۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۰۶۳۰۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

حلال و حرام خدا حد و مرز نمي‌‌شناسد

دبير جامعه روحانيت كاشان، با اشاره به اينكه حلال و حرام خدا، حد و مرز نمي‌شناسد، گفت: برخي تصور مي‌كنند حلال و حرام در محدود جغرافيايي ايران است و همين كه از مرز ايران خارج مي شوند حلال و حرام نيز تمام شده است و هر گناهي را كه بخواهند انجام مي‌دهند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل بعد از ظهر امروز در مسجد امام خميني(ره) در تفسيرآيه 19 سوره مباركه  فصلت از جزء 24 قرآن در مسجد امام خميني، گفت: روز قيامت دشمنان خدا به طرف آتش سوق داده مي شوند و چاره اي به غير از رفتن به طرف آتش ندارند و كاري از آنها ساخته نيست.

وي افزود: خداوند در ادامه اين و در آيه 20 اين سوره مي فرمايد ‹‹حَتَّي إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما کانُوا يَعْمَلُونَ›› زماني كه نزديك آتش مي شوند و در آستانه قرارگرفتن درآتش هستند، گوش و چشم و پوست و همه اعضاء و جوارح آنها به گناهاني كه انجام دادند، شهادت مي‌دهند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در ادامه اين سوره مي فرمايد ‹‹وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا›› انسان به پوست خود مي گويد تو عضوي از من بودي، اين همه از تو مراقبت كردم چرا بر عليه من شهادت مي دهيد ‹‹قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذي أَنْطَقَ کُلَّ شَيْ‏ءٍ››  اعضاي انسان جواب مي دهند در اختيار ما نيست خداوند ما را به حرف زدن درآورده است.

وي افزود: اعضا و جوارح، دست و پا و چشم و گوش انسان در دنيا در اختيار انسان نيست كه با هريك از اعضاي بدن خود بخواهد هركاري دوست داشت انجام دهد، بنابراين انسان نه تنها حق ندارد انساني را زخمي كند بلكه حق ندارد خودش را هم زخمي‌ كند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: خداوند مي فرمايد هريك از اعضاي بدن انسان امانت خدا است تا از آن استفاده كند و رشد كند، بنابراين انسان حتي اجازه ندارد به نفس و روح هم خودش هم آسيب برساند چرا كه خداوند انسان را خلق كرده است تا از تمام امكاناتي كه در اختيار دارد براي رشد خود از آنها استفاده كند و اجازه ندارد به آن آسيب وارد كند‹‹وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ›› همان خدايي كه اول شما را خلق كرده است ‹‹وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ›› و در ادامه به سوي او باز مي‌گرديد.

وي افزود: خداوند در ادامه در ادامه اين بحث در آيه 22 سوره فصلت مي فرمايد ‹‹وَ ما کُنْتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْکُمْ سَمْعُکُمْ وَ لا أَبْصارُکُمْ وَ لا جُلُودُکُمْ››  هيچكس نمي تواند از شهادت دادن اعضاء و جوارح خودش جلوگيري كند و هيچ چيز را نمي توان پنهان كرد و اين درحالي است كه برخي در مقابل ديگران گناهي را مرتكب نمي‌شوند اما در خلوت به تصور اينكه كسي شاهد گناه او نيست مرتكب گناه مي شوند، در حاليكه در قيامت اعضاي بدن انسان هرآنچه را كه در خلوت انجام داده است را هم شهادت خواهند داد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: برخي همين كه از مرز ايران خارج مي شوند تصور مي‌كنند، حلال و حرام در مرز ايران است و همينكه از مرز ايران خارج شدند حلال و حرام نيز تمام شده است و هرگناهي را كه بخواهند انجام مي‌دهند و اين در حالي است كه ‹‹وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ›› هيچ چيزي در زمين و آسمان از خداوند پنهان نيست.

وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹وَ لکِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ لا يَعْلَمُ کَثيراً مِمَّا تَعْمَلُونَ›› تصور شما اين  است كه خداوند از كارهايي كه انجام مي دهيد خبر ندارد در حالي كه از همه چيز خبر دارد حتي ‹‹إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُور›› به عمق وجود انسان نيز آگاه است وِ از آنچه در ذهن انسان مي‌گذرد آگاه است.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه به اشاره به اينكه اگر انسان به گناهي اراده كند اما موفق نشود، مرتكب گناه شده است يا نه، گفت: انسان اگر قصد گناهي را داشته باشد و پشيمان شود گناهي را مرتكب نشده است اما چنانچه قصد انجام گناهي را داشته باشد اما موفق به انجام آن نشود به دليل اينكه جرأت برگناه محسوب مي شود، مرتكب گناه شده است.

حجت الاسلام شاه فضل، افرود: خداوند در ادامه اين سوره مي فرمايد ‹‹وَ ذلِکُمْ ظَنُّکُمُ الَّذي ظَنَنْتُمْ بِرَبِّکُمْ أَرْداکُمْ›› اين گماني بود كه شما نسبت به خداوند داشتيد‹‹فَأَصْبَحْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ›› انسانهايي كه تصور مي‌كنند كسي از كارهاي آنها خبر ندارد زيان مي‌كنند چرا كه به تصور اينكه خداوند متوجه نمي‌شود مرتكب گناه مي شوند كه در ادامه متوجه مي شود، خداوند آگاه بوده است.

وي گفت: انسان هايي كه خداوند را ناظر بر اعمال خود نمي دانند و خود را به بیخيالي مي‌زنند ‹‹فَإِنْ يَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْويً لَهُمْ وَ إِنْ يَسْتَعْتِبُوا فَما هُمْ مِنَ الْمُعْتَبينَ›› چه جزع و فزع كنند و چه نكنند بايد به جهنم بروند.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: خاصيت گناه اين است كه انسان اگر هزار بار هم مرتكب گناهي شده باشيد ممكن است در دنيا از گناهان خود نجات پيدا كنيد و مجازات نشويد اما در قيامت به هيچ عنوان انسانها از كوچكترين گناهي كه مرتكب شده باشند نمي توانند فراركنند.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: هيچ چيزي را نمي توان از خدا پنهان كرد و از مخفي ترين كارهاي انسان نيز با خبر است، بنابراين هرچه مي توانيد اشتباهات خود را جبران كنيد و تا زنده هستيد استغفار كنيد و از خدا بخواهيد گناهاني را كه مرتكب شده ايد ببخشد، در غير اين صورت در قيامت هيچ گناهي بخشيده نخواهد شد./1307/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات