۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۴۶۰۶۹۳
مدير گروه علوم قرآن وحديث دانشگاه قم مطرح کرد؛

تحقیق و بررسی مراکز علمی غربی برای ایجاد شبهات سنگین علیه قرآن

مدير گروه علوم قرآن وحديث دانشگاه قم با بیان این که امروز در برخی از محافل علمی چه در داخل و چه در خارج شبهاتی متوجه مبانی تفسیر شده است، گفت: این شبهات ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده است، این وظیفه بزرگان و مدرسان حوزه است که بیش از پیش به پاسخ شبهات بپردازند.
چهاردهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رضا مؤدب مدير گروه علوم قرآن وحديث دانشگاه قم شب گذشته در همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که به مناسب سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که مفسران و اساتید باید به مبانی تفسیر توجه داشته باشند، گفت: بسیاری از مفسران بزرگ در مقدمه تفسیر به مبانی تفسیر پرداختند و یا آن را تحلیل کردند.

وی افزود: امروز در برخی از محافل علمی چه در داخل و چه در خارج شبهاتی متوجه مبانی تفیسیر شده که ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده است، این وظیفه بزرگان و مدرسان حوزه است که بیش از پیش به پاسخ شبهات بپردازند.

حجت الاسلام مؤدب با بیان این که مراکزی در آلمان سال ها درباره قرآن مطالعه و ایجاد شبهه می کنند، اظهار داشت: این ها تمام نسخه های قرآن در طول قرن ها را بررسی می کنند و برخی به این نتیجه رسیدند که قرآن نص ثابتی ندارد.

وی ادامه داد: این افراد ادعا می کنند که مضطرب ترین نص در دنیا قرآن است که سخنی بسیار ناسزا و نادرست است، سؤال می شود که آن ها بر چه اساس و مدارکی چنین سخنی می گویند، گاهی از برخی از مدارکی که در فرق مسلمین وجود دارد استفاده می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که سالم ترین، مطمئن ترین و کامل ترین نص متعلق به قرآن است، ابراز داشت: آن ها جداولی تنظیم کردند و می گویند به اندازه ای مسلمانان در قرائت قرآن با یکدیگر اختلاف دارند که معلوم نیست نصی که می خواهند تفسیر کنند چیست.

وی عنوان کرد: متأسفانه معجم اختلاف قرائت ها که در 8 جلد چاپ شده به بیش از  ده هزار مورد اختلاف قرائت پرداخته که فقط در سوره حمد بیش از 30 مورد وجود دارد و متأسفانه این مسأله را در مراکز علمی ما و دانشگاه ها و جوانان رایج کردند.

مدير گروه علوم قرآن وحديث دانشگاه قم خاطرنشان کرد: وقتی این شبهات گسترش پیدا می کند نگاه برخی را می تواند نسبت به قرآن تغییر دهد، در این که نص قرآن واحد است و اختلاف قرائت ها و متن ها به راویان باز می گردند تردیدی نداریم.

وی اضافه کرد: راویان اختلاف نص درست کردند، نص تفسیر ثابت است البته برخی از مفسران معاصر در تشخیص نص واحد دچار اختلاف شدند، برخی از مفسران معاصر با این که معتقد هستند که نص قرآن که مبنای تفسیر قرار می گیرد واحد است اما در موارد اختلافی کدام نص واقعی است محل اختلاف واقع شده است.

حجت الاسلام مؤدب با بیان این که شبهات با کمک روش روایی و مطالعات تاریخی قابل بررسی و پاسخگویی است، گفت: متأسفانه در حال حاضر کتاب هایی به عنوان نقد قرآن رایج شده و در مراکز علمی به صورت فایل های رایگان در اختیار افراد قرار داده می شود، در این فایل ها صدها شبهه متوجه تک تک آیات قرار می گیرد.

وی افزود: الان در حوزه چند کتاب داریم که در آن به اصول و مبانی تفسیر پرداخته شده باشد، اینگونه شبهات وقتی متوجه آیات می شود نیاز به پاسخگویی بسیار دقیق دارد./1323/202/ب3

ارسال نظرات