۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۴۶۸۹۵۴
عضو جامعه روحانيت كاشان:

منبر مكاني براي ارائه مسائل تفرقه انگيز نيست

عضو جامعه روحانيت كاشان گفت: منبر نبايد مكاني براي تسويه حسابهاي شخصي و جناحي و گروهي باشد و از ارائه مسائل تفرقه انگيز باید خودداري كرد.
حجت الاسلام ابراهيم خرّمي مشكاتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام ابراهيم خرّمي چهارشنبه شب در نخستين جلسه جامعه روحانيت شهرستان كاشان، با اشاره به اينكه جامعه روحانيت بايدها و نبايدهايي را دارد، گفت: جامعه روحانيت كاشان بايدها را بايد پيگيري و دنبال كند و از نبايدها بايد پرهيز كند.

وي افزود: در بايدها، منبر بايد عوام فهم باشد و خواص پسند باشد، از اين رو منبري كه مخاطبان مختلفي را دارد بايد به گونه اي صحبت كند كه عوام الناس بفهمد و خواص آن را تحسين كنند.

حجت الاسلام خرّمي با تأكيد بر اينكه، منبر بايد سرشار از آيات و روايات باشد، يادآور شد: آيت الله لنكراني مي فرمايد، منبر بايد پر از آيات و روايات باشد و حقايقي را  كه امروز مردم تشنه آن هستند و اين حقايق نشأت گرفته از آيات و روايات باشد به مخاطب ارائه شود.

عضو جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه منبر بايد متناسب با موضوعات روز جامعه و دنيا از جمله موضوعات فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اخلاقي برخوردار باشد، ابراز داشت: منبر و منبري بايد زبان گوياي مردم به ويژه نسل نوجوان و جوان باشد تا بتواند تأثيرگذار و اثرگذار باشد.

حجت الاسلام خرّمي تأكيد كرد: در منبر بايد از بيان شنيده ها و گفته ها و آنچه در بين عامه مردم و رسانه ها، فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي بيان مي شود خودداري شود كه براي مردم تكراري است، چرا كه مردم امروز با در اختيار داشتن يك گوشي اندرويد تلفن همراه به همه اين موضوعات دسترسي دارند و بيان آن براي مردم جذابيت ندارد.

به گفته وي، منبر نبايد مكاني براي تسويه حسابهاي شخصي و جناحي و گروهي باشد و از ارائه مسائل تفرقه انگيز باید خودداري كرد و نباید زمان و وقت ارزشمند مردم را با بازي كردن با الفاظ گرفت.

عضو جامعه روحانيت كاشان همچنين بايدها و نبايدهاي منبر را مستلزم مطالعه و آگاهي سخنران دانست و عنوان كرد: آنچه كه امروز خريدار دارد، مطالعه و تحقيق است، بنابراين از بيان مسائل تكراري كه بارها در منبر بيان شده است خودداري شود تا منبر براي مخاطب جاذبه و تازگي داشته باشد.

حجت الاسلام خرّمي با اشاره به اينكه رسالت حوزه تبليغ  است، گفت: مبلغ دين نبايد در حوزه تحقير شود بلكه بايد تقويت شود چرا كه يكي از نيازهاي امروز جامعه اسلامي، مبلغان و وعاظ هستند كه در ارتباط مستقيم با مردم هستند.

وي با تأكيد بر تقويت جلسات روضه هاي خانگي و لزوم اهميت روضه هاي خانگي از سوي وعاظ و مبلغان ديني، گفت: جلسات روضه هاي خانگي تأثيرگذاري زيادي دارد كه امروز كمتر به آن توجه مي شود.

حجت الاسلام خرّمي همچنين نياز امروز جامعه را منبري عالم و فاضل دانست و افزود: امروز نيازمند طرح و برنامه اي براي تربيت وعاظ و خطباي توانمند و اثرگذار در جامعه هستیم./1307/202/ب2

ارسال نظرات