۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۴۷۸۸۰۱
استاد حوزه و دانشگاه:

انبيای الهي شديدترين امتحانات الهی را گذرانده اند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه از ابتداي خلقت تا به الان امتحانات الهي وجود داشته است و هيچ استثنايي هم نبوده و حتي انبيای الهي نيز امتحان شدند، گفت: شديدترين امتحانات براي انبيای الهي بوده و از بعد از آنها به ترتيب هركس به اندازه ظرفيت خودش در معرض امتحان خدا قرار مي‌گيرد.
حجت الاسلام مهدي شريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام مهدي شريف يكشنبه شب در جلسه بصيرتي كه در مسجد سلمان فارسي كاشان برگزار شد، با اشاره به اينكه هر آنچه كه در آسمان و زمين است ذكر خدا و تسبيح خدا را مي‌گويد، گفت: قرآن مي فرمايد ‹‹يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ›› همه اشيايي كه در عالم وجود است تسبيح خدا را مي گويند.

وي افزود: اگر انسان به درجه اي از اخلاص و پاكي روحي و جسمي برسد كه چشم او باز و گوش او شنوا باشد، حرف زدن اشياء عالم را و ذكر گفتن اشياء عالم رامي ببيند و شنود و اين كلام نور خدا در قرآن است كه مي فرمايد ‹‹يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ›› هر چه در آسمان و زمين است دارد تسبيح خدا را مي‌گويد.

حجت الاسلام شريف با اشاره به اينكه، از امام حسين سؤال شد آيا صدايي كه حيوانات از خودشان در مي آورند خاصيتي هم دارد، گفت: امام حسين(ع) فرمود، حيوانات نيز مانند انسان و ديگر جانداران ذكر خدا را مي‌گويند اما شما متوجه نمي شويد.

وي ادامه داد: روايت است، امام حسين(ع) در ادامه نام 40 حيوان را نام برد كه هركدام از اين حيوانات هر زمان كه حرف مي‌زنند ذكر خدا را مي‌گويند و حضرت نيز ذكرآنها را بيان كرد، بنابراين حيوانات نيز فهيم هستند و مي فهمند و بعد از شهادت سيد الشهدا، طايفه جغد گفت، اين امتي كه اين قدر بي لياقت هستند كه فرزندان پيامبرخودشان را كه هيچ گناهي از او سر نزده به شهادت مي رسانند، با اين امت نمي توان زندگي كرد.

سخنران آستان مقدس امام رضا(ع) يادآورشد: امام رضا(ع) مي فرمايد، همين جغد رفت در خرابه ها زندگي كرد و خرابه نشين شد و از اين جماعت بي وفا كه امام خود را به شهادت رسانيدند بُريد چرا كه او مي فهمد، بنابر اين همه اشياء عالم هم مي شنوند و هم مي بينند و هم هوشيار هستند اما چون ما نامحرم هستيم، تصور مي كنيم آنها هيچ حرفي نمي زنند.

حجت الاسلام شريف با اشاره به اينكه مردان خدا مراقب جسم و روح خود هستند مراقب هستند تا كوچكترين ظلمي را روي زمين مرتكب نشوند تا زمين به صدا در نيايد، يادآور شد: علماي بزرگي بودند كه سبزي پاك كردن آنها نيز با ادب و احترام بوده است.

وي ادامه داد: از يكي علما سؤال مي‌كنند چرا برگ ريحان را يكي يكي با احترام جدا مي كنيد، مي گويد، شاخه ريحان دارد با من حرف مي زند كه يك عمر افراد مختلف اين خلقت كمك كردند تا من به كمال رسيدم تا تو بتواني از من استفاده كني، حيف نيست بدون نگاه به زيبايي، من برگهايم را جدا كنيدو  با من مهربان نباشيد.

به گفته وي، كسي متوجه اين حرفها مي‌شود كه چشم بينا و گوش شنوايي داشته باشد و راه حق و باطل را تشخيص دهد در صورتيكه اگر تمام وجود انسان را گناه گرفته باشد چشم او بينا و گوش او شنوا نيست.

حجت الاسلام شريف در ادامه با اشاره به اينكه ازابتداي خلقت تا به الان امتحانات الهي وجود داشته است و هيچ استثنايي هم  نبوده و حتي انبيای الهي نيز امتحان شدند، گفت: شديد ترين امتحانات براي انبيای الهي بوده و از بعد از آنها به ترتيب هركس به اندازه ظرفيت خودش در معرض امتحان خدا قرار مي‌گيرد.

وي همچنين با اشاره به هدف خدا از امتحان بندگانش، ابراز کرد: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹لِيبْلُوَکُمْ›› امتحان مي‌شويد و خاصيت امتحان شدن اين است ‹‹أَيکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا››  كه متوجه شويم كدام يك از شما بهتر رفتار مي‌كنيد، چرا كه خداوند مي‌خواهد بندگان خودش را در اين آزمايشها و امتحان ها بهتر و بيشتر بشناسد.

استاد و حوزه و دانشگاه يادآور شد: اميرمومنان(ع) در يكي از خطبه هاي نهج البلاغه مي‌فرمايد، اين امتحانات و اطلاعات دائمي است و همه بايد امتحان تا معلوم شود، در رتبه كه قرار داريد حق شما است يا نيست، اگر حق شما بوده كه در اين رتبه باشي باقي بماني اما اگر حق شما  نيست آن را تحويل بدهيد.

 حجت الاسلام شريف خاطر نشان كرد: در دوره حاضر نيز از ابتداي، پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز كه 38 سال از عمر انقلاب اسلامي گذشته است افراد بارها و بارها امتحان شدند، برخي در اين امتحانات نتواستند قبول شوند اما برخي ديگر نمره خوبي گرفتند.

وي همچنين با اشاره به اينكه دفاع از حرم براي برخي از افراد هنوز تبيين نشده است و نسبت به اعزام رزمندگان اسلام براي دفاع از حرم مخالفت مي‌كنند، گفت: دفاع از حرم و حريم اهل بيت(ع) كه 1400 سال است گريه مي‌كنيم چرا به حضرت زينب بي حرمتي شد، امروز به عنوان يك وظيفه و يك ميدان امتحان است كه خيلي ها در اين امتحان نمره قبولي گرفتند.

به گفته وي، امروز شيعيان افغانستان و شيعيان عراق براي دفاع از حرم و حريم ولايت وارد شده اند و فرماندهي دفاع از حرم و حريم بر عهده ايران است و ايران امروز تنها كشوري است كه نام اميرمومنان در قانون اساسي آن مي درخشد و طبيعي است كه ايران از حريم ولايت دفاع كند.

اين استاد حوزه و دانشگاه، نظريه پردازي را تهديد و خطربزرگي براي جامعه خواند و عنوان كرد: مشكل امروز جامعه ما اين است كه همه نظريه پرداز شده و اهل عمل نيستيم، بنابراين دفاع از حرمين شريفين در عراق و سوريه تصميمي است كه  در سطح جامعه گرفته شده است چرا كه اگر از حرم و حريم اهل بيت (ع) دفاع نمي‌كرديم، امروز اثري از حرم اهل بيت(ع) وجود نداشت.

لازم به ذكر است، مسجد سلمان فارسي خيابان اميركبير يكي از مساجد فعال شهرستان كاشان در امور فرهنگي است كه چندين سال متوالي است سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي به همت و تلاش امام جماعت اين مسجد، حجت الاسلام سيد محمد لاجوردي برگزار مي شود./202/1307/ب1

ارسال نظرات