۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۷۱۳۷۷
دبير جامعه روحانيت كاشان مطرح کرد؛

امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های اسلامی

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: در امر به معروف و نهي از منكر، گاهي اوقات افراد به مرحله اي مي رسند كه گفتن و نگفتن برايشان تأثيري ندارد و هرچه بگوييد آنها حرف خودشان را تكرار مي‌كنند و در روايات است كه در چنين مواقعي بحث كردن كار خوبي نيست.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 96 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد ‹‹ قُلْ کَفى بِاللّهِ شَهِيداً بَينِی وَ بَينَکُمْ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً›› گفت: وقتي پيامبر اكرم در شهر مكه تبليغ و رسالت خودش را شروع كرد، برخي ايمان آوردند و برخي  ديگر ايمان نياوردند، آنهايي كه به پيامبر ايمان نياوردند بهانه و درخواستهاي نابجا و گاها به پيامبر تهمت ساحر زدند.

وي افزود: زماني كه پيامبر اكرم(ص) به اندازه كافي از رسالت خودش و معجزات خود براي مردم مي‌گفتند و اينها نمي آوردند، پيامبر اكرم(ص) در نهايت اين راه را براي خودش انتخاب كرد كه در سوره مباركه كافرون مي فرمايد ‹‹لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ›› دين من براي من باشد و دين شما  هم براي شما باشد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹قُلْ کَفى بِاللّهِ شَهِيداً بَينِی وَ بَينَکُمْ›› بگو كفايت مي‌كند كه خداوند گواه  بين من و شما باشد و من از اين پس با شما هيچ حرفي ندارم و آنچه را كه بايد بگويم گفتم، تصميم با خود شما است كه ايمان بياوريد و نياوريد خداوند گواه بر گفتار و رفتار ما است.  

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه، اين موضوع آنقدر اهميت دارد كه در چندين جاي قرآن  اين الفاظ تكرار شده است، گفت: خداوند در آيه 43 سوره مباركه رعد مي فرمايد ‹‹وَ يَقُولُ الَّذينَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً›› كفار مكرر مي گويند تو پيامبر نيستي ‹‹قُلْ کَفي‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَکُمْ›› بگو كفايت مي‌كند كه خداوند گواه بر اعمال ما باشد ‹‹وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ›› و آن كسي كه علم كتاب نزد او است.

وي افزود: درارتباط با ‹‹وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ›› مفسرين بحث زيبايي را مطرح كردند و در داستان حضرت سليمان و تخت بلقيس، يكي از اجنه ‹‹قالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ›› به سليمان مي گويد قبل از اينكه تو از سر جاي خود برخيزي من آن تخت را برايت مي آورم كه برخي اينگونه تفسير مي‌كنند قبل از اينكه جلسه تمام شود تخت را برايت مي‌ آورم.

دبير جامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: خداون مي فرمايد ‹‹قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ›› كسي كه يك علمي از كتاب داشت ‹‹أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ›› گفت من مي‌توانم آن تخت را برايت بياورم، قبل از اينكه پلك بزني، خدا در ماجراي جني نام او را آورد ‹‹قالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ››  اما اين فردي كه گفت من در يك پلك برهم زدن مي آورم نام او را نياورد اما يك خصلتي  را از او گفت كه اين خصلت ‹‹عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ›› كه اگر شخصي بخشي از علم يك كتاب را داشته باشد تا اين اندازه قدرت دارد.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در سوره رعد مي فرمايد ‹‹وَ يَقُولُ الَّذينَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفي‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ››  بگو كفايت مي كند كه خدا شاهد باشد و كسي كه نزد او علم كل كتاب است و گفت شخصي كه بخشي از كتاب را مي دانست در يك پلك به هم زدن تخت را آورد.

وي يادآور شد: كسي كه ‹‹عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ›› اميرمومنان(ع) است، اگر بخواهي فضيلت امرمومنان(ع) را متوجه شويد از همين يك آيه از قرآن مشخص است، بنابراين در اين آيه نيز وقتي پيامبراكرم(ص) از كفار مأيوس مي شود مي فرمايد ‹‹كفى باللّه شهيدا››  كفايت مي‌كند كه خدا و كسي كه علم كتاب در نزد او است بين ما شهادت بدهد.

دبير جامعه روحانيت، كاشان ادامه داد: در سوره مباركه عنكبوت دوباره مانند همين عبارت است كه مي فرمايد ‹‹قُلْ کَفي‏ بِاللَّهِ بَيْني‏ وَ بَيْنَکُمْ شَهيداً›› كه ‹‹ شَهيداً›› آن آخر است كفايت مي‌كند كه بين من و شما، خداوند گواه باشد ‹‹يعْلَمُ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ›› خداوند همه چيز را خبر دارد و من منبعد با شما بحث نمي كنم.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در سوره مباركه احقاف مي فرمايد «ام يقولون افتری» اي پيامبر نزد تو خواهند آمد و خواهند گفت كه تو دروغ مي‌گويي اين قرآن از خدا نيست و همه حرف هاي تو دروغ است .

وي افزود: در سوره مباركه يونس اين عبارت باز هم مقداري تغيير مي‌كند و مي فرمايد ‹‹وَإِنْ كَذَّبُوكَ›› اي پيامبر اگر تو را تكذيب كردند ‹‹فَقُلْ لِي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ›› براي من اعمال خودم است و براي شما هم اعمال شما است ‹‹أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ›› من از كاري كه شما انجام مي‌دهيد بيزارم و شما هم از كاري كه انجام مي‌دهم بيزاري  بنابراين صبر كن تا روز قيامت كه خداوند بين ما حكم كند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: خداوند در مورد اين افراد كه به اين مرحله مي رسند مي فرمايد ‹‹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ›› براي اينها در هر دو صورت تفاوتي نمي‌كند كه به اينها هشدار بدهي و يا هشدار ندهي و يا با اينها بحث بكني و يا بحث نكني، هيچ تأثيري ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در سوره مباركه اعراف نيز مي فرمايد ‹‹وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا يَتَّبِعُوكُمْ›› هر چقدر هم آنها را به طرف هدايت دعوت كني از شما تبعيت نمي كنند ‹‹سَوَاءٌ عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَامِتُونَ›› براي شما تفاوتي نمي كند چه بگويي و چه ساكت باشي، بنابراين بي جهت با اينها بحث نكنيد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: خداوند در آيه 109 سوره انبيا نيز مي فرمايد ‹‹فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنتُکُمْ عَلَى سَوَاءٍ›› بگو هرچه كه لازم بود من به شما گفتم و آنها را تهديد كن و بگو ‹‹وَإِنْ أَدْرِی أَقَرِیبٌ أَم بَعِیدٌ مَّا تُوعَدُونَ›› من نمي دانم آن  عذابي را كه خدا به ما وعده داده نزديك است يا دور است اما اين را بدانيد كه اين عذاب بالاخره به سراغ شما خواهد آمد.

وي افزود: تا به حال از طرف خدا بيان مي شد كه براي اينها بگويي و نگويي تفاوتي ندارد اما در سوره مباركه شعرا از قول خود آنها بيان مي‌كند ‹‹سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُنْ مِنَ الْوَاعِظِينَ›› براي ما هيچ تفاوتي ندارد چه ما را موعظه كني و چه ما را موعظه نكني هيچ تفاوتي براي ما ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: در سوره مباركه نوح است كه وقتي نوح براي آنها گفت‌وگو  كند مي گويد ‹‹ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ››  انگشت خود در گوش خود فرو مي بردند  تا به پيامبر بگويند فايده اي ندارد بيخودي خود را خسته نكن ما گوش به حرفهاي تو نمي دهيم ‹‹ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ›› لباسهاي خود را توي صورت خود مي كشيدند به اين معني كه ما تو را نمي بينيم و نمي خواهيم براي ما حرف بزنيد.

وي با جمع بندي اين آيه، گفت: در امر به معروف و نهي از منكر، گاهي اوقات افراد به مرحله اي مي رسند كه گفتن و نگفتن برايشان تأثيري ندارد و هر چه بگوييد آنها حرف خودشان را تكرار مي‌كنند و در روايات است كه در چنين مواقعي بحث كردن كار خوبي نيست./1307/202/ب

ارسال نظرات