۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۹۵۸
امام جمعه موقت كاشان:

متقین به صورت کامل از قرآن استفاده می کنند

امام جمعه موقت كاشان، گفت: قرآن در مرحله اول براي همه و ‹‹هُديً لِلنَّاسِ›› است اما نهايتا ‹‹هُدَی للمتَّقين›› تنها متقين هستند كه از قرآن استفاده مي‌كنند و بهره مي برند.
حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار بعد از ظهر امروز در جلسه تفسير مسجد آيت الله رضوي كاشاني با اشاره به اينكه قرآن كتاب هدايت است، گفت: اگر خداوند مي فرمايد قرآن ‹‹هُدَی للمتَّقين›› است به اين معني است كه فقط افراد متقي و با تقوا از قرآن استفاده مي‌كنند.

 وي با بيان اينكه خداوند در سوره بقره  مي فرمايد ‹‹شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقان›› گفت: خداوند در قرآن يك بار مي فرمايد قرآن ‹‹هُديً لِلنَّاسِ›› است و يك بار نيز مي فرمايد قرآن ‹‹هُدَی للمتَّقين›› است به اين معني كه قرآن براي هدايت همه انسانها است نه اينكه براي يك گروه خاصي باشد، بلكه خدا مي خواهد كافران نيز هدايت شوند.

امام جمعه موقت كاشان، افزود: هرچند هدايت براي همه است اما نهايتا كساني هدايت مي‌شوند كه با تقوا باشند و به دنبال حق باشند و بخواهند واقعا هدايت شوند، بنابراين باران رحمت است كه هم به زمين شوره زار و هم زمين حاصلخيز مي بارد، اما اين زمين حاصلخيز است از باران رحمت الهي استفاده مي‌كند و زمين شوره زار هيچ بهره از اين باران ندارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: قرآن در مرحله نخست ‹‹هُديً لِلنَّاسِ›› است و براي همه است اما نهايتا ‹‹هُدَی للمتَّقين›› تنها متقين هستند كه از قرآن استفاده مي‌كنند و بهره مي برند.

وي در ادامه به چگونگي هدايت انسانها توسط قرآن اشاره كرد و گفت: يكي از راههايي كه قرآن انسانها را هدايت مي‌كند از راه باورها و تغيير فرهنگ و آداب روسوم اعتقادات و تفكرات انسانها است.

امام جمعه موقت كاشان يكي ديگر از راههاي هدايت قرآن را ايجاد محبت بين انسان و خدا دانست و اظهار داشت: قرآن تلاش مي‌كند تا بنده خالق خودش را دوست داشته باشد و چنانچه انسان به معناي واقعي كلمه نسبت به خالق خود محبت داشته باشد، همانگونه كه هر عاشقي به دنبال محبوب خودش است، انسان نيز عاشق خدا خواهد بود و براي رسيدن به خالق خود تلاش خواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، با اشاره به اينكه محبت واقعي، پيروي و اطاعت را به دنبال دارد، گفت: خداوند در قرآن به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد به مردم بگو اهل بيت مرا دوست داشته باشيد ‹‹لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى›› و اين در حالي است كه اهل بيت(ع) نياز ندارند ما آنها را دوست داشته باشيم، چرا كه اهل بيت(ع) در نزد خدا در بالاترين مقامات قراردارند.

وي ادامه داد: اگر خداوند به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد به مردم بگو اجر رسالت من ‹‹مَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى›› است براي اين است كه ما اگر اهل بيت(ع) را دوست داريم بايد از آنها اطاعت كنيم، چرا كه محبت واقعي همراه با اطاعت است و اگر اطاعت نباشد و محبت تنها  لقلقه زبان و يك ادعا باشد اين دوستي واقعيت ندارد.

امام جمعه موقت كاشان، يادآور شد: امروز نيز برخي از ما ادعاي پيروي از اهل بيت(ع) را داريم اما اطاعت پذيري و تبعيت از اهل بيت(ع) را نداريم و با وجود اينكه ادعاي مسلماني داريم اما در عين حال گناه و معصيت مي‌كنيم و دين براي ما در حاشيه قرار دارد و خلاف دستور شرع عمل مي‌كنيم كه بيانگر اين است كه دينداري ما دينداري حقيقي و واقعي نيست و تنها يك ادعا است.

حجت الاسلام اسلامي تبار همچنين به عوامل ايجاد محبت نيز اشاره كرد و گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد ‹‹بالاحسان تعبدو الاحرار›› انسانهاي آزاده به هيچ عنوان حاضر نيستند در بند كسي باشند و آنها را مي توان با احسان به بندكشيد، از اين رو يكي از عوامل ايجاد محبت به خدا از راه الطاف خدا است.

وي يادآور شد: خداوند در قرآن مكرر مي فرمايد ‹‹يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ›› ياد نعمت هاي من باشيد و فراموش نكنيد در چه وضعيت سختي زير ظلم و ستم قرار داشتيد اما من شما را نجات دادم، بنابراين ياد اين نعمتهاي خدا باشيد.

امام جمعه موقت كاشان افزود: يكي از راههايي كه قرآن به وسيله آن انسان را هدايت مي‌كند، این است که تلاش مي‌كند تا از راه بيان نعمت‌ها، الطاف و محبت هاي خداوند بين انسان و خدا رابطه محبت آميز  برقرار كند./1307/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات