۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۴۵۷۲۳۲
استاد حوزه علمیه قزوین:

حکمت نظری و حکمت عملی از دین الهی اقتباس می‌شود

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه حکمت نظری و عملی چیزی است که از دین الهی اقتباس می‌شود، گفت: غرض و هدف از بعثت پیامبران راهنمایی مردم به راه درست و برتر برای به دست آوردن دانش‌ها و تشخیص درستی یا نادرستی اعمال است؛ حکمت پرتوی از علم لدنی است که تا نفس انسان به آن مرحله نرسد حکیم نخواهد شد.
حجت الاسلام علی محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی محمدی، استاد حوزه علمیه قزوین امشب در مسجد محمدخان بیک قزوین با اشاره به ارزش فراگیری حکمت، گفت: حکمت به معنای سخن درست و موافق حق است و متکی بر آموزه‌های پیامبران و وحی است و خداوند در پرتو عقل آن را به مخلوقات خود افاضه می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حکمت حقیقتی است که موجب افزایش شناخت انسان نسبت به مبدأ و معاد می‌شود، افزود: منشأ حکمت خداوند متعال است، خداوند به هر کس که بخواهد حکمت را عطا می‌کند و به هر کس حکمت داده شود خیر فراوانی داده شده است.

این استاد حوزوی در ادامه اضافه کرد: گاهی خداوند حکمت را به فردی مشرک یا منافق می‌بخشد و چه بسا از این طریق می‌خواهد فرصتی را در اختیار او قرار دهد تا با این حکمت به مبدا و معاد معرفت پیدا کند و دل خود را به نور آن روشن کند.

این کارشناس مذهبی در ادامه حکمت را بر دو گونه حکمت نظری و عملی دانست و اظهار کرد: حکمت نظری عبارت است از آماده شدن نفس آدمی برای تصور شناخت‌های حقیقی و تصدیق کردن حقایق نظری به اندازه توان بشری و حکمت عملی که به عمل انسان مربوط می‌شود به گونه‌ای که انسان با عقل خود حجت خداوند در میان مخلوقاتش می‌شود.

حجت الاسلام محمدی در ادامه با بیان اینکه حکمت نظری و عملی چیزی است که از دین الهی اقتباس می‌شود، ابراز کرد: غرض و هدف از بعثت پیامبران راهنمایی مردم به راه درست و برتر برای به دست آوردن دانش‌ها و تشخیص درستی یا نادرستی اعمال است حکمت پرتوی از علم لدنی است که تا نفس انسان به آن مرحله نرسد حکیم نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از حکیمانی را که خداوند از او به نیکی یاد می‌کند، لقمان حکیم است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال درباره لقمان می‎فرماید ما به او حکمت دادیم،  مقصود این است که خداوند به او شناخت و علم و اخلاق پاک و تقوا و نور هدایت داد، در روایتی از امام موسی کاظم(ع) آمده است که مراد از حکمت فهم و عقل است.

اعطای حکمت به لقمان به دلیل شایستگی معنوی و شخصیتی او بود

این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به فرمایش امام صادق(‌ع) پیرامون علت اعطای حکمت به لقمان حکیم، تصریح کرد: اعطای حکمت به لقمان به دلیل مقام و مال و خانواده و زیبایی او نبود بلکه او مردی قوی در اطاعت خداوند و پرهیزکار بود، کسی ندید که او در طول روز بخوابد اگر چیزی از دنیا  به دست می‌آورد خوشحال نمی‌شد و اگر چیزی را هم از دست می‌داد غمگین نمی‌شد.

حجت الاسلام محمدی در ادامه افزود: از لحن قرآن و روایات این گونه برمی‌آید که لقمان پیامبر نبود و بسیاری از روایات هم این نکته را تایید می‌کنند پیامبر اکرم(ص) فرمود به حق می‌گویم که لقمان پیامبر نبود اما بنده‌ای بود که بسیار فکر می‌کرد و ایمان و یقینش عالی بود او به خداوند متعال محبت می‌ورزید و خداوند هم او را دوست داشت و نعمت حکمت را به او ارزانی داشت.

وی در پایان گفت: حکمت که رهاورد و ثمره بی‌رغبتی به دنیا است به معرفت و دانش آدمی ثبات می‌بخشد و از تزلزل و بی‌ثباتی اعتقادی جلوگیری می‌کند، ممکن است انسان به معرفتی دست پیدا کند و حقیقتی را درک کند اما معرفت او لرزان و بی‌ثبات است، چون هنوز به یقین دست نیافته است و باید تلاش کند تا آن معرفت در قلبش راسخ و استوار شود./873/202/ب2

ارسال نظرات