۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۹۱۷۴۵

نگاهی به کتاب «ظرفیت الگودهی مدینه فاضله مهدوی در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران» + دانلود

از نظر نویسنده التزام به جامعیت توسعه سیاسی، نظام ایران را با الگوگیری از مدینه فاضله مهدوی از آفات حرکت به سمت توسعه سیاسی موجود در دیگر نظام­های معاصر مصون می‌‌دارد.
مهدویت دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سایت قائمیه اصفهان(بازار کتاب قائمیه)، کتاب «ظرفیت الگودهی مدینه فاضله مهدوی در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران» را برای معرفی و دانلود بارگذاری کرده است.

خانم نرجس عبدیائی، نویسنده، در مقدمه کتاب درباره نیاز نظام جمهوری اسلامی ایران به توسعه سیاسی، چنین گفته است:

جمهوری اسلامی ایران، نظامی اسلامی است که بر مبنای اصول و محورهای اسلامی اداره و نظارت می شود. لذا در مسائل مرتبط با توسعه، نیازمند الگویی برگرفته از اندیشه سیاسی – اجتماعی اسلام است. یکی از این موضوعات توسعه سیاسی است که اگر به خوبی با الگوگیری از موازین اسلامی طراحی و اجرا شود، نقش اساسی در پیشبرد اهداف نظام خواهد داشت. مدینه فاضله مهدوی، حکومتی الهی و آرمان حقیقی انسان­های آزادی­خواه و برای رسیدن به حیات فردی و اجتماعی بر پایه رشد و تعالی است که می تواند به عنوان الگویی مهم در عرصه توسعه سیاسی و مباحث مربوط به آن در نظر گرفته شود و میزان و چگونگی الگودهی آن مورد بررسی قرار گیرد.

او در ادامه درباره علت اصلی نگارش کار پژوهشی خود نیز می­گوید:

علاقه و اعتقاد بر بازدهی بالای کارهای تحقیقاتی در این راستا، کمبود پژوهش­هایی در راستای این موضوعات، نیاز امروز جمهوری اسلامی ایران به بررسی و ارائه دیدگاه­های مکمل از علل اصلی نگارش این پژوهش به شمار می رود.

نویسنده این کتاب را در پنج فصل تدوین کرده است که البته هر فصل نیز به چند گفتار به صورت زیر تقسیم می شود:

 فصل اول: کلیات و مفاهیم

گفتار اول: مفاهیم

گفتار دوم: تئوری‌های توسعه سیاسی 

گفتار سوم: بررسی شاخصه‌های توسعه سیاسی در اسلام (دیدگاه آیت الله جوادی آملی)

فصل دوم: الگوی مدینه فاضله و مشروعیت سیاسی

گفتار اول: نظریه‌های مشروعیت

گفتار دوم: مشروعیت سیاسی در مدینه فاضله مهدوی

فصل سوم: الگوی مدینه فاضله و مشارکت سیاسی

گفتار اول: دیدگاه‌های مشارکت سیاسی

گفتار دوم: مشارکت سیاسی در مدینه فاضله مهدوی

فصل چهارم: الگوی مدینه فاضله، رقابت و نظارت سیاسی

گفتار اول: دیدگاه‌های رقابت سیاسی

گفتار دوم: رقابت سیاسی در مدینه فاضله مهدوی

گفتار سوم: نظارت سیاسی

فصل پنجم: ظرفیت الگودهی مدینه فاضله مهدوی

1- جامعیت ابعاد توسعه یافتگی سیاسی و ظرفیت الگودهی

2- مشروعیت سیاسی و ظرفیت الگودهی

3- مشارکت سیاسی و ظرفیت الگودهی

4- رقابت و نظارت سیاسی و ظرفیت الگودهی

در بخش آخر کتاب هم که بخش نتیجه گیری است، نویسنده هدف از پژوهش خود را چنین توضیح داده است:

پژوهش حاضر در صدد بررسی این مسئله بود که ظرفیت الگودهی مدینه فاضله مهدوی برای توسعه یافتگی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

مدینه فاضله مهدوی، جزیره خیالی و آرمانی به معنای غیر حقیقی یا غیرقابل وقوع بودن نیست. قسمت اعظم این مدینه فاضله _ که رهبری است و تمام سیاست­گذاری­های توسعه با مدیریت و تدبرّ و دیگر شاخصه های فردی و اجتماعی او به وقوع خواهد پیوست _ از طریق خداوند متعال، تعیین و به استناد اخبار موثق و متواتر تحقق یافته است. در نتیجه، قسمت اعظم مدینه فاضله مهدوی نیز تحقق یافته و آرمان شهر مهدوی با یوتوپیاهای خیالی فاصله­ای به اندازه فاصله خیال تا حقیقت خواهد داشت.

حاصل بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی چنین شد که به خوبی می توان از الگوی مدینه فاضله اسلام در توسعه ابعاد مختلف سیاست­گذاری­های فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، صنعتی و … در اهداف و نوع ساختار اولیه، یعنی محوریت رهبری الهی در این­گونه سیاست گذاری­ها، برای جمهوری اسلامی الگوگیری کرد. بنابراین، توجه و التزام به جامعیت توسعه سیاسی، نظام ایران را از بیماری ها و آفات حرکت به سمت توسعه سیاسی که در دیگر مکاتب و نظام­های معاصر وجود دارد، با الگوگیری از مدینه فاضله مهدوی، مصون می دارد.

در بررسی گزینه های انتخابی از توسعه سیاسی نتیجه می­گیریم که در هر چهار مورد مشروعیت، مشارکت، نظارت و رقابت سیاسی، الگوی مدینه فاضله مهدوی در تبیین معنایی درست و کارآمد از این گزینه­ها و تعیین حدود و ثغور آن، تصحیح اهداف و نوع بهره­گیری کارآمد از آنها در مسیر توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت بالایی است.

گفتنی است، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام این کتاب را در سال ۱۳۸۹ در قطع رقعی با قیمت ۲۸۰۰۰ ریال چاپ کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود کتاب از سایت قائمیه اینجا را و برای دانلود نسخهPDF  بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند./۹۲۵/ن ۶۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات