۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۴۷۵۱۴۵
مشاور فرهنگی رییس جمهور:

عدم ارتباط کشورهای منطقه با یکدیگر عامل بی‌ثباتی است

آشنا گفت: کشورهای منطقه از این اندیشه غافل شده‌اند که شرایط در منطقه عوض شده است، همچنین عدم ارتباط منطقه با یکدیگر باعث شده که دیگر نتوانیم ثبات لازم را شاهد باشیم.
حسام الدین اشنا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور ظهر امروز در نخستین اجلاس گفتمان ایران و جهان عرب که در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد، با اشاره به این که گفتمان ایران و جهان عرب باید بازتر شود، اظهار داشت: با وجود آن که شرایط منطقه بحرانی است امید زیادی است که این نشست ثمربخش باشد؛ با وجود آن که جهان اسلام تمام راه‌های نزدیکی به هم را از دست داده است تنها راهی که سیاست نتواند آن را بپیماید و می‌توان از آن استفاده کرد استفاده از اهل هنر، اندیشه و متفکران است.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی درگیری‌ها ایجادی در منطقه غرب آسیا بر حول محور موازنه قدرت در منطقه می‌چرخد، دلیل آن هم این است که برخی از بازیگران مهم از عرصه خارج شدند و بازیگران جدید آن را به دست گرفته‌اند، به خاطر هراس در برخی کشورها شرایطی به وجود آمده که باعث درگیری رسانه‌ای نیز شده است، براساس این قرائت باید گفت علت این مساله پذیرفتن قدرت برتر در منطقه است، این ایده می‌تواند به اعتقاد برخی حکومت‌ها مبنی بر آرزوی تاریخی که آنها دارند کمک کند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور تاکید کرد: البته کشورهای منطقه از این اندیشه غافل شده‌اند که شرایط در منطقه غرب آسیا عوض شده است، همچنین عدم ارتباط منطقه با یکدیگر باعث شده که دیگر نتوانیم ثبات لازم را شاهد باشیم، علت دیگر این است که فرصت توسعه برای تحقق یک کشور واحد امکان‌پذیر نیست و توسعه در برخی کشورها به یک نظم و انظباط خاصی تبدیل شده است، اندیشه دیگری که این روزها مطرح می باشد این است که منطقه قوی‌تر و برتر در منطقه چیست؟ در این دیدگاه از نظر ما منطقه برتر مهم است، کشورهای منطقه ما نیاز به وحدت و توسعه منابع انسانی و مشارکت مردمی دارند.

آشنا یادآور شد: تلاش برای حل بحران‌ها و دست‌یابی به فرصت‌های اقتصادی و رسیدگی به مناطق آسیب دیده شرایطی است که با آن می‌توان مسیر منطقه را عوض کرد و این تنها فرصتی است که می‌تواند سلطه‌گری یک کشور را از بین برد.

وی افزود: آنچه در منطقه به وجود آمده رویارویی دو دیدگاه است که یکی دیدگاه تاریخی و غیر منطقی در برخورد با مسائل کنونی است که در واقع نمی‌تواند بپذیرد که اتفاق جدیدی در منطقه رخ دهد و از سوی دیگر گروه دومی وجود دارد که معتقد است نمی‌توان هویت فرهنگ جدید را نادیده گرفت و راه برون رفت آن را می‌توان پیدا کرد و جوانان کشورهای مختلف بیشتر پیرو این گروه هستند.

مشاور فرهنگی رییس جمهور با بیان این که چه کسی می‌تواند راه خروج از بحران را نشان دهد، خاطرنشان کرد: باید گفت جز فرهنگ‌دوستان و اندیشمندان کسی نمی‌تواند به حل این بحران‌ها کمک کند، طبق مطالعات انجام شده در دفتر ریاست جمهوری قبل از توافق هسته‌ای به این نتیجه رسیدیم هیچ افقی برای ترسیم آینده وجود ندارد، اینجاست که نقش متفکران و صاحب‌نظران مشخص می‌شود زیرا در ترسیم گفتگوهای آینده نیاز به بازنگری است تا سناریو آینده برای جوامع کارساز شود، در اصل به دور از هر هم و غمی می‌توان این ایده را پذیرفت.

آشنا در پایان گفت: وضعیت کنونی رهاوردی برای افق آینده نیست، عدم درک درست از مفاهیم پیشرفت نیاز به مناقشه فرهنگی و علمی را ایجاد می کند که با قلم به دستان این امر محقق می‌شود، البته این امر هم نیازمند تشریک مساعی است، راه‌های قبل برای آینده کارساز نبوه و امید است طرح این افکار راه خوبی پیشرو علما باز کند./816/‌پ202/ج

ارسال نظرات