۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۴۹۸۲۶۳
آيت الله نمازي در جلسه تفسير قرآن:

حيات شهدا عرشي و آسماني است

نماينده ولي فقيه دركاشان با اشاره به اينكه حيات شهدا عرشي و آسماني است، گفت: شهدا در راه خدا به شهادت رسيدند و زنده هستند و نزد خداي خود روزي مي خوردند.
آيت الله عبدالنبي نمازي تفسير

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت‌الله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در سيصد و سي دومين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ادامه تفسير آيات 166 تا169سوره مباركه آل عمران، گفت: اين آيات مربوط به ماجراي عمليات بدر و احد است كه در جنگ بدر مسلمان پيروز شدند 70 كشته و 70  اسير از لشكر ابوسفيان گرفتند.

وي افزود: در جنگ احد عكس جنگ بدر اتفاق افتاد به طوريكه از سپاه اسلام 70 نفر شهيد شدند اما اسير ندادند، بنابراين سپاهيان اسلام در اين جنگ شكست خوردند و امادر حاليكه علت شكست خود  را نمي دانستند خداوند مي فرمايد، چرا شما در جنگ احد كه شهيد داديد گلايه مي‌كنيد در صورتيكه در جنگ بدر شما  هم دشمن  را كشتيد و هم اسير گرفتيد.

آيت الله نمازي ادامه داد: درجنگ بدر كاري را كه شما برسر دشمن آورديد، مشابه آن درجنگ احد  براي شما اتفاق افتاد و دشمن 70 نفر از شما را به شهادت رسانيد،  اما شما  دو برابر آن را درجنگ بدر از سپاه ابوسفيان انتقام گرفتيد و ضمن اينكه 70 نفر از سپاه كفر را كشتيد، 70 نفر را هم اسيرگرفتيد، حالا طلبكار شديد كه چرا 70 شهيد داده ايد.

وي افزود: خداوند به پيامبر اكرم مي فرمايد، اين شكست نتيجه عملكرد شما است كه اولا  شما كه در جنگ بدر اسيرگرفتيد آن هم اسيراني كه هر كدام از آنها افراد انتحاري و مانند يك بمب اتم هستند كه جبرئيل به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد به آنها بگو اسرا را نگه نداريد و بكشيد،  اما شما گفتيد برخي از اسرا قوم و خويش و برادر ما هستند و اجازه بدهيد فديه بگيريم و اسرا را آزاد كنيم و با پول آن مشكلات سپاه اسلام را حل كنيم.

آيت الله نمازي گفت: جبرئيل به پيامبر گفت، اگر اسراي دشمن را نكشيد و آنها ر ا آزاد كنيد، اسرا در آينده دوباره با شما مبارزه خواهند كرد و شما در اين مبارزه شهيد خواهيد داد و شكست خواهيد خورد، اما آنها گفتند اشكالي ندارد ما الان با پول فديه اسرا،  مشكلات خود را حل كنيم و در جنگهاي آينده يا پيروز خواهيم شد و يا شهيد خواهيم شد، پيروزي يا شهادت در هر دو صورت پيروزي است.

وي افزود: بعد از اينكه سپاه اسلام شكست خوردند، گفتند چرا به چنين سرنوشتي، دچار شديم، جبرئيل نازل شد گفت، ما كه اعلام كرديم اسرا را آزاد نكنيد و نبايد فديه مي گرفتيد و اسرا ر ا آزاد مي كرديد، ضمن اينكه زماني كه پيامبر اكرم براي نبرد با دشمن تنگه احد را به عبدالله جبير داد و گفت در صورت پيروزي و يا شكست سپاه اسلام، حق نداريد تنگه احد را ترك كنيد اما حب دنيا براي جمع آوري غنائم سبب شد تا تنگه احد را ترك كنيد و دشمن سپاه اسلام را دور زد و سپاه اسلام را شكست داد.

آيت الله نمازي با اشاره به آيه 166 سوره مباركه آل عمران كه مي فرمايد ‹‹وَمَا أَصَابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ›› گفت: خداوند مي فرمايد اين شكست و  مصيبتي كه در جنگ احد بر شما وارد شد به تدبير خدا بود، چرا كه خداوند دنيا را عالم اسباب قرار داده است و هركاري كه بخواهد انجام شود بايد از راه آن وارد شد و اينگونه نيست كه شما از يك طرف اسراي دشمن را آزاد كنيد و طرف ديگر تنگه احد را هم رها كنيد و انتظار نصرت خدا را هم داشته باشيد چنين امري غير ممكن است.

وي ادامه داد: سنت خدا اين است كه براي نظام هستي قانون قرار داده است و اين قانون است كه براي روشنايي نياز به چراغ  است و براي خنك شدن درگرماي تابستان نياز به وسايل خنك كننده است و اگر تشنه باشيد با خوردن نان رفع تشنگي نخواهد شد، بنابراين نظام هستي قانون دارد.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: خداوند با اين تدبير خود مي خواست ماهيت افراد را نشان دهد كه چه كساني مومن، چه كساني انقلابي و چه كساني منافق هستند و فقط شعار مي‌دهند، بنابراين عمليات احد نشان داد، افراد انقلاب تحت فرمان پيامبر تنگه احد را راها نكردند و تا آخر ايستادند و به شهادت رسيدند و آنهايي هم كه پيامبر را رها كردند و به طرف مدينه رفتند گفتند ما اهل جنگ نيستيم.

آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به آيه 167 سوره مباركه آل عمران كه مي فرمايد ‹‹وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُوا›› گفت: خداوند اين آزمايش را انجام داد تا مشخص شود چه كساني مومن و انقلابي و چه كساني منافق هستند ‹‹وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا›› آنهايي كه از ميدان جنگ با شنيدن شهادت پيامبر فراركردند اما پيامبرآنها را صدا كرد كه من زنده هستم برگرديد، برخي برگشتند و برخي نگشتند تا يا با جهاد براي احياي اسلام و يا با دفاع از امنيت شهر و خانواده خود دفاع كنند.

وي افزود: آنهايي كه فرار كردند در جواب گفتند ‹‹قَالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لَاتَّبَعْنَاكُمْ›› اگر ما رموز و آداب جنگي را مي دانستيم از شما تبعيت مي كرديم و وارد ميدان جنگ مي شديم ‹‹هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمَانِ›› آنها نشان دادن به مرز كفر نزديكتر هستند تا به مرز ايمان ‹‹يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِمْ مَا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ››  و فقط شعار مي دهند و حرف مي زنند اما در ميدان عمل كم مي آورند و با زبان حرف هايي مي زنند اما در دل افكار ديگري دارند ‹‹وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ›› اما خداوند مي داند آنها چه افكاري در دل خود دارند.

آيت الله نمازي يادآور شد: خداوند در آيه 168 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹الَّذِينَ قَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ وَقَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا›› منافقين كه از ميدان جنگ فرار كردند به دوستان خود گفتند،  اگر ميدان جنگ را با ما ترك مي كردند به شهادت نمي رسيدند،  اما خداوند مي فرمايد اينگونه نيست كه هركس بتواند از مرگ فرار كند چرا كه اگر مرگ فرا رسيده باشد هركجا حتي در خانه هاي آهنين و سنگرها هم كه باشيد مرگ آنها را فرا خواهد گرفت ‹‹قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ››  اگر  مرگ كسي فرا نرسيده باشد حتي  در زلزله و آتش سوزي و جنگ زنده  خواهد ماند.

وي ادامه داد: خداوند در آيه 169 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ›› اين آيه مربوط به شهداي بدر و احد و همه شهدا است، آنهايي كه شهيد شدند پيروز شدند در حاليكه شما تصور مي كنيد زنده هستيد و شهدا مرده اند، درحاليكه بر عكس اين تصور،  اين شما  هستيد كه مرده ايد و نفس‌كشيدن شما در اين دنيا حيات انساني نيست و حيات حيواني است اما حيات شهدا حيات عرشي و آسماني است و  شهدا در راه خدا  به شهادت رسيدند و زنده هستند و نزد خداي خود روزي مي خوردند.  

شايان ذكر است، درس هاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و سي و دومين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات