۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۵۰۹۵۲۱
در صد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم تاکید شد؛

فراگیری فرهنگ اقتصاد مقاومتی در بین آحاد جامعه

در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم بر فراگیری فرهنگ اقتصاد مقاومتی در بین آحاد جامعه تاکید شد.
شورای فرهنگ عمومی استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم، شامگاه چهارشنبه ۱۴ تیرماه در تالار جلسات امام جواد(ع) استانداری این استان برگزار شد.

در این جلسه که بیشتر اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم حضور داشتند، شش موضوع در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برخی موضوعات تصویب و جهت ابلاغ به دستگاه ها اعلام شد.

در ابتدای این جلسه سید موسی حسینی کاشانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم پس از بیان برخی فعالیت های فرهنگی استان قم از سوی اعضای شورای فرهنگ عمومی، گفت: «کنگره ملی شعر کرامت» با همکاری آستانه مقدسه کریمه اهل بیت(س)، بنیاد رضوی و اداره فرهنگ و ارشاد قم در 30 شاخه در قالب غزل و مثنوی برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: فراخوان این کنگره تا 16 تیر خواهد بود و در دهه کرامت به میزبانی استان قم برگزار می شود.

وی در ادامه گزارشی از مصوبات قبلی شورای فرهنگ عمومی استان را قرائت کرد.

بخش دیگر این جلسه درباره ارائه پیشنهاد و طرح جهاد دانشگاهی تحت عنوان «تولید کالای ایرانی گامی به سوی بالندگی» بود که مسؤولان مربوطه در این زمینه دیدگاه و نظرات خود را مطرح کردند.

حسینی کاشانی در چهارمین بخش جلسه، به تبیین موضوع «دانشنامه»، «اطلس فرهنگی» و «آمایش فرهنگی» پرداخت و گفت: این سه اصل از اهمیت بالایی در عرصه فرهنگ برخوردار است؛ درباره دانشنامه باید تلاش شود تا به جای این که این موضوع به یک کتاب تبدیل شود و در کتابخانه ها قرار گیرد، به شکل عملی پیاده سازی شود و از حالت صرف تحقیقاتی و پژوهشی به حالت عملی درآید.

وی ادامه داد: در زمینه اطلس فرهنگی، در بحث اطلاعات و آمار مشکلات زیادی وجود دارد و در این زمینه با ضعف و کاستی هایی رو به رو هستیم؛ اطلس فرهنگی مجموعه کاملی است که مبین مراکز فرهنگی، مساجد و ورزشگاه ها در استان است؛ این آمار باید در یک اطلس فرهنگی جمع شود تا کمک کار جلسات شورای فرهنگ عمومی باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ابراز داشت: در بحث آمایش فرهنگی به دنبال این هستیم که به اهداف برسیم؛ در واقع آمایش فرهنگی سبب می شود تا ما بفهمیم که در کجا قرار داریم و باید به چه اهداف و جایگاهی از نظر فرهنگی برسیم.

وی اظهار داشت: در برخی محله های قم مساجد کم و برخی محلات مساجد متعدد وجود دارد؛ برای هر بخش از قم باید کارهای فرهنگی متفاوتی انجام دهیم و بر اساس همان مطالعات اقدام کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تأکید کرد: ما برای اقدامات و فعالیت های فرهنگی به شدت نیازمند اطلاعات به روز هستیم تا بتوانیم آمایش فرهنگی را به خوبی انجام دهیم؛ در صورت امکان هم از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی بودجه ای را ویژه آمایش فرهنگی در قم تخصیص خواهیم داد.

وی با بیان این که اطلس فرهنگی استان قم باید به روز رسانی شود، گفت: دستگاه های مربوطه در این زمینه باید با اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی همکاری های لازم را داشته باشند تا در بحث آمایش نیز با مشکلی رو به رو نباشیم.

در ادامه سید مهدی صادقی استاندار قمبا اشاره به لزوم تحقق شعار سال در كشور، اظهار کرد: پیوست های لازم برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی از سوی مدیران ارائه شود.

استاندار قم با بیان اهميت نهادینه ساختن فراگیر فرهنگ اقتصاد مقاومتی در بین عموم، ادامه داد: طرح های مناسب و بسته های فرهنگی از سوی دستگاه های مسئول برای بررسی در صحن شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و پس از تأیید اجرایی شود.

صادقی همچنین با اشاره به فصل تعطیلات و برنامه های اوقافت فراغت در دستگاه های مختلف، اضافه کرد: مجریان این برنامه ها با توجه ویژه به مقوله های فرهنگی در مسیر ارتقاء فرهنگ عمومی حرکت کنند.

وی همچنین موضوعات مختلف در بحث آسیب های اجتماعی را مورد توجه قرار داد و افزود: حضور دستگاه ها در صحن شورای فرهنگ عمومی باید با هدف ارائه طرح ها و برنامه های اجرایی در زمینه ارتقاء فرهنگ عمومی در مباحث مختلف باشد تا بتوانیم راهکارهای عملی در مورد آسیب های اجتماعی را به اجرا در آوریم.

احد جمالی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعي استاندار نیز با اشاره به اهمیت مباحث عملی در اجرای اقتصاد مقاومتی، حضور بخش های دانش بنیان در جهت تجاری سازی دستاوردهاي علمی را امری ضروری دانست و افزود: باید در این زمینه از ظرفیت پارک علم و فناروی و بنیاد نخبگان و نیز مراکز رشد و بخش های دانش بنیان بهره برداری شود.

وی همچنین به اهمیت و ضرورت مقوله فرهنگ در بیانات مقام معظم رهبری تأکید نمود و ادامه داد: در این زمینه دستور العملی مبنی بر تشکیل هیأت اندیشه ورز ابلاغ شد که با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه به بررسی و ایجاد راهکار در مسائل مهم و آسیب های اساسی جامعه پرداخته می شود.

آیت الله سعیدی امام جمعه قم و رییس شورای فرهنگ عمومی استان، در این جلسه ابراز داشت: دستگاه ها باید دستورات و طرح های فرهنگی که در این شورا مطرح می شود را با جدیت دنبال و پیگیری کنند تا شاهد ارتقای فرهنگ عمومی استان باشیم.

موضوع پنجم این جلسه درباره اعلام موضوعات پیشنهادی هیأت اندیشه ورز، جهت تعیین اولویت طرح در شورای فرهنگی عمومی از سوی اعضا در زمینه های خانواده، آسیب های اجتماعی، سبک زندگی، معماری اسلامی، حجاب و عفاف و پاسداشت زبان فارسی بود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان قم تصریح کرد: هر یک از موضوعات مطرح شده در این جلسه اولویت های مختلفی دارد که باید در وقت مناسب بر روی هر یک از آن ها به شکل ویژه بحث شود تا مطالب ناقص نماند.

ششمین موضوع مورد بحث در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم، توضیحاتی پیرامون مجموعه مستند «چهل کیمیا» مصوب شبکه دوم سیما از سوی تهیه کننده این مستند بود.

گفتنی است، تولید این مجموعه از سال 1394 آغاز شده و این مستند، زندگانی چهل شخصیت برجسته و عالم دینی را به تصویر کشیده است که می تواند به تبیین سبک زندگی اسلامی در رسانه و در سطح ملی بپردازد.

حضرات آیات بروجردی، ملکی تبریزی، کشمیری، مرعشی نجفی و گلپایگانی، پنج شخصیتی هستند که از استان قم انتخاب شده اند و زندگانی آن ها در مجموعه مستند «چهل کیمیا» از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد./840/۵۰۳/ص

ارسال نظرات