۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۶۹۲۳۵
آیت الله اعرافی:

طلبه باید به هویت حوزوی خود افتخار کند

آیت الله اعرافی گفت: هر نوع تحول در حوزه باید متکی بر نوعی از اجماع فکری، همبستگی و بهره گیری از اساتید، نخبگان و تشکل های حوزوی و با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی گفت: هر نوع تحول در حوزه باید متکی بر نوعی از اجماع فکری، همبستگی و بهره گیری از اساتید، نخبگان و تشکل های حوزوی و با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود.

آیت الله علیرضا اعرافی، در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با موضوع «جایگاه تراث در تحول حوزه» برگزار شد، گفت: مهمترین کار ما برای طلاب این است که آنان را با گذشته و اصالت حوزه متصل کنیم، این میراث نقش بسیار مهم فقهی، اخلاقی و اجتماعی را ایفا کرده، طلاب باید حس این هویت را داشته باشند؛هرچیزی که این اصالت و رشته را گسسته کند حتما درست نیست.

وی افزود:  گاهی طلاب در تقابل با جریان های بیرون حوزه، هویت خود را ضعیف می بینند، من حقیقتا آزرده می شوم، طلبه باید احساس هویت، اصالت و غنای تاریخی و معرفتی را داشته باشد،  باید به هویت حوزه افتخار کند، زیرا نهادی اصیل و ریشه دار با مزایا و دستاوردهای فراوان است.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت:  نقش حوزه های علمیه در تاریخ ممتاز و برجسته و در مقابل هجمه های عظیم شگفت انگیز است، این میراث همراه با تولید اندیشه و معرفت است، روز به روز  پربارتر شده، مکاتب بزرگ فقهی، عقلی تفسیری در این حوزه ها ایجاد شده  که نقش برجسته اخلاقی این حوزه نیز دیده می شود.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه های شیعی، اجتماعی و به مردم متصل و تکیه گاه مردم بوده اند و در مبارزه با ستم و در پیچ های تاریخی پیشگام هستند، بزرگان ما در همه شرایط خطرناک از دین دفاع کرده و از انحراف جلوگیری نموده اند.

وی با  تاکید بر این که حوزه نهادی اصیل، عمیق، ریشه دار و با دستاوردهای بسیار ونقش تاریخی آن در ابعاد گوناگون ممتاز و برجسته است بیان داشت: افتخار حوزه این است که در تمدن بشری نقد دارد، نظام های مترقی تحقیقی در این حوزه شکل گرفته است؛ بزرگان آن در دل این ساختار تربیت شده اند، از مهمترین وظیفه ما این است حوزه را با این گذشته درخشان به طلاب منتقل کنیم.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که در کنار نیازهای عظیمی که امروز در درون کشور وجود دارد در جهان نیز مواجه با نیازها هستیم گفت: دامنه نیاز و پرسش های گوناگون جهان امروز در بخش های بسیاری وجود دارد؛ باید پاسخگوی این  نیازهای  وسیع و گسترده باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  اظهار داشت: حضرت امام(ره)، رهبرانقلاب و مراجع تقلید به ما آموختند که صیانت از میراث  را باید با تمام وجود داشته باشیم؛ حوزه در گذر زمان باید تحول مناسب را تجربه کند؛ بنابراین هر نوع بالندگی، رشد و  تحول در حوزه باید متکی بر نوعی از اجماع فکری، همبستگی و بهره گیری از اساتید، نخبگان، تشکل های حوزوی و با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود.

وی بیان داشت: ما نیاز به یک توافق ذهنی و یک اجماع نسبی در ارتقا و پیشرفت حوزه داریم، نهادهایی مانند مرجعیت در محور قرار می گیرد، هیچ کسی نمی تواند بدون اتکا بر نقطه اصیل مرجعیت اقدامی کند، مرجعیت تکیه گاه اصلی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان  این که رابطه اخلاقی، معنوی و عاطفی مهم ترین عنصر در استاد حوزه است گفت: حوزه علمیه همیشه در مسیر یک تحول درست پیشرفته است، صیانت از میراث باید همراه با تحول مناسب وجود داشته باشد. تحول  غیر از کج فهمی است.

این استاد حوزه ادامه داد: هر نوع تحول، باید بر اساس اجماع نسبی تشکل های حوزوی باشد، نهاد مرجعیت نقطه اتکا است ولایت فقیه هم با این آثار برجسته، ریشه در مرجعیت دارد.

آیت الله اعرافی یادآورشد: استاد در حوزه جایگاه ممتاز دارد، باید سنت های اصیل مربوط به تدریس حفظ شود ارتباط استاد با شاگرد حفظ گردد؛نظام استادی و این که استاد در یک فرایند آزاد انتخاب می شود از قواعد مهم ما است، استاد کاری علمی خود را در برابر مزد انجام نمی دهد، این افتخار بزرگی است که همچنان در حوزه های ما وجود دارد و حتما باید آن را حفظ نمائیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که باید در  صیانت از تراث و در پاسخگویی به نیازهای امروز بتوانیم طرح های مناسبی داشته باشیم گفت: استاد باید معلم، مربی و مشاور باشد و وجود خود را در اختیار رشد طلبه قرار دهد؛ مدیریت حوزه ها حتما در خدمت رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم و آرمان های بزرگ اسلام و انقلاب خواهد بود و حتما بر پایه مشورت و رایزنی و بهره گیری از اساتید اقدامات لازم را دنبال می کند.

وی با بیان این که افتخار داریم که حوزه های ما در تمدن بشری سهم دارند و در شکل گیری همه دانش ها و علوم بشری نقش ایفا کردند یادآورشد: در گذشته  بزرگان ما وارد میدان های خطیر شدند و از اسلام، مذهب و عقاید جامعه دفاع کردند و اجازه ندادند انحرافات بزرگ در تاریخ رخ دهد، لذا در پرتو این ها نقش تمدنی بزرگ حوزه های علمیه اهمیت دارد.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که بتوانیم در ارتقای برنامه ها و در تعالی حوزه و هم در پایه های فکری و معرفتی و صیانت از تراث و هم در پاسخگویی به نیازهای امروز طرح های مناسبی داشته باشیم و راه عزیزانی که در گذشته این مسیر را پیموده اند، ادامه دهیم و در این راه هم نیاز به راهنمایی و هم به دعا و همراهی دوستان عزیز و همه تشکل ها و اساتید حوزه داریم که ان شاء الله از محضرشان استفاده خواهیم کرد./1325/102/ب3

ارسال نظرات