۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۹۵۴۶۱
مسؤول پذيرش حوزه علميه خراسان شمالي مطرح کرد؛

برگزاری آزمون ورودی مدارس علمیه خراسان شمالی در ۷ حوزه امتحانی

مسؤول پذيرش حوزه علميه خراسان شمالي با اشاره به برگزاري آزمون ورودي مدارس علمیه استان در هفت حوزه امتحانی، گفت: بيش از ۸۰ ناظر بر برگزاري این آزمون نظارت می‌کنند.
حجت الاسلام سعادتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اميد سعادتي، مسؤول پذيرش حوزه علميه خراسان شمالي، امروز در جمع خبرنگاران، با بيان اينكه آزمون ورودي مدارس علميه استان جمعه، پانزدهم ارديبهشت برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمون ورودی 14 مدرسه علمیه استان جمعه اين هفته در هفت حوزه امتحانی شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی برگزار می‌شود.

وي افزود: براي هرچه بهتر برگزار شدن اين آزمون تدابيري اتخاذ شده که در اين راستا بيش از 80 ناظر بر برگزاري آزمون ورودی مدارس علمیه نظارت می‌کنند.

حجت‌الاسلام سعادتي با اشاره به اينكه دفترچه‌های سؤالات آزمون آماده است، اضافه كرد: آزمون ورودی مدارس علمیه در مرکز استان در دانشگاه پیام نور بجنورد و در سایر شهرستان‌های خراسان شمالی در مدارس علمیه و یا در مصلای مرکز شهرستان برگزار می‌شود.

این مسؤول با اشاره به اينكه سال گذشته هزار و 700 متقاضي در آزمون ورودي حوزه شركت كرده بودند، اضافه كرد: امسال آمار متقاضيان تحصيل در مدارس علميه استان رشد قابل‌توجهی داشته است به‌گونه‌ای که به بیش از دو هزار و 300 متقاضی در آزمون ورودی مدارس علمیه استان ثبت‌نام کرده‌اند.

وي با ابراز خرسندي از افزايش متقاضيان به تحصيل در رشته‌های علوم ديني و حوزوي، ادامه داد: در اين راستا امسال ظرفيت پذيرش در مدارس علميه استان افزايش يافته و بيش از 500 نفر در مدارس علميه استان پذيرش می‌شوند.

حجت‌الاسلام سعادتي تصريح كرد: امسال برخلاف سال‌های پیش همه مراحل برگزاری آزمون ورودی و امور پذیرش طلاب جدید در استان و از سوي مرکز مديريت حوزه علميه خراسان شمالي انجام می‌شود در صورتي كه سال‌های گذشته مدیریت برگزاری آزمون و پذیرش طلاب از سوی حوزه علمیه خراسان صورت می‌گفت.

وي خاطرنشان كرد: آزمون ورودی مدارس علميه تنها برای متقاضیان زیر دیپلم برگزار می‌شود و متقاضيان با تحصيلات بالاي ديپلم از شركت در آزمون معاف بوده و تنها در مراحل مصاحبه شركت می‌کنند.

حجت‌الاسلام سعادتي با اشاره به اينكه هشتم خردادماه سال جاري نتايج اوليه آزمون اعلام می‌شود، افزود: زمان برگزاري مصاحبه از 28 خرداد 96 تا 15 تیرماه است و اسامي پذیرفته‌شدگان در مصاحبه هم در 20 تیرماه اعلام می‌شود.

وي اظهار داشت: براي قبول‌شدگان نهايي در مصاحبه يك دوره تثبيتي 40 روزه در خود مدارس علميه برگزار می‌شود تا علاقه‌مندان با شناخت و آگاهي كامل وارد حوزه شده و اساتید و مسؤولان مدارس علمیه استان هم نسبت به طلاب جدیدالورود شناخت نسبي به دست بیاورند تا طلاب جدید بعد از آن هم‌زمان با شروع سال تحصيلي مدارس علميه كه 20 شهريور است، در مدارس علميه به‌طور قطعي حضور یافته و تحصیل حوزوی خود را آغاز کنند.

گفتني است، حوزه علميه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علميه تحت نظر 2 هزار استاد، پس از حوزه علميه قم دومين مركز حوزوي ايران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 95 به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه سال گذشته به مدیریت استانی ارتقاء یافت.

شایان‌ذکر است، در استان خراسان شمالی 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که درمجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر 170 استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند./9314/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات