۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۴۶۰۶۹۲
استاد حوزه و دانشگاه:

قرآن کریم باید در جامعه اقامه شود

عضو هیأت علمی دانشکده الهیات پردیس فارابی با تأکید بر این که قرآن کریم باید در جامعه اقامه شود، گفت: ما مدیون قرآن هستیم؛ اقامه قرآن به این است که جامعه را قرآنی کنیم.
چهاردهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد عضو هیأت علمی دانشکده الهیات پردیس فارابی شب گذشته در همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که به مناسب سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: تفسیر قرآن کریم کاری بسیار سنگین و روشنگری به شمار می رود.

وی با تأکید بر این که قرآن کریم باید در جامعه اقامه شود، افزود: سال 52 در مسجد کرامت تفسیر می فرمودند که بیان می کردند که اقامه یعنی متبلور ساختن در صحنه ذهن و زندگی بنابراین اگر می گوییم قرآن باید اقامه شود یعنی در جامعه باید تبلور داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر قرآن می فرماید نماز را اقامه کنیم یعنی باید مفاهیم آن را در زندگی بیاوریم، اظهار داشت: اقامه قرآن یعنی مفاهیم، آموزه ها، حقایق و تعالیم زندگی ساز قرآن را در ذهنیت خود و جامعه متبلور کنیم.

وی ادامه داد: این مسأله دو مسیر دارد یک نگاه تمدنی باید به قرآن داشته باشیم و نگاه دیگر هدایتگرانه، شورانگیز و حرکت آفرین است، گاهی اعراب تعبیر می کنند که در این نگاه اگر مفسری تفسیر می گوید فردی برخیزد و گامی به پیش برود.

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان این که نگاه تمدنی تفسیر قواعد و اصولی دارد، ابراز داشت: بسیاری از قواعد را مفسران ما در دل تفسیر به کار برده اند بدون این که تنقیح کنند، نباید فقط کلیات بی فایده گفته شود بلکه باید دید واقعیت عینی دارد یا خیر.

وی عنوان کرد: از کهن ترین تفسیر موجود تا امروز مفسران در دل تفسیر قواعدی به کار بردند و از آن بهره گرفتند که آن ها را در مقدمات و حتی در دل تفسیر تنقیح نکرده اند، علامه طباطبایی قاعده ای دارد که ایشان فرمودند از اهل بیت(ع) یاد گرفته است که بسیاری از مفسران دانسته یا ناخود آگاه به آن عمل کردند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: علامه فرمودند مفاد جمله های تامه یصح السکوت هم در سیاق و هم در غیر آن حجت است و بعد فرمودند که آن را از اهل بیت(ع)آموخته اند، لازمه این مسأله مقدمات تفسیر است که باید مورد توجه باشد، ما مدیون قرآن هستیم؛ اقامه قرآن به این است که جامعه را قرآنی کنیم./1323/202/ب3

ارسال نظرات