۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۴۶۲۹۷۲
مبلغ ديني:

توفيقات فرزندان در دنيا مرهون دعاي پدر و مادر است

مبلغ ديني گفت: اگر پدر و مادر در عالم قبر نيز از اولاد رضايت نداشته باشد به عاق پدر و مادر گرفتار مي‌شود، بنابراين توفيقات فرزندان در دنيا مرهون دعاي پدر و مادر و مديون آنها است.
حجت الاسلام حسن صديقي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام حسن صديقي، سه شنبه شب در مراسم عزاداري در علقمه كاشان، گفت: اگر محب اهل بيت(ع) و اهل نماز و عزاداري و خدمتگزار اهل بيت(ع) هستيم همه موفقيت هاي خود را مرهون پاكدامني پدر و مادر خود مي دانيم و مديون آنها هستيم و نبايد هيچگاه آنها فراموش كنيم.

وي با بيان اينكه، قرآن در شش مورد مي فرمايد، به پدر و مادر احسان و نيكي كنيد، افزود: مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايد، خداوند از اينكه بعد از امر به عبوديت مي فرمايد ‹‹وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً›› مي توان دو نتيجه گرفت، يكي اينكه بعد از عوديت بالاتر ين و لازم ترين كار خدمت به پدر و مادر است.

حجت الاسلام صديقي ادامه داد: اگر بعد از ‹‹وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا›› بلافاصله مي فرمايد ‹‹وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا›› براي اين است كه بعد از شرك كه قرآن مي فرمايد ‹‹إنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ›› بزرگترين ظلم شرك است مي توان نتيجه گرفت كه بزرگترين گناه عاق پدر و مادر است.

حجت الاسلام صديقي، گفت: عاق پدر و مادر عدم رضايت آنها از فرزند است، پدر و مادر همين كه از فرزند خود راضي نباشد به عاق پدر و مادر مبتلا مي شود، بنابر اين روايت است كه چند چيز است كه عقوبت آن قبل از اينكه به قيامت برسد در همين دنيا است كه يكي از آنها عدم رضايت والدين از اولاد است كه در همين دنيا گريبان انسان را مي گيرد.

وي با بيان اينكه پيامبر اكرم(ص) يك معيار براي سمجش رضايت خداوند دارد، ابراز داشت: اگر پدر و مادر از فرزند رضايت داشته باشند، خداوند نيز از او رضايت خواهد داشت، اما اگر پدر و مادر رضايت نداشته باشند خداوند نيز از او رضايت نخواهد داشت، بنابراين خداوند شش بار در قرآن به ‹‹وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا›› اشاره كرده است.

اين مبلغ ديني با تأكيد براينكه هميشه و در همه حال بايد از نعمتهاي خدا و از زحمات و خدمات پدر و مادر تشكر كرد، يادآور شد: امام رضا(ع) مي فرمايد، اگر كسي از پدر و مادر تشكر نداشته باشد، تشكر او از خدا هم قول نمي‌شود چرا كه تشكر از پدر و مادر و تشكر از خدا در كنار يكديگر ذكر كرده است.

حجت الاسلام صديقي با اشاره به اينكه نگاه به چهره پدر و مادر عبادت است و خدمت به پدر و مادر كفاره گناهان است، اظهار داشت: مرحوم طبرسي در تفسير مجمع البيان مي گويد، اگر قرآن مي فرمايد ‹‹رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ›› دو مفهوم دارد يكي اينكه دعاي اولاد براي پدر و مادر استجاب مي‌شود و دوم اينكه اگر پدر و مادر در زنده هستند بگو ‹‹رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ›› و اگر هم از دنيا رفته اند بگو ‹‹رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ›› و به اين ترتيب از پدر و مادر تشكر كنيد.

وي خيرات براي پدر و مادر را نيز تشكر از آنها دانست و با اشاره به اينكه زيارت قبر پدر و مادر ثواب يك حج مقبول را دارد، افزود: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، زيارت قبر پدر و مادر در شب جمعه و يا روز جمعه ثواب يك حج مقبول را در نامه اعمال انسان محاسبه مي‌شود.

حجت الاسلام صديقي يادآور شد: اگر پدر و مادر در عالم قبر نيز از اولاد رضايت نداشته باشد به عاق پدر و مادر گرفتار مي‌شود، بنابراين توفيقات فرزندان در دنيا مرهون دعاي پدر و مادر و مديون آنها است./202/1307/ب1

ارسال نظرات