۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۴۸۴۹۳۱
امام جمعه موقت کاشان تشريح کرد؛

نعتمهاي بهشت به لحاظ كميت و کیفیت بي‌شمار و در حد اعلا است

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: نعتمهاي بهشت به لحاظ كميت بي‌شمار و به لحاط كيفيت در حد اعلا و قابل مقايسه با نعمتهاي دنيا نيست.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه توضيح آيات 5 تا 22 سوره مباركه انسان، گفت: در اين آيات شريفه، خداوند متعال گوشه اي از نعمت هاي بهشت و پادشاهی هايي كه براي ابرار قرار داده است بيان مي‌كند.

وي افزود: نعمت هايي كه خداوند در قرآن بيان كرده است تنها گوشه اي از نعمت‌هاي بهشتي است و تنها آن دسته از ميوه هايي را كه شبيه آن در اين دنيا قابل مشاهده است را بيان كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 14 سوره انسان مي فرمايد ‹‹وذللت قطفعا تزلبلا›› چيدن ميوه هاي بهشتي را كه ابرار، متقيان و بهشتيان مي خواهند استفاده خيلي راحت است، ميوه بهشتي ‹‹ذللت›› يعني رام بهشتيان است و نيازي نيست از بالاي درخت چيده و يا شاخه درخت كشيده شود تا ميوه در اختيار قرار بگيرد، بلكه شاخه ميوه با اراده بهشتيان نزديك مي شود.

وي با اشاره به روايتي از مرحوم علامه طباطبايي(ره) در الميزان كه ايشان نيز اين روايت را از كتاب روضه كافي در ذيل اين آيه از امام باقر(ع) نقل مي‌كند، گفت: حضرت مي فرمايد انواع ميوه‌هاي بهشتي به مؤمنان نزديك مي‌شود به طوري كه مؤمن هر كدام را كه اشتها دارد تناول مي‌كند، آن هم بدون اينكه زحمت چيدن ميوه را داشته باشد، از اين رو ميوه هاي بهشتي جلو دهان قرار مي‌گيرند و انسان استفاده مي‌كند بدون اينكه حتي زحمت برخواستن به خود بدهد.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: ميوه ها با بهشتيان صحبت مي كنند، قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ›› آخرت داراي حيات و شعور و درك و فهم است، حتي آتش جهنم هم شعور دارد به طوري كه اگر مؤمن به جهنم انداخته شود او را نمي سوزاند، بلكه به مؤمن مي گويد به سرعت عبور كند تا نور مؤمن آتش جهنم را  سرد و خاموش نكند، از اين رو دار آخرت شعور است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه، ميوه هاي بهشتي قابل شعور هستند و براي مصرف شدن و خوردن از سوی ولي الله  از يكديگر سبقت مي‌گيرند، گفت: در پياده روي اربعين حسيني برخي براي قرباني كردن گوسفند همراه خود مي آوردند و گوسفند قرباني براي اينكه در راه امام حسين(ع) ذبخ شود رام و مطيع هستند چرا حيوانات نيز درك دارند و متوجه مي‌شوند.

وي افزود: افرادي وارد بهشت مي شود كه با ارزش باشند و تا انسان پاك و مطهر نباشد نمي تواند بهشت شود و انساني وارد بهشت خواهد شد كه 24 عيار شده باشد و سرسوزني ناخالصي نداشته باشد، انسان تا خالص نشود وارد بهشت نمي‌شود چرا  كه ابتدا انسان در مسير بهشت بايد پاك شود بعد وارد بهشت شود و چنين انساني وقتي وارد بهشت مي شود ميوه هاي بهشتي او را احترام مي‌كنند.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به آيه 19 سوره مباركه انسان كه مي فرمايد ‹‹يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً›› گفت: در بهشت خادمان بهشتي ‹‹يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ›› پيوسته به گرد بهشتيان مي چرخند ‹‹إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً›› نوجواناني مانند مرواريد زيبا و شفاف در همه جا پراكنده هستند كه انسان با ديدن آنها لذت مي برد و آنها هم از اينكه در خدمت بهشتيان هستند لذات مي برند.

وي ادامه داد: اين نوجوانان زيبا مخلد و هميشه هستند، پير نمي شوند و زيبايي آنها هميشگي است و از خدمت به بهشتيان هم خسته نمي شوند، آنها از بهشتيان لذت مي برند، بهشتيان نيز از آنها لذت مي برند و اين لذت نيز موقت نيست و انسان هميشه از ديدن آنها لذت مي برد و اين عامل لذت هميشه مقابل چشم انسان هست.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه انسان در بهشت نيازي به پذيرايي ندارد و از اينكه خادم برايش شربت و غذا بياورد نيازي نيست، عنوان كرد: اگر خادمان بهشتي در خدمت بهشتيان هستند براي اين نيست كه بهشتيان نيازي به آنها داشته باشند، بلكه حضور خادمان بهشتي براي احترام به بهشتيان است، چرا كه در بهشت، هرآنچه را كه اراده شود حاضر و در اختيار است و حضور ‹‹وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ›› در بهشت براي احترام به بهشتيان است.

حجت الاسلام اسلامي تبار همچنين در نهايت احترام و اكرام بودن بهشتيان را يكي از ويژگي هاي اهل بهشت دانست و اظهار داشت: ملائكه بهشتي با اين همه عظمت ابتدا اذن مي‌گيرند و سپس بر بهشتيان وارد مي‌شوند.

وي با اشاره به اينكه در قرآن هم واژه ولدان و هم واژه قلمان هم داريم كه دو تعبير متقاوت دارد، گفت: ولدان هم دو جا آمده است يكي در سوره انسان و ديگري در سوره واقعه كه مي فرمايد ‹‹يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ›› اما كلمه غلمان تنها يك جا آن هم در آيه 24 سوره تور كه مي فرمايد ‹‹وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ›› ضمن اينكه برخي گفته اند واژه غلمان با ولدان يك تفاوت هايي دارند، اما من چيزي نديدم و هر دو واژه به نوجوانان تعبير شده است.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به روايتي از مجمع البيان در ذيل آيه 24 سوره تور كه مي فرمايد ‹‹وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ››، گفت: شخصي از پيامبر اكرم(ص) سؤال كرد، وقتي خادمان كه خدمتگزاران بهشتي هستند مانند مرواريد درون صدف درخشنده هستند، مخدوم كه بهشتيان هستند چگونه هستند، پيامبراكرم(ص) فرمود، به خدا قسم برتري مخدوم بر خادم مانند برتري ماه شب چهارده بر ساير ستارگان است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه، خداوند درآيه 20 سوره انسان مي فرمايد ‹‹وَ إِذا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعيماً وَ مُلْکاً کَبيراً››، گفت: زماني كه به بهشت نگاه مي‌كني و بهشت را در نظر مي گيري مي بيني ‹‹نَعيماً وَ مُلْکاً کَبيراً›› نعمتهاي بسيار، بي شمار و با عظمت آن هم  همراه با پادشاهي بزرگ كه توان بيان آن در قالب الفاظ نيست از اين رو خداوند به صورت مختصر گفته است، وقتي پيامبر به بهشت نگاه كند در آنجا ‹‹نَعيماً›› جمع نعمت است و نعتمهاي بهشت به لحاظ كميت بي‌شمار و به لحاط كيفيت در حد اعلا و قابل مقايسه با نعمتهاي دنيا نيست.

وي افزود: ميوه بهشت با ميوه زميني قابل مقايسه نيست، از اين رو ديدن ميوه هاي بهشتي بهتر از توصيف آن است،اما ميوه هاي زميني توصيف آن بهتر از ديدن است و به جاي ببين و بخر بايد ديد و گذشت و نبايد به نعمتهاي دنيا دل بست و بايد از نعمتهاي زميني دل كند و رفت تا جان كندن سخت نشود.

امام جمعه موقت كاشان، گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد پادشاهي بزرگ در بهشت ‹‹مُلْکاً کَبيراً›› و اين در حالي است كه گاهي ما مي گويم بزرگ، اما گاهي خداوند كه جهان برايش به اندازه سرسوزن كوچك است مي گويد بزرگ، بنابراين چقدر عظمت دارد كه خداوند از واژه بزرگ استفاده كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي پادشاهي در بهشت، گفت: پادشاهي در دنيا به چند سال كم و زياد تمام مي شود اما پادشاهي بهشت دائمي است و برخلاف پادشاهان دنيا كه خوار و ذليل هستند پادشاهي در بهشت با عزت و با قدرت است و همه چيز در اراده او است و به لحاظ مساحت نيز در روايت مجمع البيان مي فرمايد، قلمرو ملك و پادشاهي پايين ترين فرد بهشتي به اندازه اي كه وقتي به آن نگاه مي‌كند فاصله هزار سال را مي بيند./1307/202/ب2

ارسال نظرات