۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۰۳۶۹۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

حرف هاي بيهوده مانند كف روي آب است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: حرف هاي بيهوده مانند كف روي آب است و خيلي زود محو مي شود اما حرف حق پايدار است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل چهارشنبه شنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 13 قرآن و آيه 24 سوره مباركه ابراهيم، ‹‹أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ››، گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد مثال كلام خوب مانند درخت خوب است.

وي افزود: درخت خوب درختي است كه ‹‹أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ›› ريشه هاي آن توي زمين محكم است و ساقه وشاحه و برگها و ميوه هاي آن در آسمان است و آن چيزي كه در آسمان ديده مي شود ميوه آن درخت است، اما اصل و ريشه اين درخت خيلي  محكم است و به اين راحتي از جا كنده نمي شود.

حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه خداوند اين تذكر را براي مردم مثال مي زند، گفت: خداوند در آيه 25 سوره ابراهيم مي فرمايد ‹‹تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ››  اين درخت طيب همواره ميوه مي دهد.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: از ظاهر اين آيه اين گونه برداشت مي‌شود كه منظور خداوند اين است كه انسان حرفي را كه مي زند بايد حرف ريشه دار و خوب و داراي پشتوانه بزند، بنابراين حرف هايي كه از روي احساسات و عواطف هيچ سودي ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: برخي افراد براي حل مشكلات خود به هر چيزي متوسل مي شوند و اگر مشكل آنها با دروغ و تهمت ونقل قول هاي غير واقعي حل شود از گفتن آن دريغ نمي‌كند، بنابراين خداوند در آيه بعد مثال مي زند ‹‹كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ›› حرفهاي زشت و خبيث و بي پايه و اساس ‹‹كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ››  مانند درخت خبيث است ‹‹اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَار›› حرف دروغ مانند درختي كه ريشه آن روي زمين است كه با يك وزش سرنگون مي شود.

وي افزود: خداوند در جاي ديگر هم حرف هاي خوب را به ‌آب و حرف هاي بد را به كف روي آب تشبيه كرده است و مي فرمايد برخي از حرف ها مانند آب است كه پيوسته و پايدار مي ماند، از اين رو در سوره مباركه مباركه رعد مي فرمايد، حرف هاي بيهوده مانند كف روي آب است و خيلي زود محو مي شود اما حرف حق پايدار است.

دبير جامعه روحانيت كاشان،گفت: قرآن توصيه مي‌كند انسان بايد پايه و اساس زندگي خودش را روي رفتارهاي درست قرار دهد، از اين رو افرادي كه با پارتي بازي رشد مي‌كنند و يا با كلاه برداري به مال و ثروت مي رسند و حق مردم را ضايع كرده و حلال و حرام را مراقبت نمي كنند و به مال و ثروت و پست و مقامي مي رسند هيچ ارزشي ندارد، چرا كه اگر با حادثه پيش بيني نشده اي رو به رو شوند همه را از دست مي دهند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: امروز نيز برخي كه ناگهان در زمينه هاي اقتصادي و يا پست و مقام به جايگاهي مي رسند خيلي خوشحال هستند اما در ادامه تمامي داشته هايش فرو ريخته و جايگاهشان را از دست مي دهند، اما انساني كه براساس حق داراي جايگاه و مرتبه اي باشد هر چند كه اندك باشد ارزشمند است.

وي يادآور شد: خداوند نيز در قرآن مي فرمايد، اگر شما از طريق حق به جايگاه و مرتبه اي برسيد، ثبات و پايداري و ثمره آن بيشتر است، بنابراين مهم نيست انسان در چه جايگاهي قرار دارد مهم اين است كه در جايگاهي كه قرار دارد جايگاه حق است يا باطل است، پايدار است يا ناپايدار است.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: در برخي روايات شجره طيبه را به اهل بيت تشبيح شده است كه اهل بيت(ع) شجره طيبه اي هستند كه خودشان و كلام و نسل آنها پايدار است و حرف آنها براي هميشه در طول تاريخ ثبت و ضبط است و اين خاندان حق براي هميشه ثمر مي‌دهند و بركت دارند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه 27 سوره ابراهيم مي فرمايد ‹‹يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ›› مؤمنان را به وسيله قول ثابت تثبيت و ثابت قدم  و پايدار مي‌كند، به اين معني كه حرف مؤمن حق است و خودش پايدار است حتي اگر سالها از دنيا رفته باشد، اما حرف باطل به سرعت محو مي شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه بايد به كارهاي خوب و داشته هاي حق خود اميد داشته باشيم، گفت:  خداوند مي فرمايد، ما مؤمنان را به وسيله حرف هاي خوب آنها ‹‹ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ›› در دنيا و آخرت تثبيت مي‌كنيم./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات