط مي‌كند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات