۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۵۷۹۵۸
در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد؛

هم‌ اندیشی اساتید تفسیر حوزه با حضور آ‌یت الله سبحانی

نشست هم اندیشی اساتید تفسیر حوزه علمیه قم با حضور اساتید برجسته حوزوی، جمعی از علما و حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
هم اندیشی اساتید تفسیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی اساتید تفسیر حوزه علمیه قم پنج شنبه شب با حضور اساتید برجسته حوزوی، جمعی از علما و حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی رییس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم گفت: زمان زندگی ما شباهت های بسیاری به زمان حیات امام سجاد(ع) دارد.

وی افزود: یکی از خطرهایی که در زمان حیات امام سجاد(ع) وجود داشت این بود که به دلیل باز شدن دروازه های علوم از کشورهایی که تازه فتح شده بودند احتمال هضم احکام دین و علوم قرآنی وجود داشت از این رو حضرت با وجود آسیب های بسیار روحی و جسمی از حادثه کربلا پس از بازگشت فعالیت خود را به شکل جدی ادامه می هند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نخستین کاری که امام سجاد(ع) انجام دادند این بود که در مسجد النبی کلاس های معارف دین، آموزش قرآن و تفسیر برگزار کردند، اظهار داشت: ایشان تبیین مسائل اجتماعی را آغاز می کنند تا ادامه دهنده راه پدر بزرگوار خود باشند.

وی ادامه داد: الان هم از نظر فرهنگی همانند زمان امام سجاد(ع) نیاز به بسط و گسترش فرهنگ دینی در قالب آموزه های قرآنی کاملا احساس می شود، همانگونه که در آن زمان آسیب فرهنگی جامعه را تهدید می کرد امروز نیز به سبب وجود وسائل ارتباطی عدیده و تسلط استکبار بر رسانه های جمعی و استفاده از فضاهای مجازی و غیر مجازی  نیاز به انس و الفت بیشتری با قرآن احساس می شود.

در ادامه حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید تفسیر را مسأله ای لازم برای حوزه و جامعه دانست و عنوان کرد: بحمدالله قم از نظر تفسیر تکان خوبی خورده است، زمانی تفسیر ما منحصر به برخی علما در قم بود اما خوشبختانه در حال حاضر تفسیرهای گوناگونی به چاپ رسیده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات اهل سنت بر ما این بود که در شما حافظ وجود ندارد اما اکنون می بینیم که این حرف ها درست نبوده و حافظان قرآن بسیاری داریم، در سال 56 مرکزی را راه اندازی کردیم که حافظان قرآن تربیت شوند.

وی اضافه کرد: این کاستی در حال رفع شدن و امیدواریم که محققان و نویسندگانی در زمینه قرآن و تفسیر پیدا شود، نباید تصور کرد که از نظر تفسیر به پایان رسیده ایم، هرچه روی قرآن بیشتر مطالعه شود مسائل جدیدتری پیدا می شود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که تفسیر باید دارای میزان باشد تا هرکس ادعای مفسری نکند، گفت: مفسر باید دوره ببیند و قواعد آن را بیاموزد، تفسیر باید طبقات گوناگونی برای اقشار مختلف جامعه داشته باشد.

در ادامه برخی از اساتید تفسیر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند؛ حجت الاسلام سید محمد فاطمی ابهری عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین ضرورت جامعه امروزی را داشتن رویکرد تفسیری عنوان کرد و افزود: خوشبختانه حرکت بزرگی در تاریخ حوزه علمیه تحقق پیدا کرده است، زمانی وقتی به مراجع مراجعه می کردند و مفسر خواسته بودند مراجع می گفتند که متأسفانه ما به اندازه انگشتان دست مفسر نداریم اما خوشبختانه این حرکت و جنبش در حوزه زنده و بالنده قم اتفاق افتاد و وضعیت به گونه ای دیگر شد.

حجت الاسلام فاطمی ابهری با بیان این که با تلاش لازم می توان از ظرفیت های عظیم قرآن کریم استفاده کرد، ابراز داشت: قرآن ظرفیت های بسیاری دارد که باید از آن ها استفاده شود، اساتید تفسیر تمامی سختی های تبلیغ و سفر را به جان می خرند تا به وظیفه الهی خود عمل کنند.

وی عنوان کرد: گلایه گذاری را باید کنار گذاشت، سعی داریم که کاستی های برنامه ها کاهش پیدا کند؛ کار برای خدا سختی هایی دارد که باید تحمل کرد، مسأله تفسیر باید بیش پیش در حوزه های علمیه مورد توجه باشد که می تواند منشأ بسیاری ازخیرات شود.

سپس حجت الاسلام سید مرتضی میرکتولی عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که قرار بود تفسیر در حوزه گسترش پیدا کند، گفت: این فعالیت از 8 سال پیش با همکاری حاج آقای قرائتی آغاز شد و هدایت و حمایت مراجع تقلید این حرکت عظیم فرهنگی و قرآنی ادامه پیدا کرد.

وی افزود: تا سال گذشته آمار درس های تفسیر و علوم قآن حوزه به 450 درس رسید که نشان می دهد که رفته رفته قرآن می خواهد از مهجوریت خارج شده و از حاشیه به متن حوزه و جامعه بیاید، باید شاهد حرکت های بزرگی قرآنی و فرهنگی در حوزه علمیه که خاستگاه معارف دین است باشیم.

 وی ادامه داد: اگر به یگدیگر اعتماد کرده و بدهیم نیروهای بسیار خوبی را برای انجام فعالیت های قرآنی و تفسیری وجود دارد، با مکاری سازمان تبلیغات اسلامی در سال ابتدایی 30 استان یعنی اطلس جغرافیایی قرآنی را در کشور تعریف کردیم تا در آن ها برنامه های قرآنی یعنی معارف و تفسیر قرآن به صورت فراگیر اجرایی شود.

حجت الاسلام میرکتولی با بیان این که  سازمان تبلیغات هم ازحضور مبلغان برای ارائه تفسیر تقدیر و تشکر کرده است، ابراز داشت: در سال ابتدایی 30 شهر برنامه تفسیری و اعزام مبلغ داشت این برنامه در سال اخیر به اینجا رسید که دو شهر مهم هر استان پوشش داده شود.

وی عنوان کرد: برای برگزاری همین طرح هفته ها و ماه ها مشورت و برنامه ریزی شده است، نباید بنشینیم تا دیگران برای ما و حوزه علمیه برنامه بریزند، کسی برای روحانیت کاری نکرده و نمی کند، 62 نفر از دوستان در برنامه های اعزامی مجمع عالی شرکت داشتند.

وی اضافه کرد: ما از تمام مؤسسات قرآنی در مجمع عالی تفسیر استفاده کردیم، تا جایی که می توانیم باید در سطح ملی و فراملی قرآن را از مهجوریت خارج کبه رد؛ امیدواریم که برنامه ها به سیر تکاملی خود برسند و سعی داریم که سال آینده  120 مفسر را به 120 شهر بفرستیم تا به مردم تفسیر قرآن را ارائه کنند.

در پایان برنامه حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور پیشنهاد داد که اساتید تفسیر در جلساتی برای یکدیگر تفسیر قرآن بیان کنند تا ضعف و قوت ها مشخص شده و اصلاح شود.

وی  با تأکید بر این که نباید در احتمالات را در تفسیر برای مردم بیان کرد، افزود: باید کمی مردمی فکر کنیم، تفسیرها ملایی هستند اما بیانٌ للناس نیست بلکه بیان برای خواص به شمار می رود، بیان اقوال و احتمال های متعدد سبب گیج شدن مردم می شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که برای بیان تفسیر باید داستان و قصه شروع کرد، اظهار داشت: قصه و داستان برای مردم جذابیت دارد، همچنین تفسیر را باید از سوره های کوچک آغاز کنیم، روش عالمانه به کار بردن الفاظ سنگین نیست.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که بیان مصداق تفسیر به رأی نیست، اظهار داشت: تفسیر آیات حتما نباید به ترتیب باشد بلکه باید متنوع باشد، گاهی اخلاق هایی که بیان می شود ضد اخلاق است مثلا می گویند فلان عارف واصل برای مبارزه با نفس خود نمک روی خربزه ریخته و خورده است؛ این ها اصلا اخلاق نیست.

وی ادامه داد: همه کارهای ما باید بر اساس قرآن باشد، چرا حوزه علمیه سایت خنده ندارد، مگر ما گاز اشک آور هستیم که فقط مردم را بگریانیم، مردم می خواهند بخندند و ما باید در حوزه این مسأله را داشته باشیم، وقتی خنده های حکیمانه به مردم عرضه نمی شود مردم برای خندیدن سراغ دلقک ها می روند، میلیارد میلیارد برای خنده مصنوعی خرج می کنند که از بی عرضگی ما است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که بسیاری از آیات قرآن قابلیت فیلم دارد اما از فیلم و موسیقی استفاده نکرده ایم، ابراز داشت: دعاهای ما ریتم دارد؛ بنده اگر بتوانم سایت خنده را راه بیندازم میلیون جوانی که به ما و مسجد پشت کردند را می توانیم جذب کنیم./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات